Jag har ett hus med platt tak. Tar man sig ut på taket får man en fantastisk utsikt, något som vi inte har från övriga huset.

Är det tillåtet att vistas på taket? Jag antar att jag inte kan få bygglov till att bygga en riktig takterrass med ett räcke (sträng byggnadsnämnd i kommunen), men är det olagligt att stätta sig på taket och tex dricka en kopp kaffe och njuta av utsikten?

Det skulle vara möjligt att skydda/förstärka taket där man vill vistas (ett enkelt trädäck som ej syns från gatan). Man skulle även behöva sätta in en lucka för att komma ut på taket (vilket kan motiveras med snöröjning, sotning etc).

Någon som har några erfarenheter om detta?
 
OpiMaza
Det är väl ingen som kan hindra dig från att vara på ditt tak.
 
Nej man tycker ju inte det. Men var går gränsen? Spänna upp en solstol och sitta och läsa ett par timmar? Ta en drink med några vänner?
 
  • Gilla
Seglarvännen
  • Laddar…
Det låter trevligt så det går också bra. :)
 
tgh skrev:
Nej man tycker ju inte det. Men var går gränsen? Spänna upp en solstol och sitta och läsa ett par timmar? Ta en drink med några vänner?
Du får göra vad du vill på ditt eget tak.
Tror däremot att om du bjuder in någon annan på kaffe och den personen ramlar ner så kan du ligga pyrt till.
 
hantverkare1 skrev:
Du får göra vad du vill på ditt eget tak.
Tror däremot att om du bjuder in någon annan på kaffe och den personen ramlar ner så kan du ligga pyrt till.
Sele och säkerhetslina till alla vänner :) Borde vara standard även på en vanlig uteplats efter några GT...
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
tgh skrev:
Är det tillåtet att vistas på taket?
Japp. Du får till och med cykla enhjuling baklänges utan hjälm på taknocken på ett ryggåstak.
 
D09
Köp riktig fallutrustning + utb om du ska vistas på taket.

Med Biltemas fallselepaket så är du förmodligen mer åt grönsakshållet efter ett fall, om du överlever ;)

Säg att du ska inspektera taket, bygg en plattform i trä som klykar nocken och vänta tills kommunen ber dig ta ner "arbetsplatsen" ;)

Kan dröja allt från 1 vecka till att den rasar ner av sig själv pga röta

Regelverket ( arbetsmiljölagen ) träder in först när du köper in tjänst om jag inte minns fel.
 
Jag är nästan säker på att det krävs bygglov för ändrat användning.
Oavsett vad så krävs det garanterat ett räcke om det skall användas som takterrass.
 
Jag har inga belägg för det här men jag ser ju inte att det skulle vara ett problem att sätta ett räcke på taket, säkerhet kan man väl inte få för mycket av oavsett hur ofta eller sällan man är där. Sedan att du inspekterar taket varje dag och frågar vänner om de kan hitta några fel på ditt tak kan ju inte heller vara fel. För att vara säker inför hösten och vintern kanske man måste inspektera varje dag och för säkerhets skull bör man ta med sig matsäck och massor av dryck för att inte få solsting eller någon annan otrevlighet.
Möjligheter att vila under arbetets gång är bara ett plus :D
 
  • Gilla
darth_vader och 3 till
  • Laddar…
Att fixa en invändig taklucka med stege borde du kunna göra utan något som helst problem. Samma sak ifall du sätter upp några låga snörasskydd runt taket. Ifall du håller dig i mitten på taket så borde det vara de facto säkert så länge som man enbart har nyktra vuxna på taket. Men bäst vore ju att kontakta byggnadsnämnden och ta en öppen diskussion om hur du bäst ska kunna nyttja ditt fina tak.
 
  • Gilla
tgh
  • Laddar…
Tack för alla snabba och kreativa svar!
Otroligt bra forum det här!
 
En plattform på taket med uppfällbara räcken...
 
Faktiskt inte en dålig idé!
Kan det finnas det något färdigt att köpa? Man borde kanske kunna tänka ut en enkel konstruktion själv... Enklast men kanske fulast kunde vara fällbara stolpar med en kraftig stålwire på två höjder.
 
Hahahaahaha, äntligen en bra användning av ett platt tak!
Gillar denna frågeställning skarpt.
Tror inte du behöver bygglov för räcken, tror till och med att du blir skyldig att sätta upp räcken :)
Fast taket får ju en ändrad användning förstås..........
 
  • Gilla
tgh
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.