vi har ett hus byggt -47 med en veranda på ca 10 m2 utbyggt på markplan över en del av källaren.
ca 3-4 meter av husets källarvägg är odränerad. resten av huset är nydränerat.
nu håller vi på att fixa iordning och märker att det är en del fukt just i detta hörn av källaren.
om det kommer utifrån eller om det kommer från det icke fuktspärrade /icke hantverksmässigt gjorda badrummet som använts som enda badrum sedan - 86, det vet vi inte än.
badrummet i det hörnet av huset där verandan är påbyggd.

hur skulle ni gjort?

1. riva verandan (som vi lagt ner en hel del pengar på att fixa till) och dränera?

2. strunta att det är en del fukt, vilket det är i gamla källare. fixa väggarna med kakel som andas och golv som gör detsamma. använda den delen som tvättstuga eller dyligt och köra med avfuktare?

2 a: kan man förresten kakla på en något fuktig vägg?

3. finns det något annat smart sätt att dränera extremt svåråtkomliga ställen? trycka igenom rör exempelvis?

lotta
 
Utan att veta hur det ser ut men jag dränerade förra året under min altan.
Tänkte först riva den för att komma åt MEN vi lyckades med lite slit komma ganska långt in under så nu är större delen av den sidan av huset också dränerad.
Dom ca 3m som vi inte kom åt tror jag inte ställer till problem då vattnet letar sig till dräneringen åt båda håll...
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
peternicklas
Ditt problem kan vara att du inte har något tätskickt kvar på yttersidan. Då hjälper det endast att återställa detta. Även om du har byggt en veranda så kan vattnet ändå hitta in till väggen. Svårt val men i längden är det nog värt att fixa till dräneringen.
 
P-plats skrev:
Utan att veta hur det ser ut men jag dränerade förra året under min altan.
Tänkte först riva den för att komma åt MEN vi lyckades med lite slit komma ganska långt in under så nu är större delen av den sidan av huset också dränerad.
Dom ca 3m som vi inte kom åt tror jag inte ställer till problem då vattnet letar sig till dräneringen åt båda håll...
Hur kom ni åt under plattan? Grävde för hand eller maskin?
Har nämligen samma dilemma med en gjuten platta som jag ska dränera under...
 
Dränera med hjälp av torrsug, tex ragnsells... vi gjorde det, behövde inte ens röra altanen, dom kommer åt även fast det är trångt och blir inget skit/spår på tomten. Vi sög även fram hela vårat avlopp under huset 8 meter och blåste in mac efter. Jätte smidigt och enkelt (fördel om man har sambo som kör oxå :p)
 
vesa1981 skrev:
Dränera med hjälp av torrsug, tex ragnsells... vi gjorde det, behövde inte ens röra altanen, dom kommer åt även fast det är trångt och blir inget skit/spår på tomten. Vi sög även fram hela vårat avlopp under huset 8 meter och blåste in mac efter. Jätte smidigt och enkelt (fördel om man har sambo som kör oxå :p)
Grymt. Tack!

Men isolerade dom också eller de sög bara upp det?
 
Dom suger upp alla torra material men kan inte blåsa isolering. dom blåser sand/makadam/grus. Beror på vad du ska isolera med, isodrän och sen tillbaka med makadam??
 
Danishman skrev:
Hur kom ni åt under plattan? Grävde för hand eller maskin?
Har nämligen samma dilemma med en gjuten platta som jag ska dränera under...
Vi har ingen gjuten platta utan uppreglat golv en lite bit ovan mark.
Grävde det vi kom åt med grävmaskin och sen blev det till att skyffla.
Hela tiden hjälpte grävmaskinen till och grävde ur...
Gick mycket lätt...
 
Kolla på youtube sök på torrsug el grävsug så får du se hur dom jobbar... ragnsells och relita har torrsug, finns något som heter DKsanering, grävsugen vet jag inte vad dom heter tyvärr. Lycka till
 
  • Gilla
Danishman
  • Laddar…
vesa1981 skrev:
Dom suger upp alla torra material men kan inte blåsa isolering. dom blåser sand/makadam/grus. Beror på vad du ska isolera med, isodrän och sen tillbaka med makadam??
Ja precis, hade tänkt isolera med Isodrän 200 mm.
 
vesa1981 skrev:
Kolla på youtube sök på torrsug el grävsug så får du se hur dom jobbar... ragnsells och relita har torrsug, finns något som heter DKsanering, grävsugen vet jag inte vad dom heter tyvärr. Lycka till
Stort tack =)!
 
tack för alla tips. jag fick tag i en fuktkonsulent som jag pratade med. han tyckte inte att vi skulle dränera alls just där. hus byggda 47 har inga kapillärbrytande skikt allt i bottenplattan tex. resten av huset har vi ju dränerat och isolerat med poddrän, men fukten kommer alltid att vandra i bottenplattan, behöva komma ut (andas) från väggen-
vi har ju sett till att det inte finns några organiska material eller täta färger någonstans i hela källaren. och just i den delen kommer det alltid vara lite fuktigare. kakla och klinka, eller måla med silikatfärg och låt verandan vara, så att det inte blir sättningar var rådet.
det funkar fint för oss eftersom den delen ändå kommer att fungera som tvättstuga. han sa också att det har blivit någon slags dräneringshysteri generellt och att det som borde tas upp mer är att folk inreder sina källare på fel sätt. så vi låter det vara. puh!
lotta
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.