Hej! Jag försöker räkna ut den totala längden samt bredden på lägenheten på vår nya lägenhet.

Planritningen är 1:150 men vi får ut planritningen i fel format vilket gör att vi hela tiden får fel mått.

Lägenheten är 54 kvm stor. Men vi vill gärna veta längd samt bredd på lägenheten, men hur vi än räknar och mäter får vi fel resultat.

Jag undrar om det finns någon duktig där ute som vet hur jag ska ta mig tillväga. Jag har kontaktat hyresvärden men dom hänvisar till planritningen.

Mvh Tanja (Bifogad bild på planritningen finns i inlägget)

Untitled.png
 
G+L+L+G ser ut att vara 60+60+60+120 = 300. Plus en liten passbit blir det ca 310 cm.
Utifrån det bör du kunna hitta svaret.
 
Okeej! Jag är inte jätteduktig på matte men när ja räknar utifrån dessa mått får jag cirka 65 kvm. Kan det stämma att man inte räknar med inbyggda garderober och köksskåp i kvm?

Tack så mycket för svaret :)
 
Garderober och skåp räknas in i lägenhetsytan. I ditt fall ser det ut som ett ventilationsschackt bakom köksbänken. Det skall inte räknas med.
 
Varför vill du veta ytan?

Sådana där gamla uppgifter från diverse källor behöver inte vara särskilt exakta.
Om du vill ha riktiga värden är det nog bäst att ta måttband eller avståndsmätare och mäta själv.
Det är väl bara 3-4 mått som behövs.

Och förutom schaktet som Haavard nämner har du en stor svart fyrkant längst ned på ritningen
(vatten + avloppsstam?), som inte skall räknas med.

Trevligt disponerad lägenhet för övrigt! Och välkommen till Bygga Hus-forumet!
 
Hej,
jag tror att stora garderoben är mindre än 120 bred. Om man antar att den är 100 så blir garderobsvägen totalt 285-290. Då stämmer dessutom totalytan bättre.
 
Du har alltså inte fått tillträde till lägenheten ännu?
 
sjostuga2 skrev:
Hej,
jag tror att stora garderoben är mindre än 120 bred. Om man antar att den är 100 så blir garderobsvägen totalt 285-290. Då stämmer dessutom totalytan bättre.
Om du bortser från den breda garderoben så räkna med att G+L+L är standard 60 garderober (3x60=180 cm) och utgå från dessa mått på ritningen.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.