Hej!

Jag ska byta tak till sommaren och funderar på att installera solceller då jag har precis rätt förutsättning med taklutning och söderläge.

Min fråga är om någon har erfarenhet av att installera ett s.k. integrerat system där solcellerna ersätter den normala takbeläggning?

Vid en snabb googling hittade jag detta som ett exempel:

http://www.ecokraft.se/kompletta-solcellspaket/complete-system-integration/63

Mvh
Thomas
 
  • Gilla
Autodidak1
  • Laddar…
Thoomas skrev:
Hej!

Jag ska byta tak till sommaren och funderar på att installera solceller då jag har precis rätt förutsättning med taklutning och söderläge.

Min fråga är om någon har erfarenhet av att installera ett s.k. integrerat system där solcellerna ersätter den normala takbeläggning?

Vid en snabb googling hittade jag detta som ett exempel:

[länk]

Mvh
Thomas
Det är ganska ovanligt med byggnadsintegrerade system i Sverige men det finns stor erfarenhet utomlands. Det finns en tråd på forumet om BIPV i ett garage men förutsättningarna är annorlunda för dig. Sannolikt blir utbytet per ytenhet lägre med ett BIPV än ett standardsystem bland annat på grund av högre celltemperatur som i sin tur beror på sämre naturlig kylning av cellerna.
 
Vet att det finns en modell med tegelpannor i glas och och solcellerna ligger under detta tegel.
 
Jag är intresserad av vad du får för svar. Återkom gärna här i tråden när du fått in offerterna!
 
  • Gilla
MagicFingers
  • Laddar…
Jag har sett när man åker igenom Danmark eller Tyskland att många har solcellstak på sina ekonomibyggnader men det kanske är subventionerat från staten där på något fördelaktigt sätt.
 
Glaspannorna såg ju inte kloka ut. Särskilt inte på ett hus i gammal stil, då anser jag att det är estetiskt bättre att bryta av helt.
 
Ja en smart lösning men ser väldigt konstigt ut. Sen får man räkna med att tvätta taket lite då och då.
 
Jag vet inte om jag håller med helt där mexitegel!

Alta-skola-110818-0101_low.jpg

SolTech_Svardsjo_0057.jpg

SolTech_Jarfalla2.jpg

Tycker inte det ser jätteilla ut på de bilderna. Så jag tror/hoppas det går att få det att se okej ut.
 
Räkna med sämre utbyte på en sån anläggning än en likvärdig ovan tak.
Utbytet försämras med ökande celltemperatur.
 
  • Gilla
exerg
  • Laddar…
Det har du helt rätt i Hans. Men ska man tro deras egen reklam så använder de andra celler än vad man normalt gör just för att vara mindre känsliga för temperaturökningar. De säger väl mer eller mindre att de har bytt maxeffekt i direkt solljus mot bättre prestanda vid högre temperaturer och i halvsoligt väder.
 
tlundberg skrev:
Det har du helt rätt i Hans. Men ska man tro deras egen reklam så använder de andra celler än vad man normalt gör just för att vara mindre känsliga för temperaturökningar. De säger väl mer eller mindre att de har bytt maxeffekt i direkt solljus mot bättre prestanda vid högre temperaturer och i halvsoligt väder.
Jaha de använder tunnfilmsolceller. Då skulle jag aldrig köpa systemet eftersom dessa är dyrare och tar större takyta än kiselsolceller vid lika stor installerad effekt pga. sämre verkningsgrad.
 
  • Gilla
exerg
  • Laddar…
Om man nu ska tro deras egna reklam så står det så här

http://soltechenergy.se/soltech-power/ skrev:
Genom att använda CdTe tunnfilmssolceller får vi högre effektivitet i höga temperature än traditionella kiselceller samt även högre effektivitet vid diffust ljus. Båda dessa faktorer gör att vi räknar med ett 5-10 % högre energiutbyte (kWh) per installerad Watt än för kiselsolceller.
Går att läsa ännu mer här: http://soltechenergy.se/soltech-solceller/
 
Mittenbilden ok men dom två andra inte fint. Sen tror jag att i verkligheten är det ännu värre.
 
tlundberg skrev:
Om man nu ska tro deras egna reklam så står det så här



Går att läsa ännu mer här: [länk]
Deras tunnfilmer har ett temperaturberoende på .21% av effekten per grader Celsius jämfört med kiselceller som har ca .47%.

Modulverkningsgraden är ca 12 % för tunnfilm och ca 15 - 17% för kiselsolceller.

Troligen ger de ett högre utbyte under takpannorna jämfört med ett system med kiselsolceller under deras takpannor. Med de har ändå ett sämre utbyte, är dyrare och kräver större yta vid samma installerad effekt än ett "vanligt" solcellsystem av kiselsolceller placerat på ett tak.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.