Hej

Vill bara dela med mig av min erfarenhet av Julas billigare IP65 T8 armaturer. Köpte 5 st på rea för 200 sek/st. Tyvärr läste jag inte installations anvisningen innan köpet. :confused: Kopplade in dom (5st) på samma fas vilket normalt inte ska ge problem. Tända så brummade dom som en hel transformatorstation. Lätt förbryllade så undersökte jag dom närmare och konstaterade att dom inte är faskompenserade (saknar kondensator) vilket i och för sig står i installations underlagen när man läser den. Mycket märkligt av Jula att sälja dessa okompenserade till privatpersoner och inte tydligare informera om det i sina produktinformation. Man borde ha reagerat på att det krävs kontaktar för mer än 6 st! Kan tillägga att när vi har monterat kondensator på dem så brummar dom ändå. Dock mindre men tillräckligt för man ska bli tokig. Ringde till min "huselektriker" och han blev väldigt förvånad att Jula säljer denna typ av armaturer. Han trodde inte ens att det fanns sådan armaturer att köpa längre! Vill bara varna andra innan ni köper dessa och kopplar samman.

//Calle
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Tips.. IKEA har sålt ut en liknande produkt för 100kr tror jag det var. Dock får man stå typ en 20minuter att fåihop armaturen och de tar bara 2x35W lysrör. Men Det lyser fint! Dock fanns den inte på mitt varuhus.

IP68
förskruvningar medföljer
2,5mm kablage
Snabbplintar i varje ände
låshakar till kåpan (ge eller ta om det är ett plus)
T5 rör
HF-don dock max 2x35W specat. Dock klarar den 3 lägre värden.

Att få dit "fångwiren" är dock omöjligt. Dvs så att inte innanmätet kan trilla i backen om man skulle behöva göra något. Utan att det hänger kvar i en vajer.

Sen att man fick köpa rör för strax över samma pris man köpte armaturen för är en annan sak ;)
Skulle lätt köpt mer av denna om man inte fick stå och montera ihop skiten. Ett par går an men inte 20-30st då köper man något dyrare som är bättre designat som man inte behöver stå och montera ihop.
 
Låt mig gissa... var det Julas anslut armaturer?
 
Jula fick försäljningsförbud på de där armaturerna för några år sedan, eftersom drosslarna överskred tillåten temperatur. De fixade till det, men det betyder ju inte att produkten är bra. Låt mig gissa att de precis som Biltemas är D-märkta men levereras med vanliga glimtändare och inte säkerhetsglimtändare?

Ett tips till andra: Granngården säljer Philips IP65 T8 armaturer med elektronisk styrning och D- och F-märkning. Blinkfritt, ljudlöst, brandsäkert, energisnålt och faskompenserat med vanliga standardlysrör. Jag köpte ett jämnt dussin 2x58W ihop med ett 25-pack lysrör. Det negativa är väl att de känns väldigt "plastiga".
 
Köpte ett antal Nordlux på Bauhaus när de sålde dom för 199:- inkl lysrör.
Tycker de fungerar kanon även om man kanske skulle velat ha 2x58W istället.
 
isola skrev:
Låt mig gissa... var det Julas anslut armaturer?

Stämmer det finns en hel uppsjö varianter av den. Dock finns en variant med T5 rör som kostar betydligt mycket mer och känns robustare.

//Calle
 
HenrikHuslöse skrev:
Jula fick försäljningsförbud på de där armaturerna för några år sedan, eftersom drosslarna överskred tillåten temperatur. De fixade till det, men det betyder ju inte att produkten är bra. Låt mig gissa att de precis som Biltemas är D-märkta men levereras med vanliga glimtändare och inte säkerhetsglimtändare?
Lösningen på det verkar vara ett tunt enkelt aluminiumskydd över drosslaran för att skärma av dom. Dock så vibrerar hela skyddet i takt med drosslen! Ingen säkerhets glimtändare!

Jag har nu beställt 5st elektroniska reaktorer från Osram QF-FIT T8 2x36W, och ska bytta ut i befintliga i armaturer.

http://www.osram.com/media/resource/hires/336477/family-data-sheet-qt-fit8.pdf

Köper dom från http://www.leuchtmittelmarkt.com//themes/kategorie/index.php?kategorieid=539 vilket blir billigare än att köpa nya armaturer.

//Calle
 
Så du har inte en 10 A säkring du ansluter mot, står ju i bruksanvisningen att du kan ha 13st armaturer på en 10 A säkring. Stämmer inte detta?

Har nämligen köpt likadana, är det den enda lösningen att byta ut reaktorerna?
 
samtheman skrev:
Så du har inte en 10 A säkring du ansluter mot, står ju i bruksanvisningen att du kan ha 13st armaturer på en 10 A säkring. Stämmer inte detta?

Har nämligen köpt likadana, är det den enda lösningen att byta ut reaktorerna?
Hej

Det fungerar säkert men dom brummar i kör när man kopplar samman dom då de inte är faskompenserade. Sedan drar dom betydligt mycket mer effekt. Startströmmen blir mycket kraftig så en vanlig strömbrytare klarar inte av att tända dom i längden. Det ligger utanför vad en glad amatör ska koppla in om man inte vet vad faskompensera och reaktiv effekt innebär.

Calle
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Styrman_jansson skrev:
Ett tips är är att biltema har D-märkta IP65 armaturer för T5-rör. 249:- för 2x28w.
[länk]

Har dock endast känt på dessa i butik, ej monterat.
Är ett mycket bättre alternativt än Julas.

//Calle
 
Styrman_jansson skrev:
Ett tips är är att biltema har D-märkta IP65 armaturer för T5-rör. 249:- för 2x28w.
[länk]

Har dock endast känt på dessa i butik, ej monterat.
Jag har monterat 28st av dessa (2x14w versionen) i mitt garage/verkstad.
Visst, de känns kanske lite plastiga, men samtliga fungerar fortfarande perfekt efter ett år.
Ljudlösa, tänds omedelbart och ger bra med ljus.
Jag har kopplat dem i två grupper (två faser) via impulsrelän i elcentralen, jag kan alltså tända varannan armatur om jag skulle vilja det.
Jag kör med Biltemas kallvita rör.
 
Mikael_L
Jag håller för att även om man letar billigaste möjliga lysrörsarmaturer så är det ändå värt att leta efter lite bättre än det sämsta.
Frågan har varit upp tidigare, denna tråd är kanske den mest uttömmande.
http://www.byggahus.se/forum/belysn...rer-till-garage-jula-eller-andra-billiga.html

Och Ja. Jag har fortfarande 6 st oanvända (2 st provanvända) Jula-armaturer som jag snart slänger på soptippen, efter att bytt till ljudlösa, blinkfria från Bauhaus.


Jag har också roat mig med att mäta lite på effektförbrukning och kolla fasvridning på dessa, i denna tråd:
http://www.byggahus.se/forum/belysning/210207-matningar-och-omdome-om-lysrorsarmaturer.html

Det går ju snabbt att inse att de 8W man sparar på de elektroniska drivdonen efter några år (en massa år !) kanske har betalat av hela armaturen genom mindre elräkning.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.