Hej,

Ska göra om lite i en gammal källare och sätta in en duschkabin tänkte jag. Passar på att byta och flytta en golvbrunn samt sätta in en ny där kabinen ska stå. Har dock lite funderingar då jag aldrig har pysslat med detta tidigare.

Röret som är frambilat kommer från den gamla govbrunnen och skall bytas. Min förhoppning är att få isär det vid muffen som ansluter till det andra röret. Min fundering nu gäller avloppet från duschkabinen, kan man låta det ansluta till det nya röret trots att det blir "åt fel håll" om ni förstår hur jag menar... Jag skulle alltså vilja sätta en grenkoppling på det nya röret och ansluta den andra golvbrunen där, för att slippa göra en lång "böj" med avloppet. Synpunkter?

En annan fundering jag har är när jag ska gjuta igen golvet, ska jag då först fylla med sand som det är gjort tidigare, eller något annat? Eller ska jag bara ösa på med betong?

Hoppas någon har några kloka råd.. Källare avlopp.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Krilleman
Kapa hellre på rakbiten efter muffen med en tigersåg än att försöka få loss röret i muffen. Har du otur spricker det sönder i grenröret och du har mer bilning framför dig. Lämna ca 5cm rör efter muffen.

Montera en JET-koppling/fernco på rörstnutten beroende på dimension antagligen 75 eller 83mm.

Mät och bekräfta så du stillar forumets "hunger" ;)

Direkt i övergången monterar du ett helt 75x45º grenrör med dubbla 45º böjar i så vattnet rinner i en lång böj till din nya brunn. Koppla brunnarna som vanligt. Fyll upp med massa igen. Jag använde samma fyllnadsmassa som innan när jag bytte mina rör i källaren. Vill du vara extra säker "dubbar" du med armeringsjärn i betongen. Alltså borra hål snett ner i betongen och slå i snuttar av armeringsjärn. Böj ner snuttarna så dom ligger i gjutningen och börja blanda betong!
 
  • Gilla
Kurtivan och 2 till
  • Laddar…
Tack för ditt svar Krilleman! Jag har inta kapat bef rör ännu utan vill ha klart med hur jag löser skarven innan. Jag är lite osäker på vilken fernco koppling jag ska ha. Har mätt omkretsen på gjutjärnsröret och det var ca 34 cm vilket ger en ytterdiameter på knappt 11 cm (10,8). Kan det stämma? Är det en normal dimension på gammalt avlopp från golvbrunn?

Tänkte ju koppla på ett 75-rör och undrar då om artnr 7686 hos rinkabyrör kan vara rätt?
 
Lukasi, det var inte ca 24cm du fick fram vid omkretsmätningen på röret som går åt höger i bild?

mvh
 
Hej, nej däremot konstaterade jag att det nya röret jag ska lägga dit (75 pp rör) har 24 cm omkrets. Så det verkar vara grova dimensioner i min stam. De stående rören i källaren från badrummen har också samma dimension.
 
Krilleman
Ferncon jag menade hittar du här. Välj 100-115/100-115.

Dit befintliga avloppsrör är alltså 108mm i diameter, då passar det bättre med ferncon då den klarar ett större "spann"av dimensioner.

I den övergången monterar du ett grenrör 110x75x45º och sätter en förminskning 110x75 i muffen så du får 75 i båda ändar. Detta förfarande ger kortast bygglängd på sidosticket.

Man kan även sätta förminskningen 110x75 direkt i ferncon och direkt i den ett helt 75x45º gren. Men då bygger sidosticket iväg lite långre frammåt. Har du plats så är inte det heller fel att göra så.

Jag skulle själv monterat det med 110x75x45º gren-alternativet.
 
Du verkar ju ha koll på detta :) kan man inte lika gärna använda en övergångskoppling reducerad? Då verkar kopplingen passa på mitt 75 rör direkt, fanns på samma sida som du länkade till.

Oavsett vilken jag väljer tänkte jag bara höra med dig också om det ska vara någon extra hylsa i plasröret? Vet att jag läste om det någonstans.
 
Krilleman
Lukasl skrev:
Du verkar ju ha koll på detta :) kan man inte lika gärna använda en övergångskoppling reducerad? Då verkar kopplingen passa på mitt 75 rör direkt, fanns på samma sida som du länkade till.

Oavsett vilken jag väljer tänkte jag bara höra med dig också om det ska vara någon extra hylsa i plasröret? Vet att jag läste om det någonstans.
Självklart kan du använda den reducerade, jag missade den helt i förbifarten ;)
http://www.evbutiken.se/overgangskoppling-reducerad-centrisk-p-21475-c-960.aspx
100-115/70-88

Instickshylsa är mer för när man har JET-kopplingen, den nyper så hårt. Men det är ju inte fel att använda den när man klämer en koppling över plaströr.

evbutiken verkar inte ha nämnda instickshylsa i internetbutiken...

dinvvsbutik.se verkar ha båda till försäljning, men dom var lite väl mycket dyrare på övergångskopplingen.

http://www.dinvvsbutik.se/sv/artiklar/altech-koppl-100-115_70-88.html

http://www.dinvvsbutik.se/sv/artiklar/75-ma-instickshylsa-f-pvc-ror.html

Edit 2:

Här var det bättre:

http://www.vvshandel.se/altech-koppl-100-115-70-88-3109656.html
http://www.vvshandel.se/ror/gjutjarnsror/mufflosa-ror/75-ma-instickshylsa-f-pvc-ror-1198324.html

Sök på RSK hos olika butiker kan du kanske hitta billigare!
 
Redigerat:
Då var det dags för nya frågor igen Krilleman_215 :)

Fick hem lite saker igår bl.a övergångskopplingen ska bli spännande och se hur jag får ihop det... Funderar lite på golvbrunnen som också var med i paketet. Jag har ännu inte bestämt om jag bara ska måla källargolvet, eller om jag ska lägga klinkers. Är lite fundersam hur mycket av själva brunnen som ska "täckas" med betong när jag gjuter, och om det är någon skillnad beroende på vilken lösning jag väljer för golvet? Brunnen har ju en vit "ram" runt sig, visst ska jag täcka den med betong när jag gjuter golvet? Jag gissar att man hanterar tätskiktet över den ramen på något sätt, men då jag inte ska ha något tätskikt (oisolerad källare med fuktvandring...) så borde det väl inte gå att göra fel?

infogar en bild på brunnen jag köpte... golvbrunn.jpg
 
Redigerat:
Jag tycker att det känns bra med en brunnsmanschett (Klistrig gummiduk) runt golvbrunnen även när man inte tätskiktar hela golvet. Det blir ju väldigt koncentrerat med vatten just runt brunnen och den lilla ytan man tätar ger nog inte jättemycket fuktvandring.
 
Låter klokt Fred vom Jupiter! Då kommer dock nästa fråga och det är om det är svårt att få dit den på rätt sätt? I vilket skede ska den läggas dit? Ska man gjuta golvet och brunnen, sedan sätta dit manschetten för att sedan avslutningsvis spackla över den?
Första gången jag gör sånt här, så det känns rätt skönt att det är ett källargolv där det inte händer så mycket om man gör fel :) Därför funderar jag också på att lägga klinkers då jag aldrig har provat den innan - alltid kul att lära sig nya saker. Med den fantastiska vägledning och hjälp man får här dessutom så blir det mer hanterbart!
 
Vatten på ett betonggolv gör ju ingen som helst skada. Helt onödigt med manschett!
 
Hej,
Ville bara tacka alla som har kommit med goda råd i denna tråd. Igår var en stor dag för mig när jag lyckades såga isär det befintliga röret och koppla på fernco kopplingen. Har bara provisoriskt kopplat ihop de nya rören än så länge. Dock pluggat så att det inte luktar :)

Nu återstår bara att placera ut brunnarna på rätt ställe, pussla ihop rördelarna och sedan gjuta över! Det får bli nästa helgs syssla!

Särskilt stort tack till Krilleman_215 som har guidat mig på ett mycket bra sätt! Bifogar en bild på hur det ser ut just nu! Källare nytt avlopp.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
spekerök
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.