Jag har ett servitut på grannens brunnsvatten. Jag betalar 250 kr. i månaden + att jag betalar hälften om något måste bytas eller repareras eller om en ny pump måste inköpas. Min fråga är om det är ett rimligt pris? De flesta som jag pratat med tycker att det är alldeles för dyrt då vattnet är gratis och strömmen till pumpen bara kostar några hundringar per år. Man tycker att de 3000 kr. per år som jag betalar (minus 300-400 kr. för strömmen) ska läggas i en reparationsfond och när något inträffar tas min del därifrån. Skulle det visa sig finnas för lite pengar den dagen ska jag gå in och betala hälften av det överskjutande men inte före.
Då jag inte har någon som helst aning om vad "rimlig" kostnad är vore jag tacksam för svar!

Mvh Alizee
 
Redigerat:
Ett vanligt sätt att beräkna en sån avgift är att utgå ifrån vad kommunen tar för sitt vatten.
Obs enbart för vattnet, inte för avloppet.
Sen multiplicerar man detta med den förmodade mängden vatten.

Tex
Kommunens vattenavgift: 12 kr/m3
Förbrukning m 5 personer i hushållet: 150 m3/år
Beräknad avgift: 12 x 150 = 1800 kr/år
 
  • Gilla
Alizee
  • Laddar…
Om du inte inte betalat en del av anläggningskostnaden av brunnen eller någon anslutningsavgift så är det ju rimligt att du betalar i vart fall halva kapitalkostnaden för anläggningen av brunnen med din månadsavgift, grannen bör också ha en slant för att det är hans brunn som du får använda. Jag skulle säga att du har 200 kr i månaden bara där.
 
  • Gilla
Alizee
  • Laddar…
anaitis skrev:
Ett vanligt sätt att beräkna en sån avgift är att utgå ifrån vad kommunen tar för sitt vatten.
Obs enbart för vattnet, inte för avloppet.
Sen multiplicerar man detta med den förmodade mängden vatten.

Tex
Kommunens vattenavgift: 12 kr/m3
Förbrukning m 5 personer i hushållet: 150 m3/år
Beräknad avgift: 12 x 150 = 1800 kr/år
Det är väl en fast avgift också? Inte att förglömma.
 
Mina grannar (3 st) betalar 300 kr/år. Hur den initiala insatsen fördelades då brunnen anlades vet jag inte då det var före min tid i huset. Än så länge är vi alla överens om att om något sker så kommer kostnaden att delas gemensamt mellan oss fyra. Vill nån då inte vara med så finns avstäningskranarna i min källare...... Det finns inget servitut skrivet utan vi har bara en överenskommelse grannar emellan.
 
  • Gilla
Alizee
  • Laddar…
Servitutet har hängt med sedan 1949 då husen byggdes så ingen av oss som bor i husen har bekostat anläggningen av brunnen. Pumpen som sitter där har däremot jag bekostat halva. Jag bor ensam och gör av med mellan 30-35 m3 per år. Jag får heller inga kopior av kvitton på sådant som är utfört så jag vet ju inte om reparationskostnaderna är faktiska eller om han "skarvar".
 
Det är grannens brunn och grannens vatten. Då spelar det ingen roll om vatten kommer automatiskt från naturen. (Det gör olja också, men vi betalar inte enbart för kostnaderna med att pumpa upp och transportera den.)

Om en brunn kostar 50 000 tycker jag du skall betala 25 000 som engångsbelopp eller vad det kostar att ta upp ett lån på samma belopp.
 
Nu spelar det ju ingen roll vilka som bott där, värdet av brunnen tillfaller den fastigheten som den finns på och det är dit du betalar.

Kvitton ska du naturligtvis få om du vill ha det, både på månadsavgiften och eventuella reparationer.

Innan du gör för stor sak av det hela ska du väga in vad grannsämjan är värd och vad det kostar att fixa en egen brunn :)
 
  • Gilla
Alizee
  • Laddar…
Jag delar brunn med grannen. Brunnen på min mark och strömmen från han, vi delar rakt av på allt och krånglar inte till det med andra avgifter - som sagts vattnet är ju gratis... Brunnen är från 67, vi bytte pump för två år sedan men den innan hade varit med i 40 år så det kostar ju inte så mycket...
 
  • Gilla
Alizee
  • Laddar…
Tack för alla svar. Nu har jag lite mer kött på benen. Då jag aldrig tidigare har befunnit mig i den här situationen är det nyttigt att få tips och råd från flera olika håll och framför allt vilka kostnader man ska ta i beaktande. Blir nog en egen brunn framöver men till dess är det bra att veta på ett ungefär vad som är rimligt och inte. :)
 
gusvo085 skrev:
Jag delar brunn med grannen. Brunnen på min mark och strömmen från han, vi delar rakt av på allt och krånglar inte till det med andra avgifter - som sagts vattnet är ju gratis... Brunnen är från 67, vi bytte pump för två år sedan men den innan hade varit med i 40 år så det kostar ju inte så mycket...
Glöm inte att söka nätkoncession för elledningen då detta är olagligt med el mellan 2 tomter...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.