Ska fräscha upp mitt kök snart och funderar på om jag ska installera en köksfläkt ovanför spisen eller inte.

Så här ser det ut ovanför spisen i dagsläget : http://www.dtek.chalmers.se/~d00chris/f1.jpg

Första tanken är att använda en väggmonterad variant av denna typ :

http://www.onoff.com/online/se/inet.nsf/vProd/27020?opendocument&markID=VitvarorFlaktar60cm

Frågan blir då hur denna fläkten kopplas in? Brukar man ha ett dolt vägguttag bakom fläkttrumman eller hur funkar det?

Märk också att jag har en fläktkåpa långt ovanför spisen (frånluft) Ska en fläkt av ovan visade variant täcka denna frånlufts-ventil eller ska trumman sluta lite innan?

Känner mig väldigt vilsen i frågan och är väldigt tacksam för hjälp!

/Christian
 
Ett uttag som döljs av trumman blir bra, men kolla först hur fläkt och trumma serut så att uttaget inte hamnar på fel plats. Om du bor i ett flerfamiljshus och ni har central frånluftsfläkt ska du INTE koppla in nån fläkt i kanalen men har du eget hus så skall ventröret in i ventilen.
 
Jag vet sedan tidigare att jag inte får inte koppla in en fläkt i själva kanalen. Frågan är då hur jag ska göra, ska jag "täcka över" ventilkåpan med fläkttrumman (utan av vara inkopplad i kanalen), eller ska jag låta trumman sluta strax under ventilkåpan?

Att ha ett uttag som döljs av trumman låter ju bra. Antar att det finns lite olika typer av uttag, vilket skulle passa bäst? Nån med tunn profil som inte sticker ut så mycket från väggen? Är tacksam för bild-exempel!
 
dt är ju inga problem med en sådan fläkt. sitter ventilen mitt för röret?? fick inte fram bilden på hur det ser ut nu. du får ju se till att från luften kan sugas ut. på den fläkten som du skall montera dit blåser ut luften åt sidorna(tror jag) har en liknande hemma.
 
Alright. Bakom ventilkåpan på bilden så finns luftkanalen. Huset har centralt utsug som är påkopplat under vissa tider på dygnet.

Man får inte leda in luft från en köksfläkt direkt i denna luftkanal.

Men om fläkten blåser ut (den rensade) luften åt sidorna så borde man helt enkelt montera fläkten så här :

http://www.dtek.chalmers.se/~d00chris/f2.jpg


Är jag på rätt spår?
 
får fortfarnade inte fram dina bilder du länkar till
 
Hmmm, undrar hur det där är gjort i mitt hus egentligen...

Jag bor i ett flerfamiljshus med central utsugningsfläkt och här fungerar det utmärkt att koppla fläkten till kanalen. Kanalen verkar dessutom gjord för det eftersom den inte har någon ventil som hos Chris utan en anslutningsfläns.
 
C
Anledningen till att man inte kan/skall koppla en fläkt till en mekaniskt frånluftsystem är dels att kanalen med största sannolikhet delas upp på flera ventiler och dels därför att systemet sannolikt inte är helt tätt. Om du då trycker in matos med övertryck i ventilen så pressas detta ut genom de andra ventilerna och/eller otätheterna.

Det finns köks-"fläktar" för mekanisk frånluft utan fläkt, det är bara ett filter och en tidsstyrd ventil. Det är kanske en sådan du har eskil23?
 
magic_gbg : Var nåt strul med att kolla på bilderna i IE. Har bytt namn på dom nu och ändrat länkarna i inläggen. Nu funkar det i IE hos mig iallafall.
 
Anta att jag vill fixa ett nytt vägguttag bakom en eventuell fläkt. Jag borde kunna skarva vidare från det befintliga vägguttaget på bilden, fast då med en kabel som ligger i ett VP-rör ingjutet i väggen där fläkten ska sitta.

Hur skulle detta gå till och vilket material skulle behövas? Det befintliga vägguttaget måste skruvas bort, men hur kopplas nya kablar till detta uttag för vidare skarvning till det nya uttaget bakom fläkten?
 
Ingen som har några tips på hur man skulle kunna göra? :-?
 
C
Att koppla vidare från uttaget blir nog finfint. Förmodligen finns det lediga stutsar på dosan som uttaget sitter i så att du kan gå vidare med ett VP-rör till en ny apparatdosa där du sänker in det nya uttaget. Du behöver alltså 1st VP-rör, 1 apparatdosa och 1st vägguttag för montering i dosa. Angående placeringen så får du nog kolla noga på monteringsritningen för den fläkten du skall köpa så att uttaget hamnar så att det funkar. Det kan vara lite trångt om uttaget skall vara dolt bakom kåpan. Själva inkopplingen är nog bäst att lämna över till en elektriker.
 
VP-rör är inte böjbara om jag fattat det rätt? Det nya uttagget kommer inte vara i jämnhöjd med det gamla uttaget... kan jag lägga VP-röret diagonalt i väggen ?

Har sett lite apparatdosor på Clas Ohlsons hemsida, men dessa verkar endast finnas för enkelgips och dubbelgips... ingen för ingjutning i betong?

Vägguttaget som man monterar i apparatdosan, kallas det även för "vägguttag för infällnad"?
 
C
_Chris skrev:
VP-rör är inte böjbara om jag fattat det rätt? Det nya uttagget kommer inte vara i jämnhöjd med det gamla uttaget... kan jag lägga VP-röret diagonalt i väggen ?
Jodå, man böjer dem mha en stödfjäder som körs in i röret. Det finns också färdiga 90-gradersböjar och "flexrör" som är flexibla. Du kan gå diagonalt eller i rät vinkel.

Har sett lite apparatdosor på Clas Ohlsons hemsida, men dessa verkar endast finnas för enkelgips och dubbelgips... ingen för ingjutning i betong?
Ta en vanlig för enkelgips, de går bra att "gjuta" in.

Vägguttaget som man monterar i apparatdosan, kallas det även för "vägguttag för infällnad"?
Japp

P.s. se till att det verkligen går att gå in i väggen där fläkten skall sitta. Ventilens placering antyder att det går ventilationsrör i väggen.
 
Tag kontakt med en elektriker och köp en meter slang (flexibelt elrör)med tråd färdigdragen i sangen kostnad 10:-
Köp samtidigt en dosa som har E-nr E1422200 och mura eller gjut in den, 20:-
Infällda vägguttag kan nog kallas för "vägguttag för infällnad" hos classe.
Och sist ge elektrikern en 50 lapp så kanske kan ger dig nått tips.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.