Jag slet upp det 40 år gamla linoleumgolvet och kvar sitter det vad jag tror är; först tjära och sedan ett lager papp. Under detta är det betong.
Detta underlag (tjäran och pappen) luktar illa.
Jag ska lägga ett laminatgolv och behöver veta om jag ska ta bort all gammal papp och tjära eller om jag kan lägga det nya golvet med foam/underlag direkt på.
Jag vill inte känna lukten efter att ha lagt det nya golvet.

Till saken hör att det sitter ganska hårt och jag måste slipa golvet för att få bort skiten.
Underlaget är iofs jämnt och bra.
 
Det som luktar är troligen inte själva linoliummattan, utan limmet mattan satt med. Det beror då i sin tur ofta på att fukt från plattan har gjort att limmet tvålar sig och då kommer otrevliga emisioner. Du måste nog göra helt rent för att bli av med lukten. Sedan kolla fukthalten i plattan. Jag är tveksam till att lägga foam plus laminat på ett golv om det visar sig att det finns fukt i plattan. Det blir kanske lite tätt material.
Tartan
 
C
Annars är det ett välkänt fenomen att linoleum luktar mindre gott, framför allt när det blir blött.
Vädra ur ett tag och se om inte lukten försvinner av sig självt.
 
Behöver jag lägga någon slags fuktspärr? Jag bor på bottenvåning (lägenhet) och det är bara källare under. Det är alltså köket jag pratar om.

Varför la man tjära+papp som underlag för linoleumgolv??
 
Om du ska ha fuktspärr eller inte beror på vad du ska lägga på. Är det en ny plastmatta behöver du troligen ingen fuktspärr, den mattan är tät ändå. Ska du lägga lamellgolv så bör du kanske mäta betongens fuktkvot, så att inte laminaten delar sig av eventuell fukt.
Att man la tjära och papp som underlag var helt enkelt för att fuktsäkra betongen. En fuktig betongplatta skulle annars lösa upp en linoliummatta, som ju är tillverkad av linolja, krita samt träfibrer och lite kemikolijox, och man skulle då få otrevlig lukt från både lim och matta.
Tartan
 
ollesthlm, ja har samma problem....luktar illa....det är limmet....slipa bort skiten så det blir betongrent....sen skall man lägga platon med ventilerade lister runtom, så att golvet får andas...

Hmm klart du har källare under, ingen platta mot mark, då kanske inte platon behövs.....överlåter frågan till någon kunnigare....
 
Men är det inte bara merjobb att slipa bort? Kan jag inte göra på något annat sätt, kanske bara vädra och sedan lägga direkt på??

Fler som har erfarenheter??
 
Bäst e att slipa bort det annars finns det risk att du bygger in problemet, lukten kan komma tillbaka.
 
Slipa bort det.....det måste du göra, prexis som föregående inläggare sa.....
jag skall påbörja mitt slipjobb imörra....
 
Snackar vi hyra diamantslipvarianten då eller?? Och vad är det som du ska slipa bort?? Papp+tjära?
 
Haft samma problem jag. Jag skrapade med en kofot... fick bort en gånger en centimeter åt gången. 10,2 kvm :)
 
Nu har lukten i stort sett försvunnit. Måste jag verkligen slipa bort?
 
Poggan skrev:
Slipa bort det.....det måste du göra, prexis som föregående inläggare sa.....
jag skall påbörja mitt slipjobb imörra....

Varför MÅSTE jag slipa bort allt underlag så att det blir betongrent??
Lukten har nu försvunnit.
Och PLATON!? Vi snackar en vanlig lägenhet och ett "vanligt laminatgolv"
Jag kan väl inte vara ensam om detta eller slipar alla sina tidigare golv helt rena från allt??
Jag skulle behöva fler säkra råd.
 
Som Epoxigubben sa, lika bra att slipa bort skiten, så att du inte bygger in skiten.
Inte roligt å bryta upp allt golv, om det skulle börja lukta lr nått.....bara lite tips.
 
ollesthlm skrev:
[quote author=Poggan link=1138822785/0#8 date=1139005075]Slipa bort det.....det måste du göra, prexis som föregående inläggare sa.....
jag skall påbörja mitt slipjobb imörra....

Varför MÅSTE jag slipa bort allt underlag så att det blir betongrent??
Lukten har nu försvunnit.
Och PLATON!? Vi snackar en vanlig lägenhet och ett "vanligt laminatgolv"
Jag kan väl inte vara ensam om detta eller slipar alla sina tidigare golv helt rena från allt??
Jag skulle behöva fler säkra råd.
[/quote]
Jag är ingen expert. Men om lukten är borta och det inte känns fuktigt så lägg ett limmat laminatgolv på. Limmat för att det inte ska tränga ner fukt.

Vill du vara säker på att det inte finns fukt kvar i underlaget så sätt in en fläkt ett par dagar. Golvfläkt med gott värmedrag tror jag går att hyra.

Om du bor i en lägenhet kommer det förmodligen någon annan om 5, 10, 15 år som lägger om golvet. Eller när stammarna ska bytas någon gång i framtiden (var 50:e år)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.