Hej!

Håller på att renovera mitt kök och har lite funderingar kring belysningen. Jag vill ha LED-spots i taket men djungeln är för stor och jag kan för lite. Är GU10-armaturer en bra lösning? Eller ska man köra 12v? Vill ju inte heller ha pottor eftersom taket redan är lågt (2.30m).

Några rekommendationer till en novis? :)


Länkar min projekttråd också om någon skulle vara intresserad...: http://www.byggahus.se/forum/social...ch-noll-erfarenhet-lopande-projekttrad-3.html

/Fredrik
 
Med GU10 så måste du väl ha pottor då det går att skruva i vanliga halogen med betydligt högre watt.

Min åsikt är att om man vill köra led så ska man försöka använda sig av sådana som bara innehåller diod och ingen elektronik. Detta förenklar dimming om man vill ha det. All elektronik sitter då i ett drivdon. Det är konstantströms spottar jag menar (ej 12V)!
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Okej, men var placerar man drivdonet då? Och det är väl 12volts om det har ett drivdon?

Hur gör man om 10 år om en spot går sönder, då blir det väl knepigt att få tag på en likadan?
 
Fredrik Enarsson skrev:
Okej, men var placerar man drivdonet då? Och det är väl 12volts om det har ett drivdon?

Hur gör man om 10 år om en spot går sönder, då blir det väl knepigt att få tag på en likadan?
Din elektriker kan säkert hjälpa dig med lämplig placering av drivdonet. Det brukar oftast gå att hitta en åtkomlig plats som ändå är dold.

Nej, ledspottar utan elektronik drivs alltid av DC konstantström, vanligen 350mA eller 700mA. Hur hög spänningen blir beror på konstantströmmen samt antalet spottar i samma seriekopplade slinga.

Det finns (men är inte så vanligt) spottar som drivs med konstantsspänning, oftast 12V DC. Dessa spottar har dock elektronik inbyggt för att generera konstantström.

Du kan ha en poäng i att det kan bli knepigt att få tag på en likadan om 10 år. Antingen köper du någon att ha i reserv eller så får du byta alla spottar den dagen det händer. Förhoppningsvis är inte dessa spottar lika dyra om 10 år.

Jag är tämligen övertygad om att GU10 och motsvarande leds håller betydligt kortare eftersom kylning är A och O när det gäller livslängden på led dioder. Eftersom GU10 och liknande inte är utformade för LEDs från början så är det svårt att få till effektiv kylning av dioderna i dessa formfaktorer. Dessutom innehåller dom all elektronik som är en troligare sak som går sönder.
En led spot utan elektronik är oerhört robust och med stor sannorlikhet så går dom inte bara sönder en dag. Det som händer är att dom långsamt kommer tappa ljusstyrka. Detta händer med alla led dioder och accelereras kraftigt av värme. Går elektroniken sönder så byter du bara drivdonet.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.