Jag insåg att jag tyvärr lurat mig själv med plasten. tylö rekommendera ingen plast i bastun. men detta gäller bara i uppvärmt bostadsutrymme. får ta stickprov ovanifrån o i värsta fall pula dit plast från loftet vid tillfälle.
 
Ok, här kommer fortsättningen. Isolering av väggar, de 2 mot stenväggarna först. Liten luftspalt mellan isolering och stenvägg, sedan skjuta upp panelen. Kör med bastuclips, sedan biltema dykertpistol. Skönt o slippa banka in dem för hand! Efter panelen kom upp blev det spartansk bastufest! Ingen belysning, bara 2 väggar isolerade, trasmattor istället för plastmatta och stolar med handuk istället för lavar. Men med gott sällskap, kall öl, varm badtunna och lite snörullning blev det kanon!
1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
4.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
5.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
6.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
7.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
lazy rick
  • Laddar…
Är ingen bastuexpert men något säger mig att diff/ång-spärr saknas i bastuväggen.

Vet att det finns olika idéer om detta men framförallt de två väggarna som ligger mot de två murade väggarna lär kunna ge problem........
 
Tack för informationen jag redan vet, man blir inte direkt sugen på o visa fler bilder när det ska pekpinnas hela tiden.
Jag ville mest dela med mig.

så här säger tylös guide:
Luftspalt/Fuktspärr
Lämna alltid en luftspalt mellan bastuns yttervägg och eventuell befintlig väggkonstruktion.
Detta är speciellt viktigt om basturummet placeras mot en kall yttervägg.
Någon fuktspärr mellan basturummets ytterväggar och husets innerväggar behövs inte.
 
meckis skrev:
Tack för informationen jag redan vet, man blir inte direkt sugen på o visa fler bilder när det ska pekpinnas hela tiden.
Jag ville mest dela med mig.

så här säger tylös guide:
Luftspalt/Fuktspärr
Lämna alltid en luftspalt mellan bastuns yttervägg och eventuell befintlig väggkonstruktion.
Detta är speciellt viktigt om basturummet placeras mot en kall yttervägg.
Någon fuktspärr mellan basturummets ytterväggar och husets innerväggar behövs inte.
Absolut ingen pekpinne utan bara en kommentar..........

Om du inte tåler att man ger kommentarer utan bara förväntar dig hejarop och klappar på axeln hela tiden, kanske du inte ska lägga ut saker på ett forum där man diskuterar olika lösningar på byggen. Jag skrev att det finns olika uppfattningar om detta och om du läser framförallt finska rapporter om problemet så kommer du att finna olika lösningar men där man mestadels förordar ångspärr.
 
  • Gilla
Pytt och 1 till
  • Laddar…
Klart jag tål pekpinnar, det var mest att det redan sagts en runda. Men jag får väl helt enkelt se hur det funkar.
Det lilla utrymmet som jag bastu i har haft isolering i taket i många år. detta utrum har under många vintrar jobbats i o svettats i. Även blöta skor med vatten på golvet har varit vanligt. men isoleringen var helt torr när jag tog ur den. Mina 5 ören.
 
Så här blev det iaf med matta o bänkar. Valde en enkel plastmatta hellimmad, med uppvik under panelen. Sedan blev det customlavar med svängd framdel. fick ha dem i fyra delar, med borrade hål o mötande uppstickande skruvskallar för att låsa ihop delarna. IMG_1937.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_1938.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_1939.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_1825.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_1832.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_1833.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_1834.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_1961.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_1957.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Apyrum och 10 till
  • Laddar…
Snyggt!

Se till att ha någon slags matta precis innan bastudörren så folk kan torka av fötterna, Asp blir fort skitigt.

Hade jag byggt min idag hade jag valt värmeAsp.
 
Även min bastu i asp börjar bli klar och jag funderar på om man ska smörja in lavarna med bastuolja eller inte? Det ljusa trät är kanske inte lika fint med rumpavtryck.
 
Om man ställer väggpanelen upp så samlar den mindre skit. Men fint blev det, bra jobb med lavarna där.
 
Har funderat på det där med olja med, ngn som provat?
 
Jag har oljat. Svindyrt men värt det.

Gör det gärna 2ggr.

Svindyr bastulaveolja köpte jag på krauta

Bara lavarna.

Väggarna klarar sig. Fundera på bygga snygga smäckra ryggstöd kanske?
 
  • Gilla
meckis
  • Laddar…
Oj så snyggt! Du kan få komma hem och smälla upp något liknande i min källare :)
 
  • Gilla
meckis
  • Laddar…
Har faktiskt funderat på ryggstöden med, har ju en del spill över av lavträet, blir nog ett flott ryggstöd av det :)
 
P
pianist skrev:
Jag har oljat. Svindyrt men värt det.

Gör det gärna 2ggr.

Svindyr bastulaveolja köpte jag på krauta

Bara lavarna.

Väggarna klarar sig. Fundera på bygga snygga smäckra ryggstöd kanske?
På väggar brukar man använda Saunasuoja. Det är en panelack (påminner om trälim) som ger panelen en vatten- och smutsresistent yta och klara höga temperaturer och hög luftfuktighet. det har jag använt i samtliga av mina bastu och detta har fungerat bra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.