Hej!
Jag söker ett takfönster i äldre stil, gärna med spröjs, men det verkar helt omöjligt att hitta. Den enda tillverkare jag hittat som hävdar att de säljer ett s.k. "kulturfönster" är Velux. Dock tycker jag inte att detta var något att ha.
Har någon något tips? Har så klart googlat, utan resultat.

Mvh, Lisa
 
Om du menar gamla takfönster i gjutjärn så är dom nog svåra att få tag i som nya. Då får du leta hos de firmorna som säljer återvunnen byggmateriel dvs sk byggnadsvårdsfirmor.

Problemet är att dessa fönster var ofta gjorda efter takpannorna, dvs dom var gjutna så att den nedre kanten skulle passa direkt till pannorna. Om du har ett gammalt taktegel av en vanlig sort brukar man hitta begagnade takfönster som passar men om du har en ovanlig panna är det inte säkert att nederkanten på fönstret passar.

Begagnade finns det gott om.
 
Redigerat:
Ok, jag förstår.
Vill ju egentligen inte krångla till det speciellt utan söker bara ett litet nättare, vackrare alternativ än de där kolosserna som Velux (och alla andra) säljer.
Det är till snedtak i badrum och kommer sitta precis i ögonhöjd.
Behöver egentligen inte vara öppningsbart om det underlättar.
 
OK trodde mer det var ett takfönster från vind. Om det skall sitta i ett badrum måste det vara ett isolerat fönster dvs isolerglas eller dubbelkopplat annars blir det för mycket kondens på det. Gamla gjutjärns fönster fungerar inte.
Då skulle jag fått gjort ett fönster hos en snickare och sen låtit en plåtslagare plåta det som man gjorde förr i tiden.
 
  • Gilla
Lisa_72
  • Laddar…
L Lisa_72 skrev:
Hej!
Jag söker ett takfönster i äldre stil, gärna med spröjs, men det verkar helt omöjligt att hitta. Den enda tillverkare jag hittat som hävdar att de säljer ett s.k. "kulturfönster" är Velux. Dock tycker jag inte att detta var något att ha.
Har någon något tips? Har så klart googlat, utan resultat.

Mvh, Lisa
Hej, jättegammal tråd. Men kanske hjälper det ngn som letar nu.
Finns två tillverkare i DK som gör fina takfönster helt i gammal stil.
Det ena ser ut som ett gjutjärnsfönster och det andra är det, men med isolerglas osv.
Finns med/utan spröjs osv. Dessa passar äldre hus och Velux ser verkligen moderna ut och skulle inte passa äldre kulturhus osv.
Annars kan man nog leta i tex England där det är vanligt. Ska man ha det i uppvärmt hus måste man i princip ha isolerglas och även en båge/karm som har en isoelrad/bruten del som gör att det inte blir köldbrygga genom stålet. Annars blir det massa kondens på både glas och båge som kommer droppa och göra att smygar mm runt om börjar bli blöta/ruttnar/möglar över tid osv. osv.

https://saxosolution.dk/louvre-heritage/

https://hverringe.dk/produkt/tagvindue-i-hoej-model-til-vingetegl-1-lodret-sprosse/
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.