Behöver en kap/geringssås som ska klara ett större altanbygge och ett förhoppningsvis ihållande intresse för hobbysnickerier på eget hus. Hittade en Makita nedsatt till 3990kr (ink moms) och med ett bord från De Walt blir det ca 6000kr. Köpläge?
 
Klen motor och fortfarande dyrt jämfört med Tyskland.
Till ett altanbygge så räcker en 8" såg och förvisso det mesta man pular med i huset.
 
Förvisso en gammal tråd men jag gör ett försök.

Jag har fastnat för den här sågen. Efter att ha läst på runt på diverse forum verkar den inte vara så populär som jag tycker att den borde vara, så jag misstänker att det är något jag missar. Jag har kollat mycket på prisjakt.nu där jag har jämfört fram och tillbaka. Om man kollar på specifikationerna är det ju 1018's effekt som ligger lägre än konkurrenterna. Hur viktig är effekten? Jag bifogar en skärmdump som visar en jämförelse mellan tre sågar i samma prisklass (Dewalt DWS778, Bosch GCM 10, och Makita LS1018L) + Makitas LS1016L (som är betydligt dyrare). Vilken är att föredra av de tre 4000-kronorssågarna, och vad är det som motiverar det höga priset för LS1016L (jag vet att det saknas lite info i jämförelsen men det kanske finns någon expert som kan svara i alla fall)? Skärmavbild 2014-01-14 kl. 20.04.48.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Köpte makitan. Aldrig märkt av ev låg effekt. Man pressar ju aldrig en gersåg sim man kanske gör med en motorsåg eller gräsklippare osv. Den skär igenom på bra varvtal och det finns väl aldrig anledning att göra något annat.. Bra med makitan är 60 gervinkel, stort och långt sågdjup. Skulle aldrig välja bort det för högre effekt... Värt så mycket att få till 57 grader (som exempel) när det behövs. Min röst på makita alltså men jag har ju inte testat de andra. Men har svårt att se att något annat kan vara mer värt än stor klinga och stora vinklar om man utgår från att kvalitet är likvärdig. :)
 
Dewalts bänk passar dessutom till makitan vilket var bra då min butik inte hade makitabänk( eller om det kallas bord?)
 
Hoyas, det låter bra att du är nöjd. Får nog bli en sådan. Som du säger är det bra med de stora vinklarna. Dessutom har ju Makitan mjukstart. Kommer du ihåg vilken modell det är på bordet/bänken du köpte till?
 
Finns en fin kapex på blocket för 6500.......
 
De7023
 
För forumister som funderar på den här maskinen:

Jag valde att gå på den här Makitan och bänken (Dewalt DE7023) till. Efter att ha använt den i drygt ett halvår nu är jag supernöjd.
 
  • Gilla
Hoyas
  • Laddar…
D4niel skrev:
För forumister som funderar på den här maskinen:

Jag valde att gå på den här Makitan och bänken (Dewalt DE7023) till. Efter att ha använt den i drygt ett halvår nu är jag supernöjd.
Hej får jag fråga om lasern funkar bra. Har hört att Boschmaskinernas laser rubbas ur position och dessutom blir blästrad av partiklerna
 
Hej.

Jag använder inte lasern.

Jag testade att slå på lasern första gången jag testade sågen. Då tyckte jag inte att sågen sågade exakt där lasern visade att den skulle såga. Eventuellt kan detta vara en inställningssak. Men efter det kör jag på det gamla hederliga sättet - rita streck, sänk såg för att kontrollera, och sedan såga. :)
 
Jag använde lasern en del i början, och tyckte att den hade rätt så bra precision. Dock så förutsätter det ju att man mäter och lägger plankan från rätt håll, annars så blir det ju en klingbredd för kort... När man gjort några sådana felkap så går man mer och mer över till den metod som D4niel beskriver.
Sen är det ut rätt så lätt gjort att glömma av att stänga av den, så batteriet är tyvärr oftast slut ändå när man väl tänker använda den. 😕
 
Tack för inputs!!
Just nu har jag fallit pladask för Dewalt XPS system, vilket är LED belysning utav klingan vilket skapar en skuggrad.
Får tjata till mig ett bra pris på DW717XPS annars går det inte!
 
Ni som kört Ls1018l ett tag. Skulle ni köpa om den? Klurar på en sådan eller DEWALT 777.
Det enda som jag känner är att den är så stor att förvara
 
  • Gilla
maglin
  • Laddar…
S Shiraz skrev:
Ni som kört Ls1018l ett tag. Skulle ni köpa om den? Klurar på en sådan eller DEWALT 777.
Det enda som jag känner är att den är så stor att förvara
Jag är supernöjd med Makitan. Har inget att klaga på.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.