Hej!
Vi har köpt ett nytt kök och nu vill min man inte ha ngn diskbänksksplåt utan endast en bänkskiva i laminat med två diskhoar. Jag brukar baka bullar på diskbänksplåten så jag börjar bli tveksam. Finns det någon här som har erfarenheter?
 
Går utmärkt att baka på laminatskiva, men se upp när du skär i degen. Det kan bli repor
 
Stor diskbänk av rostfritt är det mest praktiska anordning i ett kök, tycker jag. Passar bra till allt annat rostfritt . Har undrat många gånger varför man ska ha rostfritt där det inte behövs (kyl,frys) och inte just där det är nödvändigt?
Om det är du som gör det mesta i köket så börde du också bestämma hur bekvämt eller obekvämt du vill ha det. Har haft en diskhö inbyggd i en skiva ( föra ägares val) och trodde att jag kan vänja mej med den men.... rev köket efter 2 år för att få plats med en heltäckande 2 m diskbänk. Har man jagat en tomatkärna runt diskbänken några varv utan att få den i, fått vatten rinna på golvet över bänkkanten, haft ont om tålig avställningsyta för varma grytor ....så vet man vad man saknar ;).
I övrigt så är heltäckande diskbänkar på vägg tillbaka i köksmodetrender ( inte bara hos mej).
Gör en klok val!
gaia
 
Jag har haft bägge varianterna, både heltäckande diskbänk och infällda hoar i laminat och massivt trä.
När det gäller 'vanligt, blött' diskbänksarbete, vilket inte innefattar bakning för mig, så är den heltäckande rostfria oslagbar, även om nuv. alternativ med underlimmade hoar i laminat fungerar utmärkt det med, men man får vara lite observant iom. att det inte finns någon 'spillkant'. Nedfälld ho i träskiva var ett mörker, oavsett vad man skulle göra, så det skulle jag aldrig ha igen.

Till just bakning så måste jag säga att, av de alternativ jag själv provat genom åren, så funkar laminat allra bäst :), mycket bättre att baka på än rostfritt, men det är ju bara min personliga åsikt.
Det man ska titta extra noga på om man vill baka på laminat, är ytbehandlingen, passa dig väldigt noga för högblankt, vilket är oerhört otåligt för repor (för att inte tala om fettfläckar, fingeravtryck osv osv.)
Välj en lite svagt 'knottrig' yta på laminaten, då kan du baka pepparkakor mm. och tom. skära småbullar utan problem, om du är hyfsat lätt på handen ;)

Hade jag möjlighet att välja fritt så skulle jag välja sten, ffa. när det gäller bakning, om inte överallt så en lagom lång bit mellan ugn och ho och absolut framför ett fönster :-*, men det får bli i nästa hus, hyschhh...... så inte maken hör! ;)

MVH//Christina.

*EDIT* Om alla hade tillgång till ovanstående material och placering på bakbordet så skulle antagligen de flesta psykoterapeuter bli arbetslösa, kan knappast finnas bättre ställe för kontemplation, reflektion och bearbetning, oavsett om det gäller deg-klumpar eller själsliga dito :) ;)
Det funkar iof. med laminatbänken mellan ugn och u-limmade hoar där arbetsytan är placerad framför köksfönstret som jag har nu, men jag inbillar mig att stenmaterialet skulle tillföra ytterligare en dimension (utöver den ekonomiska förstås ;)), eller är det bara önsketänkande kanske.............??
 
Rostfria har jag alltid avskytt ???. Jag har aldrig bakat på mina rostfria diskbänkar(bagare som jag är så föredrar jag trä)Så när vi skulle byta köket så åkte den rosfria diskbänken ut.Har nu bara två hoar nersänkta i en bänkskiva o det ångra jag inte för en minut.(5år sedan) Mycket snyggare också tycker jag.Men vår familj kanske inte är så slabbiga av oss med vatten o så heller ;D Hade detta i vårt sista lägenhet också..så jag har väl bott med hoar 7-8år.Jag saknar inte en lång tråkig rostfri. Jag tycker att ett kök är snyggare med en ren bänk än med en lång rostfri diskbänk.Om du inte vill baka på laminatskivan så kan du ju snickra dig en bakskiva.

Lycka till!
 
Som jag har skrivit i en annan tråd (tror jag) blev det laminat i köket i huset som inte är byggd änn... Våra önskemål var delade, min make ville ha både sten och trä, jag ville ha en heltäckande diskbänk då jag spiller mycket, og kostnadsfrågan avgjorde -> laminat, men med underlimmad (=tilval) diskbänk som har två hoar och en avställningsyta. Vi brasar rätt mycket i köket, och kommer att lösa vårt behov för sten och trä genom att köpa en bit bänkskiva från IKEA och fälla in en bit marmor på ena sidan - voila; bakytan är fixat. :D

Kan tillägga att vi har heltäckande diskbänk där vi hyr nu, bakar alltid på träskivan.

mvh hanneli
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.