Ja då hade man tänkt att hoppa på nästa projekt. Denna gång hade jag tänkt att bygga en altan med tak.

Marken ifrån huset sluttar nedåt så jag måste bygga upp den delen. normalt hade man väl plintat och pålat. Men eftersom jag inte vill ha ett modernt utseende (det är ett gammalt timmerhus med panel) så hade jag tänkt att försöka mig på att timra upp det istället. Det är min idé i alla fall, har inte tänkt längre än så. Alla synliga reglar (tak osv) skall vara av rundtimmer. Golvbjäklag hade jag tänkt köra vanligt regelvirke. Nivåskillnaden mellan marken vid husgrunden och det som skall vara ytterkant på altan är ca 50 cm.

är det någon gjort något liknande som har något tips, inspiration, ideér?
 
Stora stenar/stenblock att använda som "plintar" hade väl funkat? Vad är det för grundtyp på resten av huset? Så kan du ju borra hål i stenen på ovansidan för att förankra stocken som ligger där på med armeringsjärn till exempel.
 
Resterande huset vilar på diverse stenblock, så det passar in i resten :)

Jag vet dock inte hur jag skall lösa nivåskillnaden, ett sätt skulle ju kunna vara att släpa dit 50cm höga hörnstenar, sen blir det ett utrymme under.
Men jag vet inte om det blir så snyggt, helst skulle man vilja timra upp den delen, men problemet blir ju på kortsidorna, där kommer det kortaste timret ligga underst så att säga. Man skulle väl kunna dra bultar igenom alla stockar iof. Eller palla upp sten längsmed marken också.
 
En risk med att sätta för många stenar och/eller timmra ner för nära marken är att du stänger in utrymmet under altanen och får en "grund" som liknar en gammal torpargrund, med alla fuktfrågeställningar det för med sig. Med endast ett fåtal stora stenar och ingen nertimmring blir det mer som en traditionell altan på plintar.
 
tlundberg skrev:
En risk med att sätta för många stenar och/eller timmra ner för nära marken är att du stänger in utrymmet under altanen och får en "grund" som liknar en gammal torpargrund, med alla fuktfrågeställningar det för med sig. Med endast ett fåtal stora stenar och ingen nertimmring blir det mer som en traditionell altan på plintar.
Ja precis, det har jag funderat på också. Huset är ju torpargrund.
Det lär ju inte vara så bra att timra in fukten så nära huset dessutom. Undra om inte det lättaste och hyfsat snyggt är att göra plintar av timmer så att säga. Så sten mot mark, sen stående rundtimmer upp till "lodrätt stockvarv". Sen trall på det. Sen stående rundtimmer mellan trall och tak. Blir det för öppet kanske man kan täcka en bit ned med okantade brädor i ett senare skede när allt torkat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.