Jag har tänkt dra några högtalarkablar i golvet. För att göra det tänkte jag fräsa några spår i golvspånet. Dock har jag ingen fräs. Och har ingen lust att köpa en endast för det jobbet.
Finns det något alternativ som man tex kan skruva på skruvdragaren för att kunna fräsa spår med den?
 
Hyr en proffsmaskin på Ramirent/Cramo/Lokal uthyrare. bra grejor för lite pengar jämfört med att köpa.
 
Jag hade tagit cirkelsågen, ställt djupet tillräckligt för kabeln och sen skruvat ett anhåll och sågat.....flyttat anhållet en liten bit och gjort ett nytt spår....det borde bli en 6-7mm brett....
 
Metoden som Remne beskriver borde fungera utmärkt om du har en cirkel/sänksåg.
 
Cirkelsågmetoden borde funka bra. Du kan ju göra flera spår bredvid varandra och hacka bort spånet emellan med ett stämjärn eller en kniv så borde du får ner kablarna utan problem. Det behöver ju inte vara snyggt då då ingen ändå kommer att se det hela.
 
Passar inte Dado-klingan på cirkelsågen? ;)
 
ullberg
Eh, ni har sett vem TS är väl? Ni har fel strategi, det brukar inte krävas mycket för att denne ska ge sig ut på väl underbyggda verktygsinköpsvändor.

och till TS: En fräs är inte dumt, och jag förstår samtidigt om du inte orkar köpa fler verktyg. Cirkelsåg, eller ännu hellre sänksåg (hade du köpt en sådan?) gör detta jobb utmärkt om det handlar om raksträckor.

se upp för skruvar bara, en klinga till en festool kostar som en billig fräs... (om man ska ha original vill säga)

/U
 
  • Gilla
camaro1969 och 1 till
  • Laddar…
En fräs är ju bra att ha. Tar man med sig 400:- till Biltema så kan man gå därifrån med en handöverfräs i ena handen och en varmkorv i den andra. Den är nog bättre än den beg-fräsen jag köpte på loppis för en hundring - och den har absolut varit bra att ha. Sist använde jag den för att fulfräsa ur för franskskruv när jag byggde altan i somras. Fast när det är dags att bygga nya köksluckor ska jag lyxa till det med en finfräs som matchar de övriga verktygen.
 
Elmotorsåg kan vara ett alternativ.
 
ullberg skrev:
Eh, ni har sett vem TS är väl? Ni har fel strategi, det brukar inte krävas mycket för att denne ska ge sig ut på väl underbyggda verktygsinköpsvändor.

och till TS: En fräs är inte dumt, och jag förstår samtidigt om du inte orkar köpa fler verktyg. Cirkelsåg, eller ännu hellre sänksåg (hade du köpt en sådan?) gör detta jobb utmärkt om det handlar om raksträckor.

se upp för skruvar bara, en klinga till en festool kostar som en billig fräs... (om man ska ha original vill säga)

/U
Ha ha börja inte nu. Jag har övertalat mig själv om att en fräs behöver jag VERKLIGEN inte. Men sen tänker jag, fast och andra sidan..... :)

Jag har en Festool TS 55 EBQ. Den borde göra jobbet. så att jag åtminstone kan hoppa över ETT verktygsinköp :)
 
Köp en fräs Anna, det är verktyget nummer 1! Kan göra nästan allting. De andra verktygen är mest till för att förbereda virket innan man fräser det;)
 
Att ha fräs är ju lite ståndaktigt.......;)
 
  • Gilla
LoJo
  • Laddar…
Självklart, en fräs är svårt att klara sig utan. Några frässtål från Whiteside till detta och hemmets bruttolycka ökar något. Tillverka fräsmallar och livet i snickarboden underlättas.
Men för att spåra i golvspån skulle jag montera i en skräpklinga i cirkelsågen och köra. Aldrig mina frässtål i spånskiva.

/m
 
Macce skrev:
Självklart, en fräs är svårt att klara sig utan. Några frässtål från Whiteside till detta och hemmets bruttolycka ökar något. Tillverka fräsmallar och livet i snickarboden underlättas.
Men för att spåra i golvspån skulle jag montera i en skräpklinga i cirkelsågen och köra. Aldrig mina frässtål i spånskiva.

/m
Då föreslår jag att du skaffar dig en vändskärsfräs.

http://www.wealdentool.com/acatalog/Online_Catalogue_Replacement_Blades_271.html
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.