Hej!

Vi håller att bygga nytt hus och har fått en faktura på extra arbete i badrummet. Nu tänkte jag kolla om det är någon som kan svara på min fråga.

Som standard så sätter företaget upp 15x15 el 20x20 plattor i kök och badrum. Vi kommer att frångå detta i badrummet och välja rektangulära plattor på väggen som är ca 20x40 och kvadratiska plattor 10x10 på golvet. Jag har räknat ut antal timmar som det påstås ta extra för att sätta upp detta och kommit fram till följande. 26 Tim extra för väggarna och 10 Tim för golvet.
Låter detta som en rimlig extra tid för enbart ändrade storlekar på plattor?

Tack på förhand.
 
Sulan72 skrev:
Hej!

Vi håller att bygga nytt hus och har fått en faktura på extra arbete i badrummet. Nu tänkte jag kolla om det är någon som kan svara på min fråga.

Som standard så sätter företaget upp 15x15 el 20x20 plattor i kök och badrum. Vi kommer att frångå detta i badrummet och välja rektangulära plattor på väggen som är ca 20x40 och kvadratiska plattor 10x10 på golvet. Jag har räknat ut antal timmar som det påstås ta extra för att sätta upp detta och kommit fram till följande. 26 Tim extra för väggarna och 10 Tim för golvet.
Låter detta som en rimlig extra tid för enbart ändrade storlekar på plattor?

Tack på förhand.
Absolut inte. Särskillt inte i ett nybygge där allt (förhoppningsvis) är rakt och fint.
 
Borde det inte ta mindre tid att sätta större plattor? Mindre plattor kan jag förstå att det tar längre tid att sätta iom att det blir mer kapning. Hur stora ytor gäller det?
 
De större plattorna kräver högre precision vid sättningen ett litet fel slår igenom mer på den större sträckan. Men som sagt i gengälld blir det färre plattor. Så om extra tiden är rimlig vågar jag inte ha någon synpunkt på.
 
Låter galet. Vi bytte till större plattor efter efter att plattsättaren givit oss pris, men han menade att det går jämnt upp i tid. Golvet kan bli svårare med större plattor, men ni väljer ju mindre! Det är också lite svårare att sätta plattor med sågade kanter (retiff).
 
T
HandySmurf skrev:
Borde det inte ta mindre tid att sätta större plattor? Mindre plattor kan jag förstå att det tar längre tid att sätta iom att det blir mer kapning. Hur stora ytor gäller det?
Skulle man kunna tro men så enkelt är det inte:x

Att lägga 20x20 plattor i ett badrumsgolv på typ 6 kvm tar en timme för en erfaren plattsättare, att lägga 30x60 eller 60x60 i samma badrum kan lätt ta upp till 3 timmar för samma plattsättare alltså mer än dubbla tiden. Stora plattor kräver så mycket mera av underlaget och det är drygare att hantera stora plattor med skärningar och handhavande.

Samma med väggar, ett badrum med 20x20 cm eller 20x25 plattor på vägg kan man "hänga" och bara mata upp. Går vi upp i storlek till till exempel 30x60 med rakt skurna plattor (rektifierade) tar det typ dubbelt så lång tid att sätta, krävs helt plana väggar osv......

Så ja, det är därför firmorna kör med ett grundpris för en standardplatta sedan brukar det anges hur mycket extra det kostar att sätta större plattor per kvm.

Likadant om det är mycket ytterhörn och fönster/dörrsmygar som ska kaklas, säg att en vägg på 6 kvm utan håltagning tar en timme att sätta, samma vägg fast nu med fönstersmyg tar ungefär 3 timmar att sätta.........osv,osv.......
 
Tack för era svar.

Storlekar på badrummen är ca 10 och 5 kvm med standardhöjd på väggar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.