Nerre skrev:
Sappa är såvitt jag förstått en tredje lösning: DVB-C via fiber. Det kommer in en fiber till dosan och sitter en F-kontakt på utgående, den kan man koppla till fastighetens befintliga koax-nät om man har TV-apparater som klarar DVB-C (eller då alternativt köra box för DVB-C).
Det är en ganska vanlig lösning, fast inte många vet om det. Stora delar av vårt lägenhetsbestånds kabel-TV levereras på det sättet till huset. Sedan skickas den vidare på coax inne i huset. Det är en känd teknik som fungerar bra. Vi är ganska många i Göteborg som har den lösningen till våra hus via fiber, fast inte från "Sappa" utan Canal Digital. Det fungerar alldeles utmärkt. I så fall så splittar man sin signal till coax när fibern kommer in och kan ta del av kabel-TV på alla anslutna TV-apparater. Alla Samsung TV har haft stöd för DVB-C (som är den digitala kabelstandarden för både låg och högupplöst TV) i ganska många år nu. Jag vet inte hur det ligger till med andra tillverkare.

Man måste generellt ha en CAM-modul till varje TV och också typiskt ett kort... Det finns andra lösningar på problemet "ett kort till varje TV i huset", och dessa fungerar bra, men vi får av någon anledning inte diskutera dem här, trots att de är lagliga... Så vi säger inte mer om det.

P.S. MythTV är da shit. Inte tu tal om den saken. MEN, om man inte är villig att lägga en hel del tid *själv* på att läsa foruminlägg, FAQ:er, osv. så är det inte rätt grej. Inlärningskurvan är brant! Den har blivit bättre sedan jag lade av med MythTV, men det är fortfarande ingen lek för gemene man.
 
Nerre skrev:
Det är skillnad på tillgängliga tjänster och tekniska begränsningar.

Satellit använder överföring via radio, radio har begränsningar i bandbredd på ett sätt som i princip inte finns med kabel och fiber. För radio krävs också en hel del overhead för att minska konsekvenserna av störningar.
Det är helt sant. Fast för just satellit-kommunikation så är det kanske minst sant... Satelliter har tillgång till mycket brett spektrum högt upp i frekvens (stor möjlig bandbredd), line-of-sight, bra reglering av spektrat osv. osv. Så det är inte första accesstekniken att slå i taket/väggen när det gäller radiobegränsningar, tvärtom.
 
lars_stefan_axelsson skrev:
Man måste generellt ha en CAM-modul till varje TV och också typiskt ett kort... Det finns andra lösningar på problemet "ett kort till varje TV i huset", och dessa fungerar bra, men vi får av någon anledning inte diskutera dem här, trots att de är lagliga... Så vi säger inte mer om det.
Såvitt jag vet så kör Sappa med den här nya krypteringen (som jag glömt vad den heter) som i praktiken omöjliggör kortdelning (på grund av att den är gjord för låg latens).

P.S. MythTV är da shit. Inte tu tal om den saken. MEN, om man inte är villig att lägga en hel del tid *själv* på att läsa foruminlägg, FAQ:er, osv. så är det inte rätt grej. Inlärningskurvan är brant! Den har blivit bättre sedan jag lade av med MythTV, men det är fortfarande ingen lek för gemene man.
Jag håller på och uppgraderar (eller bygger ny snarare) Backend hemma och om man kör med "välkänd hårdvara" (idag bör man välja ethernet-ansluten mottagare tror jag) och klarar sig med installerade frontends så är MythBuntu faktiskt inte så svårt. (Tyvärr så ändrade de på stödet för disklösa frontends i senaste uppdateringen så det är den biten jag fått slita med. Men disklösa frontends tänker jag inte gå ifrån, så jag fortsätter kämpa där:) det är nära nu.)

Men håller med om att förut var det betydligt besvärligare.
 
lars_stefan_axelsson skrev:
Det är helt sant. Fast för just satellit-kommunikation så är det kanske minst sant... Satelliter har tillgång till mycket brett spektrum högt upp i frekvens (stor möjlig bandbredd), line-of-sight, bra reglering av spektrat osv. osv. Så det är inte första accesstekniken att slå i taket/väggen när det gäller radiobegränsningar, tvärtom.
Ja det är kanske bara jag som haft problem med att satellit-TVn dör när det snöar mycket?
 
Problemet med satelliter är snarast att ekonomiskt, dvs man vill klämma in så många kanaler som möjligt, vilket medför att hög bandbredd är rejält dyrt. Man kan ofta se satellitkanaler som är extremt hårdkomprimerade, så vad man får i slutändan beror på vad leverantören är villig betala.
 
Nerre skrev:
Såvitt jag vet så kör Sappa med den här nya krypteringen (som jag glömt vad den heter) som i praktiken omöjliggör kortdelning (på grund av att den är gjord för låg latens).
Även inom hemmet med radiolänk? Jag är inte uppdaterad så du får gärna berätta mer/länka. Den jag har fungerar iaf utmärkt med Canal Digital än så länge.

Ganska kasst att de inte sett ljuset vad gäller flera TV hemma iaf. Jag hade ju prenumererat på ett *större* paket om det hade varit smidigt och lätt från början. (Nu ids jag inte när det i stort sett bara är barnen som tittar på linjär-tv ändå.)
 
mycke_nu skrev:
Problemet med satelliter är snarast att ekonomiskt, dvs man vill klämma in så många kanaler som möjligt, vilket medför att hög bandbredd är rejält dyrt. Man kan ofta se satellitkanaler som är extremt hårdkomprimerade, så vad man får i slutändan beror på vad leverantören är villig betala.
Fast det är iofs ett problem med kabel också. Vissa kanaler ser ut som dagens rätt, särskilt när de visar material som är omkomprimerat några gånger på vägen. (Jag tittar iofs aldrig på satellit-TV, det kanske är ändå värre? Huva i så fall...)
 
O
Nerre skrev:
Såvitt jag vet så kör Sappa med den här nya krypteringen (som jag glömt vad den heter) som i praktiken omöjliggör kortdelning (på grund av att den är gjord för låg latens).
**********************

Redigerat av moderator


******************
 
Redigerat av moderator:
Cryptoguard heter det :/
 
Har varit kund hos sappa tidigare o de har funkat bra. Det var via kabel (coax) o såvitt ja vet använder de inget annat än just kabeltv via DVB-C. Lite störande med cryptoguard då det inte går att dela kort inom hushållet med tex dreambox. Men kanaler, utbud och pris är det inget fel på! Dessutom låga bindningstider.
 
lars_stefan_axelsson skrev:
Även inom hemmet med radiolänk? Jag är inte uppdaterad så du får gärna berätta mer/länka. Den jag har fungerar iaf utmärkt med Canal Digital än så länge.
Radiolänk? Mellan vad? Med Sappa får du ett vanligt antennuttag. Från det drar du vanlig antennkabel till varje TV. Precis som gammal klassisk kabel-TV alltså. Sen behöver du box eller TV med DVB-C-stöd.

Och som flera har skrivit kör de Cryptoguard som såvitt jag vet än så länge effektivt stoppar kortdelning. Du behöver alltså programkort i varje box/TV "som vanligt". Det är just därför jag inte skaffat Sappa (vi har fibern indragen, kostade bara en tusenlapp extra, men har alltså inte blivit kund hos dem), funkar inte vettigt ihop med MythTV.
 
Nerre skrev:
Förstår inte riktigt varför inte Boxer skulle vara ett alternativ?
Jag tänkte i termerna av sämre bild, högre pris och sämre möjlighet att styra ditt utbud. Sen är jag inte heller särskilt förtjust i Roberts försäljningsmetoder, kundtjänst eller support.
- Bortsett från det är Boxer ett fullgott alternativ.
 
Själv väntar jag på version två av HDbaseT för att lösa distributionen av bild hemma, men det lär ju ta ett tag innan priserna blir rimliga.
 
Någon som testat universal telecoms box?
 
superpin skrev:
Själv väntar jag på version två av HDbaseT för att lösa distributionen av bild hemma, men det lär ju ta ett tag innan priserna blir rimliga.
Har lite svårt att se vitsen med att distribuera färdiguppackad ljud och bild via partvinnad kabel när man istället kan ha gigabit ethernet och DVB-C direkt till TVn?

Jag lär inte köpa ny TV förrän den kan köra Linux (idag använder jag bara TVn som en skärm till HTPC, och har såklart en HTPC per TV just för att slippa krångla med att distribuera färdiguppackad ljud och bild).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.