Y
Fastnade lite dina två långa hyllor med väl synliga elfa-skenor.

Ett alternativ till dessa som jag tror hade gett bättre intryck till relativt låg peng.
- Vore att:
* köpa några billiga Ikea köksstommar - folk väljer oftast fläktöverskåp tror jag, kanske med utdragbara lådor, kanske släta luckor..
* Korta metallfötter under stommarna. Inte nödvändigt för dom kan vara frihängande en bit ovan golvet.
* Sen en laminatbänkskiva ovanpå dessa.
(På bauhaus finns ju massa fräcka modeller till bra pris samt att dom sågar den direkt åt dig. kanske matcha trätaket.)

Sen ställer du lite prydnadssaker ovanpå skivan så blir det nog lite mer exklusivt och mysigt intryck som damerna faller för. :)

Var väldigt inne förr att alla gjorde egna mediabänkar och hallmöbler på detta sättet.


IMG_6644.jpg
 
Redigerat:
Tack för tipset! :)

I det övre hyllplanet sitter det en skena för draperi. Så min tanke har varit att ha svart draperi/tyg där, svart kakel, svarta mattor/handdukar.. Vet dock inte om detta kommer skära sig mot den blåa plastmattan. Vad tror ni?
 
Blir ju bra det här!
 
Jag tycker inte att du ska blanda in svart i det rummet utan att köra på någon mosaik som liknar golvet såsom någon postade innan. Alternativt vita plattor som det satt där tidigare.

En personlig åsikt angående svart är att det är betydligt svårare att få till bra än vitt. Svart är väldigt snyggt, men på många sätt opraktiskt och kräver en hel del finess för att det ska se genomtänkt ut. Jag är dessutom emot det som många gör när de vill blanda in olika färger, nämligen att köpa handdukar i annan färg eller en röd soffkudde eller liknande. I min mening är det snyggare att då köpa en röd soffa. Att slänga in accentfärger lite här och var får det i min mening ofta att se ogenomtänkt ut.
 
Tycker också att det är långsiktigt rimligt att satsa på ljusa färger. Ser du på äldre eller allmänt begagnade hus så är det de ljusa rummen som stått sig bäst, oavsett rumstyp, medan de grälla eller mörka behöver arbetas om tidigare. Ser fram emot resultatet! / En som just ska sälja sambons lägenhet med svart sovrum som ser taskigt ut på bild.
 
Hej på er! Det går framåt för mig, badrummet är jag 99% färdig med, fattas lite kakel och en badrumslampa. Är verkligen nöjd :).

Det pågår också ett köks-projekt. Det blir ett Epoq-kök från Elgiganten. Har varit inne 2 gånger och ritat och bollat idéer med en handläggare som är grym! På onsdag ska jag in och göra själva beställningen och sedan tar det ca 4 veckor att få köket.

Lägger upp lite bilder och vill gärna ha synpunkter. =) (Ursäkta mina bedrövliga panoramabilder) bild 1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
bild 5.jpg IMG_3182.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_3183.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_3185.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_3186.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
kök1.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
kök2.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_3352.jpg IMG_3353.jpg
Har fått mycket hjälp av min mor och min låtsaspappa, här har han tagit ner en vägg för mig. Så det blir öppet in mot vardagsrummet. IMG_3374.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_3375.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • IMG_3359.jpg
  • IMG_3360.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
Ignorera de 2 sista bilderna.. Går inte att ta bort dem av någon anledning.

Färgerna blir lite fel i Epoq ritprogramet. Så här ser luckorna ut: Exempelkok_Edge_SvartbetsEk_Screen-730x405-q100.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
. Sedan valde jag en svart laminat-bänkskiva.

I hörnet där den röda pilen är kommer en svart Billy bokhylla att byggas in, med öppningen mot ugnen. billy-bokhylla__43605_PE139448_S4.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hej
Släng inte bort Reda-hyllan. Brukar vara rätt eftertraktade om man håller fast vid/nymonterar 50-.tals-kök. Släng ut en annons på Blocket så kan den leva vidare.(men inte som skruvförvaring i garaget...)
/ LOB
 
lob skrev:
men inte som skruvförvaring i garaget...
Nej för det är högst osexigt i ett garage ;)
 
Bänkskivan bakom vasken är bra arbetsbänk i garaget / förrådet bara bära ut hela och ställa in och fästa i väggen.
 
Kommer att ha järnkoll på denna tråden. Kommer ju själv ihåg när jag köpte mitt hus, utan varmvatten och utan toa inne, och med tummen mitt i handen. Men man lär sig. Och man har mycket kul under tiden. Kör hårt Freddan.
 
  • Gilla
Fredrik Enarsson
  • Laddar…
Hej på er!
Tyvärr har jag eldat upp både bänkskivan och Reda-hyllan. Vill inte samla på mig för mycket bröte i ett sånt här tidigt skede :)

Jag har lite funderingar som jag vill ha er hjälp med.

1. Jag behöver höra era åsikter gällande köksbelysning. Min plan var att bara köra med LED-spots i taket och 2 spots i vardera fönster men är lite osäker om detta kommer räcka som arbetsbelysning. Har 2.30 i takhöjd för övrigt. Har ju valt bort överskåpen och vill helst inte ha belysning på väggarna eller en icke infälld armatur i taket.

Någon som har erfarenhet av enbart LED-spots i taket/fönsterkarm som ljuskälla i ett kök? :)

2. Har kollat runt en del och har inbillat mig att 230v GU10-armaturer borde vara vägen att gå?


Elektrikern kommer nämligen i slutet av veckan och jag vill gärna ha lite kött på benen när vi ska diskutera belysning osv :)


Också lite bilder på vad som pågår, två 10*6 fönster är på plats och regling pågår.

bild 1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
bild 2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


/Fredrik
 
Vi har 5 st 35w halogen spottar, men utan belysningen under skåpen så ser man väldigt dåligt på kvällen.
Du täcker ju kanske även takspotten när du står vid diskbänken å arbetar. Har din fläkt belysning?
 
God afton!

Min duktiga låtsasfar med kollega är färdiga med regligen i köket och idag hade vi elektriker här för att diskutera lite el. Det kommer bli 10*3w hide-a-lite spottar i taket och 2 spottar i varje fönster, kommer även få ett uttag i min inbyggda Billy-hylla.. Jag har även införskaffat ett pop up-grenuttag till bänkskivan (nördigt:wow:). Så nästa vecka kommer elektrikern och drar trådarna och han ska även byta min gruppcentral till en modernare variant med jordfelsbrytare.
Sedan väntas köket anlända 19 februari :)

På övervåningen har jag rollat mig till träningsvärk i högern men jäklar så fräsch det blev! Har dock inte målat taket vilket jag kanske borde(?). Ska ta bilder i dagsljus imorgon så får ni ge mig era åsikter om taket.

Till något helt annat: Jag gjorde ett test igår, jag eldade som en tok i pannan för att se vilka temperaturer jag kunde få ut.

(Luft/luftvärmepumpen inställd på 20grader hela tiden)
Kl 10:
Undervåning: 17 grader
Övervåning 11 grader

Kl 20:
Undervåning 25 grader
Övervåning 17 grader

Vill ju helst inte köra EL-radiatorerna på övervåningen utan vill hellre maxa värmepumpen, så funderar på att sätta in en värmeförflyttare, typ denna: http://www.jula.se/varmeforflyttarpaket-414060

Planerar att sätta den i väggen/taket enligt bild(ursäkta mina mad paintskills): http://i.imgur.com/dg2jcs9.png

Dagens frågor:
1. Någon som har erfarenhet av dessa fläktar? Är de någorlunda tysta och effektiva?

2. Planlösningen på övervåningen är jag inte nöjd med, jag kommer bygga en vägg som isolerar sovrummet från så många fönster som möjligt(jobbar skift, sömn är heligt). Den blåa väggen i skissen är en idé, och hörnet blir en perfekt datorhörna. Vill också ha en vägg för TV i sovrummet. Har ni någon bättre idé på planlösning? :)

/Fredrik
 
Utan att ha sett dina bilder. Måla taket. Du lägger tid och pengar på att fixa ditt hus, gena inte med att skippa målningen av taket. Snacka men en vettig färg affär så du får vettiga priser. Jag kollade med 3-4 affärer och fick 20% när jag berättade hur mycket jag behövde.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.