Hej allihopa!

Jag ska bygga en bastu i ett c:a 4 m2 utrymme i källaren, nu har jag bara ett par funderingar:

1. Fuktspärr i bastun?, jag har 2 direkta ytterväggar (varav den ena under altanen)

2. Trä eller stålreglar?, väggarna är putsad hålsten från 50-talet

För övrigt så tror jag att jag har hyffsad koll i alla fall!

Tacksam för svar!


/Micke
 
1. Bastufolien är fuktspärren,icopal`s genomskinliga är lättare att jobba med än den vanliga svarta,kom ihåg att tejpa igen skarvarna med aluminiumfolietejp.

2. Smaksak vad du använder för reglar,om du lägger panelen lodrätt skall du lägga läkten på reglarna vågrätt för att få till en luftspalt,dessutom skall du inte spika igen vid taket utan lämna ca 2 centimeters öppning för att luften kan kan strömma och torka bakom panelen.

Detta gäller om du skall ha en sauna där det är hög temperatur och det kastas vatten på stenarna 8) ,skall du ha en trivsel-bastu :surprised: för ca 40-50 C utan vatten på stenarna,så behövs nog ingen luftspalt.
 
Om du sätter reglarna och läkten lodrätt och panelen vågrätt med en glipa på ett par centimeter uppe och nere ventileras väggen mycket effektivt - bra om man öser mycket vatten.
Utanför detta folie, isolering och luftspalt.
Icke organiskt material och luftspalt är att föredra mot golv och ytterväggar pga. kondensrisken.
Lycka till!
 
Om vi pratar om bastupanelen och -laven,så kan/skall man behandla den med parafinolja då o då för att det ska hålla sig fräscht eller med Tikkurilas Supi-bastuskydd,men panelen kan man riva bort och sätta dit nytt när man tycker att de ser slitna ut...
Luftspalten är inte till för panelens skull utan för att fukten skall luftas bort mellan tätskiktet och panelen...
 
  • Gilla
anders hammar1
  • Laddar…
Enligt Tylö´s hemsida så ska inte fuktspärr behövas om man har en luftspalt emellan ytterväggen och bastun!

Det verkar som att det finns mer än 1 sätt att bygga en bastu!

/Micke
 
Det verkar finnas lika många teorier som bastu-byggare ::)
I Finland finns en hel del folk som har börjat bygga bastu utan isolering ??? ,det står även i Kastelli`s bygginstruktioner att man inte behöver isolera bastun med mineralull eller dylikt, vissa "lärda" menar att aluminiumfolien alstrar tillbaka värmen,helt tokigt i mina öron >:(
Jag vill gärna läsa vad Tylö-artikeln,har du web-addressen till den?
 
Hej!

Det finns under www.tylo.se -frågor och svar, bygga bastu!


/Micke
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.