Misstänker att hon var rätt nöjd innan med, innan extrafacken kom på plats. :)
 
Mycket vackert skrin/skåp!

Blir imponerad av din släde till bordssågen, vad är det för ungefärliga mått på den? Är på gång att göra ytterligare en till min såg nämligen. Trevligt att man kan få till en 45-gradersjig i samma design. Det känns som att din släde är ganska tjock då du har möjlighet att fästa tvingarna i den...
 
Den är ungefär 65 bred och 60 djup (55 innanför anhållen) 16mm björkplywood. Jag har material kvar under mina tvingspår (frästa med nyckelhålsfräs), fräser man genom plattan klarar man sig nog på 12mm tjocklek men tappar lite styrka med så långa frästa spår rakt igenom.

Dock supernöjd med mina tvingsspår, perfekt när man ska fästa jiggar eller såga småbitar man inte vill hålla med fingrarna eller när man vill såga nån konstig vinkel. Enda jag ångrar är att jag skulle gjort spåren ännu närmre klingan för att kunna hålla fast riktigt små bitar.

Edit. Ändrade till verkliga istället för gissade mått.
 
Redigerat:
Aha, tackar! Har lite svårt att få tag på tjockare än 12mm för närvarande så min blir nog ändå i 12mm, kanske får komma på något annat sätt att få fast tvingarna...
 
Snyggt! Imponerande bygge!
 
Mycket snyggt jobb. Vilken fantastiskt bra Ask du hittade, kvart-sågad. Måste vara en dröm att arbeta med. Var hittar man sådant? Solosåg och egen skog?
Problemet är, tycker jag, att hitta bra virke utan att betala en förmögenhet.

///Bengt
 
Tack Benke01, tyvärr har jag ingen egen skog. Gillar också dom askplankorna, ljusa i färgen och med diagonala årsringar är de perfekta att göra ex bordsben av eftersom de ger samma utseende på alla fyra sidorna. Hittade dom på Isakssons ädelträ i Nättraby, trevligt o vänligt ställe där man kan gå o rota i brädhögarna o köpa de plankor man väljer ut.

Tycker precis som du det är svårt att hitta ädelträ, jag har 20 mil enkel till Nättraby o det är i princip närmaste inköpsstället för privatpersoner om man bor i Malmö.
 
Ola C skrev:
Tack Benke01, tyvärr har jag ingen egen skog. Gillar också dom askplankorna, ljusa i färgen och med diagonala årsringar är de perfekta att göra ex bordsben av eftersom de ger samma utseende på alla fyra sidorna. Hittade dom på Isakssons ädelträ i Nättraby, trevligt o vänligt ställe där man kan gå o rota i brädhögarna o köpa de plankor man väljer ut.

Tycker precis som du det är svårt att hitta ädelträ, jag har 20 mil enkel till Nättraby o det är i princip närmaste inköpsstället för privatpersoner om man bor i Malmö.
Isakssons verkar ju trevligt. Har du någon prislista därifrån, eller bara något exempel på vad du fått betala som privatperson? Som du säger är det inte lätt att hitta vettiga träslag.
 
Tyvärr ingen prislista, hade en handskriven lapp i jackan många månader efter jag varit där men den slängde jag för ett tag sedan. Det går ju i princip på kubikmeterpris så det borde bara vara att ringa o fråga.

Jag tyckte dock det var ganska "billigt" men allting är ju relativt. Jag bygger ganska få men avancerade saker och materialkostnaden är väldigt liten om man jämför med tidsåtgången för ett bygge.
 
Riktigt snyggt!
Stor eloge!
 
Får lyfta på hatten för även detta fenomenalt fina bygge. Hittade hit från ditt senaste bänkbygge. Keep it up!
 
Tack, man bli ju nästan nostalgisk:) Det var inte så länge sen men ser att min lilla verkstad förbättrats mycket sen dess. Ny bordssåg, ny hyvel, ny pelarborr, nytt monteringsbord, nytt fräsbord och 3 stora ommöbleringar varav den ena pga översvämningen sommaren 2014 då jag i princip fick riva alla bänkar och maskinunderreden och bygga nya.
 
Oj! Fullt upp med själva verkstaden. Håller på att bygga upp min egen i sakta mak nu och misstänker att man på sikt får uppgradera sig....
 
Det beror ju på hur bra man planerar den från början. Jag hade bordssågen mitt i verkstan, det läser man ju "överallt" att den behöver mycket plats omkring sig. När jag byggde mitt första projekt (soffbord) insåg jag att jag inte hade någonstans att bygga ihop det. Så, ett hyfsat stort monteringsbord, nu placerat centralt, är nog min viktigaste uppgradering.
 
Har börjat skjuta min såg/fräs åt sidan också.... Men monteringsbord kommer få bli i ett annat rum. Jobbar på 3,5x3,5m. Kan som tur är öppna garaget så att det går att klyva upp till dryga 2 meter utan att behöva lyfta ut maskiner.... Hus på 235 kvm vart tydligen för lite ändå.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.