hahalj
Ska bygga ett 25 kvm förråd med klassiskt sadeltak med 45° lutning. Funderar på hur man ska resonera vid konstruktion av takets överhäng på både kort- och långsidor? Finns det några tumregler för hur långt ut man gör överhänget? Bor i ett regnigt västsverige, jag antar att det kan spela roll hur väderutsatt läget är?
 
Ju längre - desto mer skydd..

Den här frågan är ju delvis inom området tycke och smak.

Jag föredrar rejäla.
 
GoForIt skrev:
Ju längre - desto mer skydd..

Den här frågan är ju delvis inom området tycke och smak.

Jag föredrar rejäla.
Ju mer, desto bättre för huset.
 
  • Gilla
Tornhuset
  • Laddar…
Är det mer än 50 cm räknas taköverhängen in i byggnadsytan.

Det kan ju vara något att tänka på om man ligger "på gränsen".
Jag tycker dessutom att 50 cm ser rätt "lagom" ut.
 
hahalj
Ok, det finns alltså inga tumregler, defacto-standard etc? Ju mer desto bättre, det fattar jag, men det påverkar den totala byggytan och ju mer överhäng jag har desto mindre invändig golvyta i byggnaden får jag. Därför hade jag velat optimera detta så man får ett bra skydd med maximal golvyta under taket.
 
  • Gilla
jonaskop
  • Laddar…
Lägger man traditionell råspont som undertak så låter man ju ibland dess mått till viss del styra takets längd.
 
  • Gilla
Martin Olsson1
  • Laddar…
hahalj
Ok, ett överhäng mindre än 50 cm räknas inte in i byggytan? Finns det i något regelverk man kan hänvisa till?
 
  • Gilla
JBL89
  • Laddar…
hahalj skrev:
Ok, ett överhäng mindre än 50 cm räknas inte in i byggytan? Finns det i något regelverk man kan hänvisa till?
Om du googlar på byggnadsarea takutsprång får du många länkar till bl. a. lokala byggnadsnämder/kommuner där regeln nämns.

Själva regeln verkar finnas i SIS 21054:2009, vilken de har mage att ta 1200 kr för i pdf-format:
http://www.sis.se/byggnadsmaterial-och-byggnader/byggnader/allmänt/ss-210542009
 
hahalj
KnockOnWood skrev:
Om du googlar på byggnadsarea takutsprång får du många länkar till bl. a. lokala byggnadsnämder/kommuner där regeln nämns.

Själva regeln verkar finnas i SIS 21054:2009, vilken de har mage att ta 1200 kr för i pdf-format:
[länk]
Ok, tack. Men då tolkar jag det som att man bör bygga med 50 cm takutsprång om de kommunala bestämmelserna inte begränsar det. Finns ingen anledning då att hålla det mindre helt enkelt.
 
  • Gilla
Stefan Faith-Ell
  • Laddar…
Nej, mindre är knappast någon fördel, om man inte strävar efter nyfunkis-stuk.

Men ta en tumstock och smyg runt och mät på några hus du tycker är snygga :)
 
  • Gilla
hahalj
  • Laddar…
Själv tycker jag att nånstans omkring 40-45cm takutstick och takfot är 'rätt' men jag skulle tro att det är helt beroende på stil, takvinkel, vägghöjd, öppen eller stängd takfot och personlig smak.
Mitt råd är att försöka föreställa sig hur det kommer att se ut när det är klart och så klart som tidigare sagts, tjuvkika på andra byggnader.
 
  • Gilla
Kåg66
  • Laddar…
hahalj
Har kommit lite längre i mina designfunderingar nu och det kommer bli 40 cm takutsprång runt om. Vi har ett mansardtak på huvudbyggnaden med byggyta ca 10x10 m och där är utsprånget ca 40 cm, på förrådet med byggyta ca 7.5 x 4 m blir det ett traditionellt 27° sadeltak, tror det skulle se märkligt ut med större utsprång än så.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.