Huset är från 1910 men har moderniserats i omgångar.
Den första upplyftningen gjordes -74 och sedan har det byggts ut i omgångar, senast -89.

Egentligen har vi inga större problem med elen men det finns några saker som gör att jag blir lite fundersam.

I några rum finns det "trappströmbrytare" som inte fungera som det är tänkt. Ibland går det inte slå på lyset beroende på hur den andra brytaren står ::)
Finns även ett ställe med "dubbelbrytare" där man får använda olika knappar beroende på hur brytaren i andra änden står...

I uthusen finns det också en hel del knepigheter, men framförallt är det mycket som är anslutet med stickpropp och gummikabel. Vad jag förstått är det just så det blir när en hemmapulare gör det som är tillåtet, dvs löst hängande kablar med stickpropp istället för klamrade ledningar och strömbrytare.

Har hört av byns elektriker att tidigare ägare "hade många konstiga ideer" :-/

Hursomhelst vill jag dels rensa upp lite bland det som bara hänger och det som inte fungerar, men funderar också på vad försäkringsbolaget tycker.

Min tanke var då att anlita en besiktningsman som får gå igenom det som finns och göra en "åtgärdslista" på det som inte är OK. När detta sedan är åtgärdat ska då elen vara "godkänd" vilket skulle kännas tryggt mot både FB och den egna säkerheten.
Samtidigt skulle även mina egna kopplingar bli besiktade ;)

Vill ha lite synpunkter på om detta kan vara rätt väg att gå eller finns det något bättre sätt ?
 
Anlita byns elektriker som får gå igenom anläggningen. Det lär väl ändå bli han som får åtgärda felen.
 
Vet inte riktigt om det känns rätt att anlita den som troligen gjort jobbet att även besikta ?

Det är antagligen det billigaste och smidigaste eftersom han troligen vet en hel del om anläggningen redan.
 
Har elektrikern kopplat fel på en trappkoppling borde han definitivt inte vara elektriker.

Säker på att det är han som gjort installationen?
 
Erik_D skrev:
Har elektrikern kopplat fel på en trappkoppling borde han definitivt inte vara elektriker.

Säker på att det är han som gjort installationen?
Jag vet att elektrikern gjort en del jobb i huset, men huruvida han gjort trappkopplingen vet jag inte. Man får väl ändå hoppas att det INTE är elektrikern som gjort detta ::)
 
Du kan inte "besiktiga" dig till en säkrare situation mot försäkringsbolaget. Om huset brinner ner och det visar sig vara elfel så ligger du risgt till oavsett om du haft besiktningsman eller ej.

Regeln är enkel: Är du det minsta tveksam på hur du skall göra - anlita en elektriker.

Beträffande besiktningen: Antlita en annan elektriker att göra upp åtgärdslistan. Han kan då också ge pris på vad det skulle kosta att fixa till det hela...
 
Familjens_Fixare skrev:
Du kan inte "besiktiga" dig till en säkrare situation mot försäkringsbolaget. Om  huset brinner ner och det visar sig vara elfel så ligger du risgt till oavsett om du haft besiktningsman eller ej.

Regeln är enkel: Är du det minsta tveksam på hur du skall göra - anlita en elektriker.

Beträffande besiktningen: Antlita en annan elektriker att göra upp åtgärdslistan. Han kan då också ge pris på vad det skulle kosta att fixa till det hela...
Ok, innebär alltså att jag/vi har allt ansvar själv egentligen oavsett hur man gör ?

Innebär det då att även ev fel som en behörig elektriker gjort nu i praktiken är mitt ansvar iom att jag inte vet vem som gjort jobbet?

Det är alltså eg bortkastade pengar att besikta elen eftersom ansvaret ändå helt ligger hos mig ?
 
Bortkastade pengar kan det väl ändå inte vara om du hittar fel som kunde ha gjort att huset brann ner / ditt barn fick en stöt?

Folk blandar alltid in försäkringsbolagen i allt vad det gäller el.

Huvudsaken är väl ändå att huset är säkert?
En elektriker är med största sannolikhet duktigare än dig på att hitta felen.
 
harrys skrev:
Jag tycker det är bra att diskussionerna ang elinstallationer "lyft" sig lite och börjar handla lite om ansvarsfrågor. Om vad som händer om det händer något. Det tror jag att många inte är riktigt medvetna om. Det går aldrig att försäkra eller förhandla bort sitt ansvar som anläggningsinnehavare. Om man inte på något otroligt vis skulle kunna stämma nätägaren/kraftleverantören och få denne fälld för en elolycka i sitt eget hus. Det är denne som har levererat den farliga varan (elen), men ansvaret för att elen används på ett säkert sätt är ändå anläggningsinnehavarens. Det betyder i praktiken att anläggningsinnehavaren alltid är 100% ansvarig för att elanläggningen är säker. Likaså att fel alltid åtgärdas. Behöriga elektriker finns till för att göra säkra och felfria installationer, reparera fel, göra besiktningar samt ge råd m.m. Använder sig man inte av dessa så tar man en stor risk, så är det bara.

Försäkringsbolagen har ingenting med detta ansvar att göra. Ibland har folk bara tur och får ersättning ändå, fast de brustit i sin ansvarsplikt.
Med det resonemanget kan man fråga sig vad man ska med en (brand)försäkring till över huvud taget, om torktumlaren börjar brinna och hela huset brinner ner och man som anläggningsinnehavare är ansvarig :-/

Det måste väl finnas någon slags praxis vad man som anläggningsinnehavare "behöver" veta. Nu avser jag absolut inte de "hempulinstallationer" som diskuterats förut, utan snarast daglig drift av enkla prylar. Behöver man som villaägare veta att man bör lämna in tv'n på dammsugning var 5-15:e år t.ex. ?

Är inte poängen med en brandförsäkring att man ska ha ett skydd när den nyköpta CE-märkta skarvsladden som har ett fabrikationsfel ser till att huset brinner ner, och därmed även kvittot på sladden ?

När det gäller el så finns det ju i princip två stora faror, bränder och elektriska stötar.

Det pratas mycket om att "elutrustning" har starat bränder, men det pratas väldigt sällan om att det nästan uteslutande är "vitvaror", och det ofta är fråga om ren felanvändning, någon som glömt potatisen på spisen så den kokat så torrt att den börjat brinna och antänt flottet i spisfläkten, det kallar då inte jag som en elbrand. Och bränder i tvättmaskiner/torktumlare beror knapast på att någon "klurige bosse" har kopplat in ledningarna på känn utan att det är fullt med dammråttor, överhettningsskydd har rostat ihop av tidens tand och liknande...

Däremot skadar det inte med lite kunskaper, att veta att en värmefläkt på 2kW drar ungefär så mycket ström som en 10A-säkring orkar med är bra att veta, har man 50 år gamla ledningar i delar av huset så kan det vara en god idé att låta bli att köra värmefläkten på full sula i den delen av huset o.s.v.....
 
Ubbe skrev:
I några rum finns det "trappströmbrytare" som inte fungera som det är tänkt. Ibland går det inte slå på lyset beroende på hur den andra brytaren står ::)
Finns även ett ställe med "dubbelbrytare" där man får använda olika knappar beroende på hur brytaren i andra änden står...
Det första exemplet med trappbrytaren kan faktiskt vara omkopplare som gått sönder, om ena läget hos en av omkopplarna pajat (iofs rätt ovanligt fel, men inte helt omöjligt) så blir det sådär. Det kan också vara så att någon bytt ut en trasig omkopplare mot en ny (vilket man får göra om man har kunskapen) och växlat ledningarna, något som inte är en elfara i sig men såklart är förbaskat opraktiskt.

Den där dubbelbrytaren... låt mig gissa att om du varje gång slår om båda brytarna, och låter dem stå olika, så fungerar det "som det ska" ? I så fall är det nån tok som har monterat en sådan brytare när det varit slut på trappomkopplare... Man får ju byta strömbrytare/omkopplare själv, rimligtvis får du byta tillbaka till rätt sorts brytare också, om du nu har koll på hur man gör sådant (fast då kanske du inte hade frågat här?)

jag går helt i linje med vad som redan sagts i tråden, ta ut en annan elektriker än den som kopplat saker i huset förut.

Det du kan göra själv om du har lite koll på el är att lyfta på doslock här och var (med strömmen avstängd såklart) och se vad för sorts ledningar som gömmer sig. Om det är något annat än plastisolerade saker, d.v.s. om alla ledare ser ut att vara lindade med papp eller liknande runt sig, så är det verkligen läge att kosta på att byta ut hela rasket och före ev. utbyte inte koppla in prylar som drar mycket ström under längre tid på de uttag som matas med gamla ledningar. För riktigt länge sedan så hade man inte samma kvalité på metallen i ledningar som idag, och man hade heller inte en massa strömslukare, så riktigt gamla ledningar är som bäst rimliga att köra 6A i , ibland än mindre...
 
Ang trappbrytaren tror jag också att det kan vara utbytt brytare alt förväxlade kablar som spökar...men säker kan man ju aldrig vara innan man undersökt saken.
Kanske får åka och köpa en påse trappomkopplare och byta skiten ;)
Egentligen är det inget stort problem, sålänge det inte är något farligt. Man vänjer sig vid det mesta ::) Att springa upp och ner för trappan ett par tre gånger för att få igång lyset är säkert nyttigt på många sätt.
Ska man prata säkerhet är det antagligen större risk att man i mörkret snubblar och ramlar i trappan än att man får en stöt från strömbrytaren.

Ang gamla kablar har jag i helgen för första gången hittat en kabel som ser ut att ha "lindad papp" som isolering. Övriga kablar jag hittat har plastisolering :)

Anledningen till att jag tog upp dethär med besiktning och FB är att jag tidigare jobbat på ett sågverk där elbesiktning 1 eller 2 ggr/år var ett försäkringskrav. Där gjordes även termofotografering av elcentraler 1 g/år.
I praktiken blev då besiktningsprotokollet en åtgärdslista.

Vad jag förstått av denhär tråden är att de kraven INTE gäller i vanliga villor.

Nästa åtgärd blir att försöka hitta en elektriker i bekantskapskretsen som är sugen på middag eller en extraslant ;)
 
Ang gamla kablar har jag i helgen för första gången hittat en kabel som ser ut att ha "lindad papp" som isolering.
Börjar du peta i dessa gamla kablar, dröjer det inte länge innan du måste byta rubbet, och sedan måla och tapetsera om överallt. Jag kom undan med blotta förskräckelsen. Kablarna finns fortfarande kvar i väggar och tak.

Så länge du inte rör dessa pappersisolerade kablar gäller alla försäkringar, men börjar du ändra i dem bör du kontrollera med försäkringsbolaget innan du startar. De ser gärna att du byter ut dessa kablar, men du får inte en krona i lägre premie för det. Och det kan bli en mycket dyrbar historia för dig.
 
Gamla installationer behöver inte alls vara dåliga! De har hållit i nära 100 år och är elektriskt sett i samma skick som nya. Det är först när man petar eller ändrar i dem de kan bli farliga. Detta gäller alla gamla kablar oavsett isolering.

Absolut största elektriska faran är damm i elektriska maskiner, trasiga elkablar till olika apparater och felaktigt använda värmekällor typ spisar och elelement. INTE fel i elektriska installationer.

Vi behöver inte göda elektrikerskrået bara för att de själva vill detta. Tycker faran för elinstallationsfel verkar överdriven av vissa parter i dessa forum. Ligger egna ekonomiska intessen bakom månne?

Visst måste man veta vad man gör vid elinstallationer. men man behöver inte ta till ren skrämselpropaganda!
 
LennartL skrev:
Gamla installationer behöver inte alls vara dåliga! De har hållit i nära 100 år och är elektriskt sett i samma skick som nya. Det är först när man petar eller ändrar i dem de kan bli farliga. Detta gäller alla gamla kablar oavsett isolering.

Absolut största elektriska faran är damm i elektriska maskiner, trasiga elkablar till olika apparater och felaktigt använda värmekällor typ spisar och elelement. INTE fel i elektriska installationer.

Vi behöver inte göda elektrikerskrået bara för att de själva vill detta. Tycker faran för elinstallationsfel verkar överdriven av vissa parter i dessa forum. Ligger egna ekonomiska intessen bakom månne?

Visst måste man veta vad man gör vid elinstallationer. men man behöver inte ta till ren skrämselpropaganda!
Jag håller med om att "värmeprylar" och damm är största faran, men man bör även fundera på vad tidigare ägare och hantverkare har gjort i ett hus, vad det kan gömma sig för missar.

I huset jag bor i så är det 10A säkring på varje grupp för belysning, vägguttag och liknande, och delar av huset har just sånadär gamla oljepappisolerade ledningar. Elcentralen sitter i en del av huset som byggdes till på slutet av 60-talet, den är alltså nyare än installationen och valet av 10A säkringar har alltså inte gjorts av den som gjorde elinstallationen från början.

Frågan är, är dessa gamla ledningar verkligen 1.5mm2 grova, och har de lika låg resistans som modern kabel, eller borde det inte som på de flesta gamla installationer vara 6A säkring ? Jag har ett starkt minne av att de ser inte ut att vara av kopplar, men det kan ju vara så att det är så lyxigt att de är silverpläterade till och med, eller pläterade med något annat, och koppar invändigt.

Vad hade man för materialtillgång under krigstider i landet, det här huset byggdes före första världskriget, så elledningar kan vara tillverkade under både första och andra världskrigets ransoneringstider, det känns som att man inte kan vara helt 100% på materialet i ledningarna...

Nu bor jag själv i huset, så jag skulle aldrig få för mig att ansluta en värmefläkt på 2kW i ett uttag jag tror/vet har gammal ledning till, utan jag håller mig inom 6A-gränsen, men hade fler, inte lika elkunniga, bott i huset så hade jag nog iaf funderat på en mini-din-kapsling med en 6A automatsärking monterad vid varje skarv från modern plastisolerad kabel till de gamla oljepappledningarna. Att helt byta till 6A per grupp är inget alternativ eftersom 80% av huset är delat på bara två grupper för belysning och vägguttag.
 
För min del handlar det mycket om nattsömn :)

Har jag en misstanke om att vissa kablar och kopplingar kan vara "tveksamma" sover jag sämre på nätterna helt enkelt..

Samma sak händer om jag vet att en vattenkoppling är halvdålig. Jag sover bättre när det är fixat :)

Betr. den pappisolerade kabeln jag hittade så är det en grov rackare... Troligen matning till det gamla proppskåpet alt matning till uthusen. Oavsett vilket är det definitivt en kabel som kommer att belastas hårt.

I denhär tråden har jag nu lärt mig att jag kanske bör vara lite försiktig med den kabeln...och den lärdomen har inte kostat något ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.