Hej,

Jag har rivit ned en uppreglad konstruktion (isolering, träreglar) på källarvägg och fick med mig det mesta av putsen på köpet. Väggen kommer när vi är klara vara klädd med kakel. Måste hela väggen putsas om, eller kan man ta bort kvarvarande puts och kakla direkt på betonghålstenen?

Eventuellt kommer viss del av väggen vara i duschhörnan och jag kommer förmodligen rolla tätskikt i så fall. Går detta att göra direkt på betongstenen eller krävs puts?

Andra delar av utrymmet där putsen är intakt har tidigare varit målade/tapetserade och jag har tänkt mig att använda en saneringsfräs för att ta bort detta till ren puts. Är det rätt verktyg att använda?

Går saneringsfräsen bra att ta bort även den kvarvarande putsen med?

/Samuel
 
Saneringsfräs (med rejäl stoftavskiljare/dammsugare) är nog det bästa om man vill ta bort färg från puts. Man kan också använda den för att ta bort ojämnheter och små ytor med puts (typ några kvadratdecimeter).

För att rensa en hel vägg från puts är det bättre att använda nån liten bilningshammare eller borrhammare med bilningsfunktion och ha en bred flatmejsel på, det skulle vara ett evigt harvande att bara fräsa bort ett par cm putslager på en hel vägg på flera kvadratmeter.

För övrigt tror jag det är med kakling som med målning, dvs att slutresultatet beror på underarbetet. Om du försöker kakla en ojämn vägg blir det nog ganska dåligt. Ett enkelt sätt att få ett jämnt underlag för kaklet borde vara att jämna av med puts först.
 
Betonghålstensväggen är väldigt rak och jämn, så för den sakens skull blir det nog bra. Jag var mer orolig över hur tätskikt och/eller kakelfix fäster på stenen. Någon som vet om det är något problem?
 
Jag gissar att om du bara lägger på primer först så kommer det att gå bra, men för säkerhets skull kan du fråga hos t.ex. kakelbutiken där du köpt kakel, fix mm.
 
Någon som testat primer och kakel direkt på cementblock som vill dela med sig av erfarenheter?
 
Återkoppling. Nu har det gått drygt två år efter kakel direkt på betonghålsten och det sitter fortfarande finfint.
 
  • Gilla
FiWi
  • Laddar…
Återkoppling igen. Nu har det gått ytterligare nästan 6 år, så totalt typ 8 år. Sitter fortfarande alldeles utmärkt.
 
  • Gilla
whak
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.