Tog över ett hus i höstas där visning och besiktning m.m. skett i juni. Nu vid vår första vinter visar det sig att vattenledningarna till en kran fryser, så fort det är minusgrader ute. Kan det anses som ett dolt fel?

Vid en diskussion om vatten och avlopp i samband med en träff med säljarna före köpet, sa de att alla vattenledningar dragits om 2006-07, just för att problem med frysning inte skulle ske. Ändå fryser vattnet till en kran så fort det blir minsta lilla minusgrad ute.
 
Det skulle kunna vara ett dolt fel gissar jag.
Börja med att ta reda på varför det fryser - var någonstans det inte är tillräckligt isolerat.
Det kanske är enkelt åtgärdat.
 
Finns det dokumentation eller vittnen (helst utomstående eller mäklaren) på att ni haft den diskussionen är det ju en klart bättre situation för er.
"Dolt fel" är ju något ni inte kan undersöka inom er undersökningsplikt och det har ni ju inte haft möjlighet till, om ni dessutom diskuterat frysning som ett tidigare problem och säljaren säger att det är åtgärdat så har ni en bra position att kräva dem på åtgärd tycker jag.
 
Nej tyvärr finns nog inte något utomstående vittne. Var bara köpare och säljare med då.

Klart jag ska felsöka och avhjälpa felet. Så långt vet jag ungefär var det fryser. Men ser inte riktigt varför just där.
 
O
Ta reda på var det fryser och fundera på kostnaderna att åtgärda detta. Därefter funderar du på om det lönt att driva det vidare...
 
Det beror ju lite på vad som är fel. OM det fryser någonstans där det är omöjligt att se, eller gissa att det är fel. Då borde det kunna kvala in som dolt fel.

Men om det visar sig ex. att röret går i en krypgrund med bristfällig isolering, Eller tydligt går i en väldigt tunn yttervägg, då kanske man borde misstänka att det kan bli problem. Nu hade ju säljaren påstått att det dragits om för att lösa problemet (sade han något om att det nu fungerade bättre?). Det borde minska din undersökningsplikt, men det tar nog inte bort plikten helt.
 
Du har inte haft en slang kopplad till kranen? Har för mig att backventilen till vissa kranar inte fungerar då, vilket är den som förhindrar det hela. Fast här sätter jag in en stor reservation även om jag har för mig jag har läst mig till något sådant.
 
Nej, tror inte det är värt att driva något om dolt fel. Var väl mest om det kanske skulle blivit stora kostnader med vattenläckage m.m. Troligen så räcker det med att antingen dra värmeledning på den sträckan, knappt 8m, eller så får jag arrangera om isoleringen, så rören kommer i kontakt med värmen under.

Rören som dragits om har lagts ovanpå isoleringen på en oisolerad vind, visserligen med isolering runt rören. Men inte så det räcker och att bara isolera om rören utan något mer lär inte räcka i ett utrymme som i övrigt är oisolerat.
 
peternicklas
frippes skrev:
Nej, tror inte det är värt att driva något om dolt fel. Var väl mest om det kanske skulle blivit stora kostnader med vattenläckage m.m. Troligen så räcker det med att antingen dra värmeledning på den sträckan, knappt 8m, eller så får jag arrangera om isoleringen, så rören kommer i kontakt med värmen under.

Rören som dragits om har lagts ovanpå isoleringen på en oisolerad vind, visserligen med isolering runt rören. Men inte så det räcker och att bara isolera om rören utan något mer lär inte räcka i ett utrymme som i övrigt är oisolerat.
Men detta hade väl kunnat upptäckas vid en besiktning?
 
peternicklas skrev:
Men detta hade väl kunnat upptäckas vid en besiktning?
Att rören var isolerade och att säljaren sa att de inte fryser på vintern?
 
peternicklas
sblixten skrev:
Att rören var isolerade och att säljaren sa att de inte fryser på vintern?
Är bara att räkna på hur tjock isoleringen är och tjock den bör vara för att inte frysa. Är ju lagt ovanpå isoleringen i ett oisolerat utrymme. Finns t.o.m. tabeller för detta.
 
Locos skrev:
Du har inte haft en slang kopplad till kranen? Har för mig att backventilen till vissa kranar inte fungerar då, vilket är den som förhindrar det hela. Fast här sätter jag in en stor reservation även om jag har för mig jag har läst mig till något sådant.
Detta gäller vattenutkastet för trädgårdsslangen, utomhus!
 
Att det fryser för er behöver ju inte betyda att det har gjort det för de förra ägarna. Mitt hus förra invånare var ett par gamla gubbar som förmodligen hade 25 grader inne och således hade nog med värmeläckage ut på de oisolerade vindarna för att rören där inte skulle frysa. Men vi som ville vara lite mer energieffektiva sänkte inomhustemperaturen till 18-20 grader och sedan blev det en vinter med 20 minus ute veckor i streck. Till slut hade vi inte vatten någon annan stans än i källaren, allt annat var fruset.
Det kanske inte spelar någon roll för dolt fel eller inte, men det behöver ju inte vara så att era säljare ljuger, de kan ju ha haft en helt annan innetemperatur än er, varmare vintrar eller större vattenförbrukning än er och därför aldrig upplevt problem.
 
peternicklas skrev:
Är bara att räkna på hur tjock isoleringen är och tjock den bör vara för att inte frysa. Är ju lagt ovanpå isoleringen i ett oisolerat utrymme. Finns t.o.m. tabeller för detta.
Är där isolering och säljaren säger att detta är nygjort p.g.a. att det varit problem tidigare men nu är åtgärdat, så tror jag det räcker för att räknas som dolt fel.
Tror det egentligen räcker med att allt är omdraget 2006. Då gissar jag att man kan förvänta sig att det inte fryser.
 
  • Gilla
inputdejv
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.