Är sugen på att bygga ett stenhus, och varför inte ett arkitektritat?

Någon som har någon erfarenhet av någon arkitekt rörande detta? Bra som dåliga...
 
I mina trakter (Norrköping) verkar det vara svårt att få tag på kompetent folk varför vi vänt oss till skåne för bättre lycka. Det finns ett antal, dels via firmorna Örementhus, Haaks, Stenhusvillan m fl men även fristående arkitekter. Sök på arkitekt.nu så hittar du säkert någon.
 
Hemmakatten
Den här rubriken, "Arkitektritade Stenhus" känns lite fel placerad. Den ligger ju under "Diskutera med hustillverkare" men jag har svårt att tänka mig att det är så många arkitekter som är hustillverkare. Förstår inte riktigt hur Marlene har tänkt.
Men, i alla fall. Vi komemr att bygga ett hus i egen regi, ritat av arkitekter. De arkitekter vi kommer att anlita är desamma som hjälpte oss med "omgestaltning" av vår fasad på vårt nuvarande hus. Fasaden är putsad o huset byggt i lättbetong. Ursprungligen fanns tegelpartier vid entré o balkong.
Arkitekterna, www.smedshammarholmberg.se, har varit mkt engagerade, är sympatiska o lättpratade, har ritat både hela husområden till stora byggherrar såväl som privatvillor, och - de tycker om att rita för båda kategorierna.
Vi har ännu inte bestämt i vilket material vi komemr att bygga, men någon form av stenhus blir det. Själv vill jag gärna ha ett tradiotionellt murat tegelhus, medan min man är mer inne på lecablock med frigolitisolering i mitten (ca 35cm tjocka).
Vad som är viktigit för oss är att vi har hittat arkitekter som vi litar på, de vet vad vi vill ha, de har redan fått en "funktionslista" av oss. Däremot har vi aktiat oss för att säga nåt om hur huset ska se ut. Det beror dels på tomten och dessutom betalar vi ju för proffsråd angående utseende. Arktitekterna är dock inriktade på att bygga "moderna" hus vilket passar oss.
En annan viktig faktor för att bygga arkitektritat är att man har kontakt med duktiga hantverkare som man litar på och har erfarenhet av. Det har vi.
Vet inte om detta var den input du ville ha. Du får återkomma.....
 
Vi ritade vårt hus ihop med en Arkitekt i Borås,därefter beställde vi väggarna från Hedared Sand&Betong...

Det är ett stort arbete att driva ett bygge själv,man måste ha mycket tålamod och hur mycket tid som helst..

Vi har hållit på i 18 veckor nu och flyttar in vecka 30,hoppas att vi är klara bara!!
 
Hemmakatten skrev:
Den här rubriken, "Arkitektritade Stenhus" känns lite fel placerad. ....
Håller med om det!

Hur mycket kostar ett fullfjädrat ritningsunderlag från Smedshammar/Holmberg? Gör de konstruktion likaså?
 
Nu verkar det iofs som att jag missupfattat själva forum-kategorin. Det finns ett företag som benämner sig som "Arkitektritade stenhus" http://www.sdhc.se/, men men...:)

fredstu: Vilken arkitekt anlitade ni? Vi är nämligen också på gång att bygga i Sjöhagen, och det vore praktiskt med en lokal arkitekt.
 
Är det någon som har en referens på SDHC i Linköping? Tacksam för input. Mitt förhandsbesked är klart inom en månad så det är lite brådis att få tag på en konstruktör tillika byggentreprenör.
 
Hemmakatten
Nja, nu är det ju så att vi inte har kommit till de där hårda detaljerna som betalning och så. Men vi har ju erfarenhet av arkitekterna och priset för hjälp med fasad o ljussättning var mycket moderat. Vi har även ringt o pratat med arkitekterna ett otal gånger o fått goda råd. De har även varit ute o tittat på tomter vi tänkt köpa (men inte gjort i slutändan) och inte debiterat något för detta.

Till skillnad från de flesta som bygger arkitektritat, vill vi ha hjälp med insidan också. De flesta får ju hjälp med en stomme och utsidan och läge på tomten mm. Medan däremot planering av kök, badrum o garderober görs av husägarna själva.

Vi ser en helhet med både insida och utsida som hänger ihop med tomten....

En "vanlig" arkitektritning räknar vi kostar ca 5% av produktionskostnaden. Eftersom vi vill ha hjälp med insidan också vet vi faktiskt inte riktigt var vi landar. Dock har vi ett grundmurat förtroende för arkitektfirman (detta trots att jag är en gammal, misstänksam ekonomichef!!) Vår filosofi är att om vi får hjälp med ett maximalt, vackert, funktionellt utnyttjande av kvadratmetrar och en hjälp till ett ekonomiskt byggande så lönar det sig att anlita arkitektfirma i längden.

Firman kan, om vi vill, se till att göra konstruktionsritningar. Men, både muraren, elektrikern, rörmokaren, grundkillen o snickaren hävdar att de bara behöver an "vanlig" arkitektritning för att själva fixa detta. Och, jag tror dem, eftersom vi har anlitat dem förut (förutom grundkillen).

Måhända är detta lite naivt, och tala gärna om det för mig, framförallt med tanke på alla svårigheter som månag berättar här på forumet. Men eftersom vi inte ännu ens har hittat en tomt, så har vi all tid att lyssna på alla er andras erfarenheter.
 
Har man bara tid, som sagt, så är det inte såååå svårt att lura ut hur man själv vill ha det - istället för att köpa ett koncept av en arkitekt.
 
fredstu skrev:
Vi ritade vårt hus ihop med en Arkitekt i Borås,därefter beställde vi väggarna från Hedared Sand&Betong...

Det är ett stort arbete att driva ett bygge själv,man måste ha mycket tålamod och hur mycket tid som helst..

Vi har hållit på i 18 veckor nu och flyttar in vecka 30,hoppas att vi är klara bara!!

Yo fredstu - när kommer det lite nya pics? Skulle vara kul att se hur det går för er. Gärna lite elinstallationsbilder!
 
kalleanka70 skrev:
Yo fredstu - när kommer det lite nya pics? Skulle vara kul att se hur det går för er. Gärna lite elinstallationsbilder!
Det är på G,håll ut!
 
Hemmakatten
KarlXII skrev:
Har man bara tid, som sagt, så är det inte såååå svårt att lura ut hur man själv vill ha det - istället för att köpa ett koncept av en arkitekt.
Nä, vi vet ganska väl hur vi vill ha det. Funktionsmässigt alltså, men även vilka material o vilken "look" vi tycker om. Men det är som sagt svårare att "få till det". O eftersom vi tänker bygga med nån slags "sten" o även ha innerväggar i samma material (ljudisolerande) så känns det viktigt att arkitekterna vet att vi vill tex ha skafferi, stor kyl o frys, riktigt kök, ingen köksö, arbetsplats, öppen spis plats för X antal matgäster mm mm. Detta för att kunna planera för rum och rumsstorlekar inomhus och även hur stort kök man behöver för att få palts för det vil vill. Skulle ju kännas lite snopet att få ett läckert hus o sedan upptäcka att det stora kylskåpet vi vill ha inte får plats. och när de ändå planerar köket o de andra rummen så tycker jag att det är naturligt att vi diskuterar material o utseende även på insidan. eftersom vi vill ha ett hus som flyter ihop o har kontakt med utsidan. Men självklart får arkitetkerna ett antal kriterier att arbeta utifrån och materalval som vi tycker om. Dessutom vill vi ju ha ett litet hus och då gäller det att tänka smart och ytsnålt men samtidigt vackert o funktionellt.

Som så många andra har sagt här på forumet; man kan sitta o traggla jättelänge själv, men proffsen får ihop det på nolltid.
 
Håller med Homecat!

Är nog Kontorabs största kund på millimeterpapper vid det här laget. Har gjort säkert 20 planritningar i skala 1:100 och sedan när man vänder sig till en arkitekt så har de alltid helt andra synpunkter.

Man blir mycket lätt hemmablind, även om man vet hur man vill ha det med antal rum så är placeringen och alla tänkbara påverkande faktorer nog så viktig.

En stor anledning till sten är är den ljudisolerande effekten som jag tilltalas av och för vår del blir det betong (lätt eller vanlig) i ytterväggar, innerväggar, mellanbjälklag etc. Det enda som blir trä är takstolarna.

Nu har vi tittat på ett företag som bygger med primärt polsk arbetskraft och även köper material och konstruerar där, blir väsentlig billigare lösning och kvaliteten på bygget är imponerande.

Ekdörrar, ytong i hela huset, specialimpregnerade takstolar som står emot mögel och fukt, och framförallt millimeteranpassade ytongblock som murats för hand med enbart vattenpass som hjälp.

Snacka om murarkunskaper. En annan sak är också dessa killars minimala kostnad samt raster. Ett hus blir klart på ca 3 mån och då är det inget fuskbygge. Verkar bra. Men vi får se med vem vi landar till slut.
 
Kalleanka,

kan du ge lite kostnaduppgifter vad gäller det polska företaget? Vet av egen erfarenhet att polackerna är duktiga murare, men det skulle vara intressant att köpa dem "vitt" om det finns någon bra partner som kan skicka faktura.

/snickarn

 
Har inte fått detta ännu. De heter dock www.avexa.se om du vill kontakta dem själva,  bygger primärt i Östergötland. Vi måste veta hur vårt hus skall se ut innan de kan lämna offert.

Dock vet jag att de säljer hus i samarbete med SFF. Kolla denna länk: http://www.svenskfast.se/ObjectView.aspx?ID=c8f2b2df-38e2-4a83-9a76-7a585bda5027&oid=41127805. De kostar 1.850 för 157 kvm med lyxig utrustning. Har sett dem live och det ser mkt bra ut.

Priset är billigt pga material och byggare kommer från Polen. Mycket snyggt murat- och snabbt går det. Ca 12 veckor.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.