hej,ny på forumet och nya/gamla problem .
ang uppvärmning av villa
bor i ett äldre hus som vi hyr tillsvidare som har vattenburet värmesystem,
170kvm uppvärmningsyta
vedpanna extuna 17-30 kw från 1985 har säkert redan gjort sitt, kanske ligger problemet i just pannan!?
acktank ca 2,5 kbm vet inte vad det är riktigt förra ägaren har byggt in den och isolerat den själv..
sitter tre rattvred på den dom två översta går till shunten och shunten är termostatstyrd..
den nedersta i botten av acktanken går till laddomaten till pannan.
har läst på nått forum om att man har två stycken blandningsventiler men inte hittat några sådana på mitt system,
eldar 2ggr om dagen skulle tro att den brinner totalt i 6 till 10 timmar om dagen
tankarnas temp ligger på ca 80 grader eller strax över.
pannan temp är mellan 65-85 grader sjunker dock snabbt då elden slocknat..
inomhus tempen är mellan 18-22 grader så inget fel med den
det jag undrar är ska man verkligen behöva elda 2ggr om dagen går åt en hel del ved tycker jag
räcker inte acktankarna åt huset eller kan något möjligvis vara felkopplat i systemet?
mycket om men och frågetecken, det blir ju nästan ett heltidjobb att få värme i huset om man ska elda så pass mycket som jag ändå tycker jag gör
mvh/undrande vedeldarefrusty.gif

 
Vad har du för utetemp? Bor du i Skåne eller Kiruna?
 
Man kan utnyttja acktanken bättre om man kan uppnå skiktning samt att man har en radiatorkrets som klarar att hålla värmekomforten i huset med låg returtemperatur tillbaka till acktanken.

Hur varmt är det i botten av acktanken när du måste elda igen?
 
Redigerat:
hej tack för svar! är runt -15/
tempen i botten är 20-30c när jag ska tända igen,, eldar både morgon och kväll ,
varmvattnet till kranarna är skållhett men så ska det kanske vara när tankarna är 80c
det där med skiktning i tanken förstår jag mej inte riktigt på
men när vattnet uppnått 80c och gått runt i systemet så håller det ca 6 till 8 timmar så är det dags att elda igen
slutar man elda runt tolv ett på natten kan man åtminstånde kliva upp utan lovikavantar
kör man elpatronerna blir man väl ruinerad=/
 
Välkommen.

170m2 äldre villa (behöver ju inte vara dåligt isolerad men det kanske det är?)
-15° ute.
Äldre panna som kanske inte har jättebra verkningsgrad.
Då går det åt en hel del ved skulle jag tro.

Vet du vad förra ägarna gjorde av med på ett ungefär?
 
Redigerat:
hej /tackar ja isoleringen är nog inte den bästa men inte jätte dåligt isolerat heller,
pannan är från -85 och kanske har gjort sitt
-mmm en hel del ved går det åt=( har för mej 50-60 kubik har jag för mej men kan ha fel
kanske skulle skaffat en förugn så slipper man vakta elden hela dagarna=)
om man nu tjänar nått på det
 
Om 50-60 kubik stämmer måste det väl eldas två ggr/dygn.
Det låter kanske inte orimligt.
 
D09
lundberg666 skrev:
hej /tackar ja isoleringen är nog inte den bästa men inte jätte dåligt isolerat heller,
pannan är från -85 och kanske har gjort sitt
-mmm en hel del ved går det åt=( har för mej 50-60 kubik har jag för mej men kan ha fel
kanske skulle skaffat en förugn så slipper man vakta elden hela dagarna=)
om man nu tjänar nått på det
Om det går åt såpass stora volymer ved kanske det är lönt att kolla efter en nyare vedpanna/ alternativ på sikt.

Borde du kunna, teoretiskt spara 10-15 m3 ved per år, och en större tank lagra mer energi.

Tyvärr är det inte gratis :( och hjälper dig inte för stunden.

Sett över ev energiförluster ?

T ex hyrt värmekamera, bra tid för det nu :)
 
Så tokigt är det väl inte.
30kw panna - 6-10timmar = 180-300kwh, med verkningsgrad på kanske 80% ger det 144-240 kWh användbar energi.
144 till 240 / 24 timmar = nödvändig uppvärmnings effekt vid -15°C 6-10kW.

Jag har 150m2 och eldar oxå 2 brasor om dagen vid -15°C.
Detta med vedvolym 90L så det går väl 1m3 i veckan nu men årsmängden är ungerfär 22m3.
 
Sen går ju inte pannan på full effekt hela tiden och verkningsgraden kan kasnke vara ännu sämre. Men det innebär ju bara att husets effektbehov blir lägre, kring 6kW är väl mest troligt.
 
okej de är kanske inte så mycket iallafall / när du säger att du kör 2 brasor om dagen är det endast 1 ilägg åt gången då? jag har 6 till 8 ilägg om dagen men allt kanske är i sin ordning =)
 
Säg att det går åt 50m3 ved per år.
Säg att 50m3 ved motsvarar 50000kwh.
Säg att pannan har verkningsrad på 70% (?)
Då blir det 50000kwh*0.7=35000kwh per år.

Huset skulle då förbruka 35000kwh per år i värme och varmvatten.
Det låter kanske rimligt.
Eller vad tror ni andra?
 
  • Gilla
knekten
  • Laddar…
ok då är det som det ska då,bara att byta panna och skaffa större tankar om det ska bli mindre eldning då =(
 
D09
lundberg666 skrev:
ok då är det som det ska då,bara att byta panna och skaffa större tankar om det ska bli mindre eldning då =(
Eller t ex bergvärme/ pellets om du inte trivs med eldning/vedhanteringen.

Jag hade börjat med ack tankarna, så stora det bara går.

Husqvarna svetsteknik har ok priser.

Själv har jag en 4m3 tank ( ej färdigisolerad ) och eldar i snitt var 3 dag ( 2ilägg a220l i en 40kw/panna) om det inte är massa minusgrader. Ibland eldar man lite oftare med mindre ilägg för sakens skull ha ha ( nybörjare )

Önskar dock en svinkall februarimånad så man får mäta vedförbrukningen skarpt.
 
D09
Men du, är det inte dags för hyresvärden att inhandla en ny anläggning!

Du hyr ju :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.