Hej,

vi kollar på att bygga med Movehome och läser på så mycket det går om dem. Vad jag förstår så kan man inte ändra med fönster och dylikt, samt mosaikvägg finns inte att välja. Hur har ni kunnat lägga till dessa ändringar?


ChristinaH skrev:
Hallå där!
Håller med dig, vi ska bygga nr 11 (1 1/2 plans hus i vinkel) och vi tänker att den öppna planritningen kommer att göra sitt så att det ändå känns fritt och rymligt :))! Funderar även på att ev öppna upp till taknock framgent, dvs om det inte är ett allt för omständligt och för dyrt ingrepp.
Ville först bygga ett B027 med Trivselhus men det blev för dyrt och vi fick avslag från banken. Movehomes nr 11 är mkt snarlikt, är ritat av samma arkitekt och nu känns det som ett bättre alternativ för oss!
Ja och vist är det spännande, för oss har det varit en mkt lång resa och jag har lite svårt att ta till mig att vi faktiskt är på väg!
Vi känner oss också fullt nöjda med standarden, var och tittade på visningshus i Malmö och det kändes super fräscht!
Vi kommer att satsa på ett extra fönster i köket, ett takfönster samt sätta vägg med mosaik i duschen! I övrigt kommer det säkert att bli snabb slitage hemma hos oss med tre små busar som kommer att göra sitt ;-)! Dela gärna med er om ni hinner av ert bygge, jätte kul för oss att ta del av!
 
  • Gilla
ChristinaH
  • Laddar…
n_wolle skrev:
Hej,

vi kollar på att bygga med Movehome och läser på så mycket det går om dem. Vad jag förstår så kan man inte ändra med fönster och dylikt, samt mosaikvägg finns inte att välja. Hur har ni kunnat lägga till dessa ändringar?
Hallå där!
Nej det stämmer bra! Skrev det där innan jag var fullt insatt i vad som gäller! Det går tyvärr inte att få igenom en massa ändringar (jag ville tex få igenom högre takhöjd). Skulle tro att man inte vill att det ska bli för likt Trivselhus (där man kan välja fritt) för då kan man lika gärna välja att bygga betydligt billigare hus med Movehome (detta är dock bara en teori). Det finns dock ngr husmodeller där tex takfönster ingår men inte i nr 11 som vi ska bygga.
Om du går in på hemsidan och bygger ett hus framgår klart och tydligt vilka val som går att göra.
Lycka till med ert framtida bygge!
Vänligen C
 
Ok, då har jag inte missat någonting.

Angående takfönster, hur vet man om det ingår eller inte. Vi kollar på nr 13 och på ritningarna ser det ut som det men vår säljare verkade inte ha koll utan hänvisade till ritningarna hela tiden. Vet du vilka modeller som har takfönster och om det ingår även om man väljer oinredd övervåning?


ChristinaH skrev:
Hallå där!
Nej det stämmer bra! Skrev det där innan jag var fullt insatt i vad som gäller! Det går tyvärr inte att få igenom en massa ändringar (jag ville tex få igenom högre takhöjd). Skulle tro att man inte vill att det ska bli för likt Trivselhus (där man kan välja fritt) för då kan man lika gärna välja att bygga betydligt billigare hus med Movehome (detta är dock bara en teori). Det finns dock ngr husmodeller där tex takfönster ingår men inte i nr 11 som vi ska bygga.
Om du går in på hemsidan och bygger ett hus framgår klart och tydligt vilka val som går att göra.
Lycka till med ert framtida bygge!
Vänligen C
 
n_wolle skrev:
Ok, då har jag inte missat någonting.

Angående takfönster, hur vet man om det ingår eller inte. Vi kollar på nr 13 och på ritningarna ser det ut som det men vår säljare verkade inte ha koll utan hänvisade till ritningarna hela tiden. Vet du vilka modeller som har takfönster och om det ingår även om man väljer oinredd övervåning?
Är tyvärr inte så insatt! Vi tittade dock också på nr 13 och sambon låter hälsa att det är tre takfönster inritade på ovanvåningen i planritningen. Er säljare bör kunna svara på era frågor men då Movehome fortfarande är ett relativt nytt koncept kan han kanske inte svara på rak arm. Mitt råd är att maila alla frågor, då har ni svaren på svart och vitt också om det skulle bli eventuella frågetecken.
/C
 
Om man kollar på ritningen för nr 13 så finns det 3 st inritade fönster på övervåningen, det borde vara solklart för eran säljare??

Vi bygger nr 19 med inredd övervåning, om man minns rätt så sa våran säljare att om du hoppar inredd övervåning så bommar de igen den bara o inte sätter in fönsterna men ja är inte 100% säker på det.

Ja har skickat ett PM till dig också

Mvh /Martin
 
Såg nu Wolle att ja skickade 2 olika PM till dig, såg inte att det var du : )
 
Ingen fara, jag svarade på båda! :D

Ellboj skrev:
Såg nu Wolle att ja skickade 2 olika PM till dig, såg inte att det var du : )
 
Ni som byggt med Movehome. Vad tillkommer som inte syns (förutom det vanliga) ex ingår container. Byggfläktar kojor och annat? Att extra fyllnad tillkommer är jag med på
 
Jag har inte byggt med dem men funderar på att göra det.

Vad som ingår kan man se på denna sida: http://www.movehome.se/att-bygga/vad-ingar och där finns en pdf som svarar på din fråga. Container för byggsopor ingår m.m.

bjornligan skrev:
Ni som byggt med Movehome. Vad tillkommer som inte syns (förutom det vanliga) ex ingår container. Byggfläktar kojor och annat? Att extra fyllnad tillkommer är jag med på
 
När vårt markarbete o platta gjordes så ställde de dit bod och dylikt, när plattan var på plats så togs allt bort, kostade ingenting. Nu står vårt hus på plats o har en massa byggfläktar o container på plats o en bod, det ända vi betalar för är bygg-elen, allt annat ingår.

Dock e inte byggelen gratis direkt, kommer hamna på cirka 25.000 kr. Bra att ha i räkningen : )
 
Vi betalade ganska exakt 25.000 kronor för el för en byggtid från september 2012 till slutet av mars 2013. (Huslev. 23 oktober 2012, Trivselhus.)
Total förbrukning för tiden var 16805 kWh.
 
Ginnfilt, hur går livet i huset, är ni lika nöjda idag som när ni flyttade in? Sett några småfel eller e det kvalite så att säga? : )
 
Vi är väldigt nöjda med livet i huset idag. Vi har inte upptäckt något som går att lasta TH för. Det har uppstått sprickor här och där men det är ju fullt normalt när huset sätter sig och det ska åtgärdas efter 2-årsbesiktning.

De små "buggar" som man upptäcker är mest småsaker som vi inte tänkte fullt ut på; som t ex placering av eluttag, vilket är svårt att översätta från en ritning till alla vardagssituationer.

Det uppstod en del "problem" under byggets gång men dessa rättades alltid till efter våra önskemål, efter vårt påpekande. Hade vi inte varit intresserade av att följa bygget på plats och också gjort det, så hade det blivit desto mer tokigheter... Så det gäller att vara akltiv!
 
  • Gilla
ChristinaH
  • Laddar…
låter bra! Vi har varit på plats 6 ggr efter att huset blev rest : ) Pratar med byggaren minst 1 gång i veckan på telefon. Så ja fattar va du menar med att man ska vara intresserad ! Ja hoppas verkligen att det kommer hålla hela vägen nu
 
  • Gilla
ChristinaH
  • Laddar…
Hej!
Vi har bygg #6 i Gävle! Allt har fungerat utmärkt!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.