Har fått skador i vårt hem orsakat av en byggfirma.
Vi har varit i tingsrätten och vunnit. Tyvärr gick företaget i konkurs och vi kan inte få ersättning för skadorna av firman.
Vände oss till försäkrings bolaget som nekar oss hjälp då det inte ingår i villa försäkringen om en hantverkare orsakat skador i vår villa.
Kan detta vara möjligt?
 
Nu antar jag att du menar den vanliga hem/villaförsäkringen.

Ja, det beror väl kanske lite på vilken typ av skada det gäller. Om det ex. är en vattenskada som bolaget normalt skulle ha ersatt om den inte vore orsakad av en hantverkare. Då tror jag att de i många fall ersätter och sedan regressar mot firman (om det hade gått). Samtidigt så nekar förs. bolaget ofta att ersätta om en skada beror på icke fackmananmässigt utförande, vilket låtet aktuellt, efterssom du vann i rätten.

Det är väl i de här lägena som en byggfelsförsäkring skall gå in, om man har någon.
 
Firman renoverade badrummet som är underkänt av besiktnings man. Men det är skador byggkillarna gjort på andra delar av huset ex "råkade" väggen på andra sidan badrummet RASA.
Dom rev sönder det nya golvet i köket på väg till och från badrummet osv
 
Sådant har jag lite svårt att se vilket moment i din vanliga försäkring som skulle täcka.

Men hur har betalningen gått till? Håller ni inte inne pengar?
 
Ja dom fick inte betalt för badrummet. Men nu när vi måste göra om hela badrummet igen så blir det mycket merkostnad,än bara badrummet.
Väggen intill måste ju byggas upp igen, köksgolvet måste slipas om, dom hällde ut all puts och cement på altanen som är förstörd.
Och det är dessa skador vi trodde F-bolaget skulle hjälpa oss med.
 
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Taget från klädkammaren in mot badrummet
 
C
Om vad din villahemförsäkring eller hantverkarens ansvarsförsäkring kan ersätta eller inte ersätta ditt fall:

Inte helt lätt att förstå det här,ditt bolag borde ha förklarat så du förstod....

Om en skada förorsakas ditt hus på grund av oaktsamhet av en hantverkare kan skadan ersättas av hans ansvarsförsäkring.

Det är inte av oaktsamhet att de tömt ut bruk, de eftersträvade effekten av sin handling även om det var på fel ställe, det är alltså uppsåt, som är lika med att det inte kan ersättas från deras ansvarsförsäkring.Om skadan på golvet uppkommit p.g.a. oaktsamhet går inte att bedöma med den knapphändiga info du lämnat..Samma sak med osv....och den rasade väggen,du berättar för lite....O även om du kunde ha berättat så har ju firman gått I k.k. o då hade de sannolikt inte heller betalat sin försäkring varav följer att enbart av den sistnämnda anledningen kan du inte få ersättning från deras försäkring.

Då återstår frågan Kan du få ersättning från egen villahemförsäkring? Ja,kanske om du har en tilläggsförsäkring som kan heta husplus,,stor villahemförs etc

Inte ens från den försäkringen tror jag att du kan få ersättning för skador som orsakats genom uppsåt av hantverkaren. Möjligen skador som de förorsakat " av andra skäl" dock inte fuskjobb.

Hoppas jag hjälp dig lite med mina förklaringar...

Kolla med ditt bolag eller se I ditt försäkringsvillkor om du har "husplus" eller motsvarande
 
Tråkig situation ni hamnat i. Hann advokaterna få betalt innan konkursen? Annars är ju detta också en stor kostnad ofta. Jag lider med er! Har själv för nått år sedan blivit mer eller mindre okynnes stämd att ett byggföretag som var nära konkurs (och gick omkull ett halvår senare). Det är ju hyfsat lätt att få ut info om företag har pengar, eller om en konkurs är nära. Även om man vinner så driver man ju ogärna en process mot konkursmässiga AB. Tyvärr tror jag inte att vanlig villaförsäkring täcker era problem. Men var glada att ni inte förskottsbetalade badrummet i alla fall. Där har ni ju sparat ett par hundratusen.
 
Har du varit i kontakt med firmans försäkringsbolag?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.