M
memike skrev:
Tackar MaxPax. Man blir helt stirrig av vad alla säger på olika forum så man vet inte vad som är sant. Har iofs hela tiden haft en dialog med sotarn och frågat om det är ok med allt man gjort.
Klokt. Sotarn är den du ytterst skall lita på, h*n har utbildning i brandskyddstillsyn.

memike skrev:
Det enda man är lite nervös för är utrymmet mellan stos och konan, alltså det utrymme som ska slammas med C-bruk. Jag slammade igår med Weber Base 224 C-bruk och man vill ju att det blir riktigt tätt här och att det verkligen sitter kvar. Vet inte hur tjockt man ska slamma i de olika omgångarna riktigt blev väl lite tjock på något ställe. Men tänkte låta det brinna tills i slutet på veckan sen borsta av det värsta och damsuga rent sen fukta upp utrymmet och slamma ett skikt till. Detta måste väl räcka?/Micke
Jag tycker att du varken behöver vara orolig för detta eller slamma mer, tänk på att det är godkänt att mura in en stos i en tät kanal som inte är slammad alls. Har du fått på ett lager för täthet så tycker jag att det räcker.
 
MaxPax skrev:
Klokt. Sotarn är den du ytterst skall lita på, h*n har utbildning i brandskyddstillsyn.



Jag tycker att du varken behöver vara orolig för detta eller slamma mer, tänk på att det är godkänt att mura in en stos i en tät kanal som inte är slammad alls. Har du fått på ett lager för täthet så tycker jag att det räcker.
Ok. Dock så blev kanalen underkänd vid provtryckning så nu är det slang installerat. Den läckte dock på andra våningen i bjälklagret så där nere jag har stoset borde det väl inte vara några konstigheter. Tog även det säkra före det osäkra och fyllde ordentligt med bruk upp över slangen på konan som jag drog åt med en rostfri slangklämma. Man vill ju gärna inte bränna ner huset.

Tycker bara det känns så konstigt att det där bruket ska hålla för dem temperaturerna det blir vid eldning. Kaminen jag har är ju på 11kW :)
 
M
memike skrev:
Tycker bara det känns så konstigt att det där bruket ska hålla för dem temperaturerna det blir vid eldning. Kaminen jag har är ju på 11kW :)
Det hela handlar ju om, som jannez69 nämner, rökgastemperatur. Om tillverkaren rekommenderar C-bruk så är det nog helt riskfritt att använda. Relevant här är väl också att temperaturen i utrymmet mellan stos och kona påverkas av hur långt röret från kaminen är, längre rör = större nedkylning av rökgaser / upphettning av omgivande luft = lägre temp in i murstocken.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.