Godmorgon

Skumskiva finns ingen, sitter bara tätningsmassa där. (På baksidan bakom kondensorn)
Ska mäta tempen i islådan.
Fem blink koden var toppen att få, då slipper man slita ut frysen för att kolla plastlådan. Gillade verkligen lösningen i låddan, en frigolitbit och en microbrytare... :)
 
A
Tätningsmassa funkar oxå
 
-20 i islåda (gjutformen) :)
 
Hur fungerar den automatiska avfrostningen? Kan det ha ngt med den att göra?
 
Ett till tips till denna frys...
Stålpinnen under istråget frös fast, skåpet larmade (tror det var i samband vid nån diskning av byttan, allt ska juh diskas....)
Hur jag än gjorde så frös den. Tog några droppar låsolja från flaskan bilen, sen har den fungerat perfekt. :)
 
Pratat med service, fick detta om blinkningar:

1 Blink: Läckage i box där vattnet går in
2 Blink: Inget vatten
3 Blink: Yttre lucka (den som paddeln styr)
4 Blink: Tempgivare oändlig, kablage.
5 Blink: Värme element

Edit

Sen fanns det visst en backventil på spillvattenledningen på behållaren som sitter på kompressorn, en liten gummiflärp. Om den inte var tät kunde det visst komma in fuktig luft och orsaka problem.

Fick tfn nr till lokala teknikern????? Återkommer om jag får ngn lösning
 
Redigerat:
Har nu fått svar..

- Läckande itappningsventil
- Kall yttervägg/vägg

Det är dom vanligaste felen till att det fryser i ismaskinen, enligt den lokala teknikern.
 
Har samma problem. var exakt blir det ispropp? Vilken slang tar ni bort och "tinar och blåser i"?
 
Kände och hörde nyss vattenventilen "brumma" men inte kom det nåt vatten för det.
 
Hej Martin!!

Blir ispropp i munstycket/rännan där vattnet rinner in i islådan. Jag blev desperat, skruvade ut hela ishyllan.
Sen fick det avfrosta ett dygn, blåste i vita slangen från itappningsventilen.

Hyllan sitter bara med två skruvar i bakkant.
Nu är det ett tag sedan, men nån plastbit i framkant ska åxå bort.
Sen bara lossa lilla kontakten, dra ut hyllan.
Håll koll på hur kabeln går, hehe, jag fick fundilera... för jag glömde det.

Och som jag skrev i en annan tråd, ta av slangen en liten stump innan du stoppar tillbaka den i itappningsventilen.

Hoppas du fattar, är dålig på förklara.
 
A
Eller....
Så ser du på baksidan av skåpet var vattenslangen går in i frysen.
Lossa muttern ta loss slangen och dra ur rännan
Rännan bildat ett rör vid anslutningen och där blir isproppen, enkelt att tina under vattenkranen behöver inte blåsa, enkelt att återmontera. Det är mycket lågt vattentryck så man behöver inte dra muttern hårt. Piece of a cake
 
Tack för svar!
Jag ser utloppet, ser ut som en vattenrutschbana som mynnar ner i isinfrysaren.
Ska se om jag passar på att avfrosta en kväll. Inte riktigt läge nu med 33-grader i skuggan på dagen.

Har dock bokat servicetekniker till måndag då frysen verkar ha tappat gas eller har något annat problem. Den har svårt att få ner temperaturen, kompressorn går hela tiden och har gjort så i ett par månader (drar 700kWh/år mot 324 som det står i manualen) och framförallt så blir inte kondensorn på skåpets baksida varm märkte jag nu när jag drog ut skåpet för att kolla på isproblemet. Sval kondensor måste vara ett tydligt tecken på att något inte fungerar!
 
A
Det är bara att byta förångare med tillbehör...
Runt 7.500.- om det är en seriös tekniker
 
Aj då. "Seriös tekniker"??

Förångaren, det är den som sitter i frysen? Verkar ju onödigt att den skall gå sönder, tycker hellre att nån lödning gärna får ha läckt lite. :)
7500 är nära priset för ett nytt, men sen är det väl bara kompressorn kvar antar jag som brukar gå sönder. Vet du vad en kompressor kostar?

Har också märkt att det blir sjukt varmt längs två stråk på varje sida om skåpet, antar att det går något rör där.

Ska det se ut så här?
20140724_1234072.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
@electroluxaren

Muttern?? Sitter den bakom kitt klumpen som tätar?
Isf, tänk om man vetat det..... :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.