Hej, jag har en fråga angående avdrag gällande reavinstberäkning för min privatbostad.

Hösten 2008 (dvs sex år sedan) så fick vi in vatten i undervåningen/källaren, det konstaterades att vattnet tryckt in genom väggar. Detta var möjligt eftersom huset var mindre bra dränerat samt kallasfalten som fanns utvändigt efter många år (från 1979) inte kunde hålla tätt. För att detta inte skulle hända igen så dränerades huset om samt isodrän och platonmatta sattes på som skydd. (en firma gjorde detta)
Jag har försökt läsa på om detta på skatteverkets hemsida men känner mig inte säker på om detta är godkänt för avdrag innan reavinst, jag såg att det finns en regel om fem år för en del investeringar så jag vill gärna ha hjälp med detta.
Min fråga är: Kan vi dra av detta innan reavinst beräknas?
 
Det måste ha gjorts under dom senaste5 åren som du själv säger så svaret är nej.
 
Tack för snabbt svar "huggan", om du kan länka eller på annat sätt referera till nätsida/praxis på detta ämne så är jag tacksam.
 
"Förbättrande reparationer och underhåll: En utgift för reparation eller underhåll är avdragsgill till den del utgiften medfört att bostaden är i bättre skick vid försäljningen än vid köpet. Förbättrande är inte detsamma som prishöjande. Du måste ha haft utgiften under försäljningsåret eller något av de fem föregående åren. Rena reparationer och underhåll syftar till att återställa eller bibehålla bostaden i samma skick som den hade när den förvärvades eller ny-, till-, eller ombyggdes. Sådana arbeten avser byggnadsdelar och detaljer som normalt behöver bytas eller lagas en eller flera gånger under en byggnads livslängd. Exempel på detta är in- och utvändig ommålning, utbyte av takpannor, vitvaror, värmepanna, golv och väggmaterial. Utgifter för reparationer och underhåll som endast återställer bostadens skick, och inte gör att den är i bättre skick vid försäljningen än vid köpet är därför inte avdragsgilla."

http://www.skatteverket.se/privat/s...gsutgifter.4.6d02084411db6e252fe80009228.html
 
Så hösten 2008 är sju år sen om du säljer 2014.
 
Men merkostnaden för att sätta dit isodrän kan du få avdrag eftersom det gäller som en förbättring.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.