Hej
Håller på som bäst att bygga tvättstuga av ett gammalt förråd, tanken var att sätta in TT och TM i ett högskåp från IKEA, men inser att det kanske inte är så smart, dels med tanke på vibrationerna, sen undrar jag om en vanlig tvättmaskin ens ryms i skåpet?

Det kanske är bättre att ha maskinerna på golvet och sätta ett överskåp ovanför dem?


Skärmklipp.PNG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ja, du svarade väl på frågan själv :rolleyes:
 
En maskin är väl 60cm i yttermått, då får du inte i dem i skåpet.
 
Det är sant, jag får tänka om.
 
Jag har tidigare lagt en IKEA skåplucka framför men då hade vi 65 cm djup bänkskiva.
Jag puttade in tumlare och tvättmaskin mot bakkant, satte en melaminskiva mellan dem, och sen sågade jag smala remsor av en melaninskiva på båda sidorna och fäste gångjärnen i den ena och luckan stängde mot den andra.
Det gick då alltså inte sen att dra ut tvättmaskinen eftersom dessa "remsor" ligger framför maskinen.

Tvättmedelsfacket på tvättmaskin och vattenbehållaren på torktumlaren satt på vänstra sidan högst upp så där fick jag såga av remsan så de gick att dra ut. Gångjärnen satt på högra sidan om maskinerna då.

Mellan maskinerna blir det en glipa mellan dörrarna eftersom dörrarna ju är lika breda som maskinerna...

Så, det går att lösa men det blir inte 100%-igt... :)
 
  • Gilla
linarudin
  • Laddar…
Ett överskåp till kyl/frys med en extra bänkskiva under maskinerna och över och/eller underskåp över maskinerna.... täcksidor om det behövs.....
 
A
anders07 skrev:
Jag har tidigare lagt en IKEA skåplucka framför men då hade vi 65 cm djup bänkskiva.
Jag puttade in tumlare och tvättmaskin mot bakkant, satte en melaminskiva mellan dem, och sen sågade jag smala remsor av en melaninskiva på båda sidorna och fäste gångjärnen i den ena och luckan stängde mot den andra.
Det gick då alltså inte sen att dra ut tvättmaskinen eftersom dessa "remsor" ligger framför maskinen.

Tvättmedelsfacket på tvättmaskin och vattenbehållaren på torktumlaren satt på vänstra sidan högst upp så där fick jag såga av remsan så de gick att dra ut. Gångjärnen satt på högra sidan om maskinerna då.

Mellan maskinerna blir det en glipa mellan dörrarna eftersom dörrarna ju är lika breda som maskinerna...

Så, det går att lösa men det blir inte 100%-igt... :)
Vad kul det måste bli när det blir fel på maskinerna, bryta sönder inredningen.
 
electroluxaren skrev:
Vad kul det måste bli när det blir fel på maskinerna, bryta sönder inredningen.
Ja, antingen bryter man sönder skåpet, eller så skruvar man bort "remsorna" som sitter med fyra skruvar och drar ut maskinerna... ;)
 
  • Gilla
AndersPS och 2 till
  • Laddar…
Om man sätter ett överskåp för kyl och frys från IKEA som är 60x60, och sen en täcksida. Ryms tvättmaskin och tumlare nedanför skåpet då eller blir det för tight?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.