Erikoolio skrev:
Då har du svarat på din egen fråga d.v.s. detta är inte ett dolt fel då ni inför köpet hade kunnat kontrollera genomföringen för avluftningsröret.
Antar att det inte spelar någon roll att det var mitt i vintern och 2-3 dm snö på taket vid visning och besiktning?
 
Nej, tyvärr.
 
Det är bara gilla läget och fixa, det är sånt som ingår i villalivet.:)
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
O
Grattis! Nu slipper Ni alla problem med vad man ska använda alla pengarna till! :D
 
Nu har vi rivit en ruta av innertaket och lite takisolering och hittat den verkliga orsaken till varför väggen är fuktskadad. Nån fiffig människa tyckte att om man inte har språng så att man får rören att passa ihop så kan man använda silvertejp istället. Funkar säkert kanon i början men nu droppar det friskt med kondensvatten ner i väggen nedanför.
 
Attackbävern skrev:
Nu har vi rivit en ruta av innertaket och lite takisolering och hittat den verkliga orsaken till varför väggen är fuktskadad. Nån fiffig människa tyckte att om man inte har språng så att man får rören att passa ihop så kan man använda silvertejp istället. Funkar säkert kanon i början men nu droppar det friskt med kondensvatten ner i väggen nedanför.
Det, däremot skulle ju kunna vara ett dolt fel om det inte gått att inspektera röret och inga synliga skador funnits vid köpet.
 
lordi skrev:
Det, däremot skulle ju kunna vara ett dolt fel om det inte gått att inspektera röret och inga synliga skador funnits vid köpet.
Så här ser det iaf ut, törs inte göra mer nu förrän ansvarsfrågan är helt utredd.
uploadfromtaptalk1388842076426.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
O
Oavsett om det skulle vara dolt eller inte... är det verkligen värt besväret att kräva säljaren på ansvar? Det är inte mycket pengar vi pratar om.... Bättre att laga det hela och se glad ut....
För om säljaren nekar så börjar det bli risk för advokater och rätten... Det är inte billigt.... En advokat brukar ta rätt bra betalt för att göra någonting.... (inte bara en liten konsultation via tfn) Ska han skriva ett brev och allt sånt så blir det rätt stora pengar.... Min erfarenhet är att det kostar nästan 10000kr bara för att han ska skriva brevet....
I det här fallet så hade ni tänkt byta tapeter Nu får ni göra lite mer...Lite nya rördelar en ny gipsskiva... det är inte så mycket pengar...
Är du helt säker på att detta är felet? om det är avluftningen så undrar jag om det verkligen blir så mycket kondensvatten genom den väldigt fina skarvningen med silvertejp.... Det kanske måste undersökas vidare?
 
Odjuret skrev:
Oavsett om det skulle vara dolt eller inte... är det verkligen värt besväret att kräva säljaren på ansvar? Det är inte mycket pengar vi pratar om.... Bättre att laga det hela och se glad ut....
För om säljaren nekar så börjar det bli risk för advokater och rätten... Det är inte billigt.... En advokat brukar ta rätt bra betalt för att göra någonting.... (inte bara en liten konsultation via tfn) Ska han skriva ett brev och allt sånt så blir det rätt stora pengar.... Min erfarenhet är att det kostar nästan 10000kr bara för att han ska skriva brevet....
I det här fallet så hade ni tänkt byta tapeter Nu får ni göra lite mer...Lite nya rördelar en ny gipsskiva... det är inte så mycket pengar...
Är du helt säker på att detta är felet? om det är avluftningen så undrar jag om det verkligen blir så mycket kondensvatten genom den väldigt fina skarvningen med silvertejp.... Det kanske måste undersökas vidare?
Hade det bara varit sovrumväggen hade jag kopplat ihop avluftningsröret och smackat upp en ny gipsskiva. Nu är det så att den mögliga gipsskivan fortsätter in mot badrummet och kan inte tas bort helt utan att riva en del av väggen i badrummet och då drar det iväg kostnadsmässigt.
 
Har avluftningen varit öppen uppåt? Isåfall så har det även regnat ner i röret vilket fyllt på med extra droppar vid tejpen.
 
Attackbävern skrev:
Hade det bara varit sovrumväggen hade jag kopplat ihop avluftningsröret och smackat upp en ny gipsskiva. Nu är det så att den mögliga gipsskivan fortsätter in mot badrummet och kan inte tas bort helt utan att riva en del av väggen i badrummet och då drar det iväg kostnadsmässigt.
Kan det verkligen vara samma gipsskiva som sitter både i sovrummet och i badrummet? Har någon smällt upp en mellanvägg mellan sovrum och badrum ovanpå en gipsskiva?
 
Gipsskivan kanske sitter på ytterväggen vilket gör att den är skadad mot båda rummen
 
Två frågor

Vilket skick var badrummet? Nytt eller 15 år plus?
Hur mycket av detta bekostar ert försäkringsbolag?
 
Avluftningsröret avslutas med en 180 graders krök högst upp så det borde inte komma in några mängder därifrån. Är nog till 99% kondensvatten som är boven.

Får besök av försäkringsbolagets besiktningsman i veckan. Innan dess vet jag inget om ev. ersättning därifrån.
 
Ja det kan bli oväntat stora skador av kondens. När jag renoverade badrummet i vårt fritidshus, hittade jag en stor vattenskada från avluftningen. Den gick upp till taket inneifrån en kattvind. Det var gamla gjutjärnsrör. Av någon anledning var luftröret vänt så att muffen var uppochnedvänd. Muffen hade spruckit. Jag gissar att det kommit in vatten i själva muffen och blivit stående mellan rörväggarna, och frusit.

Man såg tydligt att det var från sprickan vattnet kommit, och sedan hade isoleringen (kutterspån från -55) murknat, rötan hade helt förstört en bjälke, blev ett omfattande jobb att skarva in en ny bit.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.