Hejsan!!

Är det ngn som har haft problem med ismaskinen? I mitt skåp fryser slangen där vattnet ska rinna ut i islådan, och skåpet larmar.

Sen undrar jag hur man återställer larmet? Belysningen slutar blinka med ett tryck på knappen, men släcka den lilla gula lampan utan "vaktmästarreset" är omöjligt.
Har läst instruktionsboken, men det känns som om den inte tillhör mitt skåp, inget stämmer speciellt bra.

Hoppas att nån har nått tips...

/Thomas
 
A
Fryser det i slangen till ismaskinen kan det bero på att inloppsventilen inte är tät så att det droppar hela tiden eller att det är för dåligt flöde så att det hinner att frysa innan vattnet når behållaren
 
@elektroluxaren

Tack för svaret. Bytt inloppsventil, då den fick spänning, men inget vatten kom till islådan.
Upptäckte sen (när skåpet ändå larmade) att det var en rejäl ispropp, tinade med en hårtork och blåste i slangen så den landade på köksgolvet.

Trycket är lite växlande, men aldrig under 3 bar. Så det borde väl räcka, eller?
 
A
3bar bör räcka
Men om trycket varierar blir isbitarna olika stora från gång till gång
3ba,r ger nog små isbitar
 
A
Om den blinkar två ggr i displayen är det vatten till förslen
Åndå räcker det om man håller in paddeln och släpper den för att få bort felkoden
 
Med display menar du den på dispensern? Å paddeln är den för att få ut is?
 
Kollade nu, orange lampan bredvid nyckelsymbolen på is dispensern blinkar två ggr, litet uppehåll sen 2 ggr igen.
Finns det nått facit på felkoder?
 
Har nu testat hålla in paddeln som du föreslog, å vips var orange lampan borta. (står f-n inget om det i manualen)
Däremot kör skåpet ingen funktionstest av islåda, du vet, tömma åt båda hållen?

Sen är det juh ngt relä som klicar 3 ggr innan det drar helt. Antar att det styr magnetventilen och tappar slangen på ev luft för att slippa splatt i islådan?
 
Blir många inlägg på raken.... :)
Kunde det va idé att montera/dra upp slangen högre än utloppet till islådan? Typ som en del lyfter på slangen för att få sista dropparna på macken.
 
A
Naä låt slangen vara som konstruktören önskade

Om det är kallare än -12 i isladan när du sätter i kontakten i väggen skall den göra tempot med tömning.
 
Sååå, summa summarum....
För lågt tryck.

För konstruktionen är juh ett järnspett. Vatten, magnetventil, utlopp.
 
A
1-10 Bar
Står det i bruksen att det är godkänt vattentryck över tio får man sätts in en reducerventil
 
Mmmm, vet juh det. Så då kvarstår min fråga. Vad kan felet vara? När jag bodde i Luleå hadde vi 2,5 bar efter stambyte. Frysen funka perfekt.
 
A
Nu vart det tungt
Det brukar vara vattenventilen när det blir ispropp
Jag har för mig att det skall finnas en skumskiva som isolering på utsidan där röret går in
Om den felar kan kylan inifrån gå ut längs röret och frysa vattnet i anslutningen.

Det finns vad jag minns två felkoder till
Tre blink-- paddeln fastnat och sluter inte tätt in mot frysen
Fem blink-- inlopsventilen har en läcka, läcker i anslutningen, det blir vatten i lådan där ventilen sitter.

Islådan måste stå i rätt läge för att vatten skall fyllas på
Temperaturen i islådan måste vara kallare än -12 för sätt vatten skall fyllas på
Lådan med de färdiga isbitarna får inte vara full. Måste dessutom sitta på plats och vara "låst"
Is maskinen måste vara aktiverad uppe i panelen.

Även om det är lågt vattentryck bör det bli en omgång isbitar innan det blir en ny ispropp.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.