Langbein
Vi har hittat en tomt för 1.240´och vill bygga totalt uppåt 300 kvm men tvivlar på att kunna få igen de kanske 4 miljoner det vill kosta om vi vill sälja. Men om man superisolerar som inte kostar så mkt extra, är de värda mer?
 
Nu vet jag inte vad du lägger i begreppet "superisolera" men nybyggda hus är som regel välisolerade redan från början. Och det kan ta lång tid (mer än tio år) att räkna hem extrakostnaden för superisoleringen med lägre driftskostnader.

Som räkneexempel: 10 cm extra isolering i väggarna kostar kring 10 m[sup]2[/sup] i golvyta på ett tvåvåningshus på 300 m[sup]2[/sup]. Räknar man med ett pris på 10000 kr/m[sup]2[/sup] så är det 100.000 kr. Då tillkommer priset på isoleringen som är ganska mycket pengar det också.

Visst blir huset värt mer men det är tveksamt om värdeökningen blir större än extrakostnaden.

Sen finns det ju i och för sig specialhus som är så välisolerade att de bara värms upp med hushållsmaskinerna, kroppsvärmen och instrålande sol. De är ganska nya och det är nog väldigt svårt att sia om deras värde på begagnatmarknaden. Sen tror jag att man är mycket mer begränsad i husets utformning jämfört med "vanliga" hus.
 
Vi har själva tokisolerat ett hus som vi sålde och köparna brydde sig inte ett smack om det. Det enda positiva var att vi fick supersnygga fönstersmygar. ;)
Så mitt råd är att isolera ordentligt men inte överdriva = Måttlig kostnad och minimal förlust av kvadratmeteryta.

mvh
David
 
Man redovisar väl normalt sett uppvärmningskostnad vid försäljning. Borde väl vara en fördel att kunna redovisa en väldigt låg uppvärmningskostnad (skulle i.a.f. jag tycka om jag köpte hus begagnat)?
 
Extra isolering är nog knappast det viktigaste för en köpare som handlar hus för 4 miljoner. Bra värmesystem, genomtänkt planlösning och i övrigt byggt så det blir minmalt med framtida underhåll. Det borde tilltala en köpare. Vad vet jag egentligen, har ingen aning om hur någon tänker som har 4 miljoner att handla hus för. :surprised:
 
Konsulten skrev:
Man redovisar väl normalt sett uppvärmningskostnad vid försäljning. Borde väl vara en fördel att kunna redovisa en väldigt låg uppvärmningskostnad (skulle i.a.f. jag tycka om jag köpte hus begagnat)?
Jovisst. Frågan är om värdet på den lägre uppvärmingskostnaden uppväger kostnaden för den extra isoleringen. Det finns en gräns för hur mycket det är lönt att isolera.
 
Langbein
Visst men frågan är om det påverkar priset lika mkt som det kostat inkl. besparingar.
 
Langbein
frasse_E skrev:
Extra isolering är nog knappast det viktigaste för en köpare som handlar hus för 4 miljoner. Bra värmesystem, genomtänkt planlösning och i övrigt byggt så det blir minmalt med framtida underhåll. Det borde tilltala en köpare. Vad vet jag egentligen, har ingen aning om hur någon tänker som har 4 miljoner att handla hus för. :surprised:
Jo man vill inte vara torsk ifall man behöver kliva ur snabbt, efter 10 år är det likgiltigt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.