Jag står inför ett något besvärligt problem. Min maskinpark kommer att utökas en hel del inom det närmaste och jag har ont om plats. Jag har försökt att sortera städa upp det mesta så jag kan rationalisera bort lite hyllor och liknande. Så här är läget.
Lokalen är 2,5*7,5m 2,15 m takhöjd, dörr mitt på ena kortsidan och ett fönster på den andra. Direkt vid ingången står det en fylld 2,5m lång hylla, 50cm djup, 2m hög. Denna vill jag inte flytta på. Följande ska placeras in, ett arbetsbord 1,5m*0,8m, en mindre bordssåg, kompressor, bandsåg, bandslip på ställning ca 1 m lång, vertikalfräs, rikt/planhyvel (standardstorlek 260mm hyvelbredd), pelarborr golvstående, spånsug, svarv större ca 1m dubbavstånd, kap/ger- såg, svarv mindre 60cm dubbavstånd, dessutom en hel mängd handverktyg, tillbehör till maskiner samt virke. Utrymmet under arbetsbordet är upptagen av ett antal hurtsar.
Jag vill helst inte bygga ut (jo det vill jag men det innebär en hel del andra praktiska problem.
Bakgrunden till utökningen är att en släkting lämnar sitt hus och vill gärna att jag tar hand om hans snickerimaskiner för att han då ska ha möjlighet att fortfarande använda dem. Jag vill/kan alltså inte sälja av maskinerna eller ställa dem så det tar alltför lång tid att gräva fram dem. Jag kommer såklart att sälja de av mina egna maskiner som är av sämre kvalité, de har jag inte nämnt ovan.
Snälla hjälp mig med tips om hur jag ska inreda min lilla verkstad. Alla idéer och tankar är välkomna!
 
Det låter rätt trångt;)
Steg 1 är såklart att bli av med allting som inte måste vara på plats, kanske kan dy ha spånsug, dammsugare, kompressor i annat utrymme m slangar in?
Steg 2 är nog att allting (i princip) måste vara flyttbart, gärna m hjul. Satsa på bra, stora hjul med broms, speciellt för de maskiner du flyttar ofta är det viktigt att det går lätt. Blir maskinerna för lättflyttade när du använder dem brukar betongplattor eller motsvarande i stativet vara en bra o billig lösning.
För att göra layouten är mitt tips att rita upp lokalen i skala och sen alla maskinerna på små pappbitar. Varje "maskinlapp" ritas i två färger, en som representerar själva maskinen (tex grön) och en som representerar utrymmet du måste stå på när du arbetar (tex blå). Lägg sen ut lapparna. Det är då ok att ha de blåa delarna på lapparna överlappande, eftersom du bara arbetar med en maskin i taget.
 
Håller med Daniel_N i hans tips. Kan bara lägga till att försök ha alla "bordsytor" i samma höjd. Det hjälper till att göra det enklare med lite längre trästycken.
Jag har såg och arbetsbord i en icke flyttbar klump i mitten i min lokal (3,5x8). Det tycker jag funkar bra. Arbetsbordet funkar då också som utmatningsbord. Kräver städning oftare men det är ju bara bra :)
 
Själva iden med en layout är att man har den under en lång tid månader,halvår eller mer. Tanken är att man lägger pappersbitarna på ett sätt man gillar. Notera iden på något sätt. fortsätt så till och från, lämna layouten under några veckor då och då för att på något sätt "glömma" det man gjorde senast det gör att man lättare tänker utanför "boxen"

Andra pappersbitar är bla sig själv, och allt som är flytbart på hjul. Det är lätt att man glömmer tex vagnen som man lägger alla bitar man tillverkar för div projekt. Man kan även göra pappersbitar på allt fasta skåp, hyllor osv

En annan sak kan vara arbetsflödet tex vill man bära in allt material längst in innan man börjar kapa upp det osv.

Gjorde själv så och det har fungerat nu i många år och ser fortfarande inte någon större förändring.
Vissa maskiner får nästan alltid en given plats om man har utrymmes begränsningar.

En långsmal lokal är många gånger en fördel man ställer alla maskiner på en rad i mitten i ca 45 gr vinkel nu kanske din lokal lite väl small men iallafall.

Pär
 
Håller med pär h om att en långsmal lokal är en fördel, och håller med de andra om att klipp o klistra med papper är en bra start. Har själv ca 18 kvadrat snickeri o har lyckats trolla in det mesta jag behöver men det tog 2 iterationer. Andra gången caddade jag allt i 3D och möblerade i datorn men papper funkar nästan lika bra.

Hursomhelst, om man få komma med förslag. Inga golvstående hyllor (förutom kanske den du vill spara då), all förvaring på konsoler/hyllplan eller skåp högt upp. Virkesförvaring på konsoler högt upp, försök maximera golvytan till maskiner alltså. Sen hade jag nog gjort "korridor" av det, alltså maskiner på båda sidor. På ena långsidan sånt som är svårflyttad. Arbetsbänk, pelarborr, antagligen hade jag satt kap o geren här på ett litet rullbord och använt arbetsbänken som vänster eller högerstöd till sågen. På andra sidan arbetsbänken kanske sätta bordssågen och använda arbetsbänken som utmatningsstöd, så bänken står inklämd mellan kap o ger och bordsåg. Beror ju helt o hållet på vad det är för såg (och vad som ska byggas), det här är mest förslag.

På andra långväggen kanske rikt o plan, vertikalfräs, svarv, bandsåg och bandputs på rad. Dessa maskiner på hjul, så de kan rullas ut lite från väggen, tillräckligt för att kunna mata plankan förbi maskinen framför/bakom. Vertikalfräsen kan kanske klara sig utan hjul om den är "högsta" maskiner inom sitt matningsområde, svarven kanske också klarar sig utan hjul eftersom den inte behöver plats höger och vänster om sig. Maskinerna som behöver utrymme vänster och höger om sig får stå centrerat i lokalens längsled så plankan inte går in väggarna.

Sen får högervägg matchas med vänster vägg, det är kanske ingen hit att ha vertikalfräsen mittemot arbetsbänken eftersom det blir tajt i korridoren, men den kan mycket väl stå mittemot pelarborren exempelvis. Ja, du fattar nog:)
 
Redigerat:
  • Gilla
elpaco
  • Laddar…
Tack för synpunkter så långt. Det uppskattas, bara fortsätt posta.
En sak jag funderar på är de två svarvarna. Det rör sig om en större svarv, till denna finns det ett antal ganska fina jiggar och tillbehör, dock så är det remstyrning på denna. Den andra är en mindre variant men med elektronisk steglös varvtalsjustering. Hur mycket överlappar dessa varandra i funktion? Det är ju svårt för er att svara på men vad är era tankar om att ha två svarvar uppe när man har ont om plats? Eller är det någon av de andra maskinerna som ni ser som mer överflödig? Jag har exempelvis aldrig själv använt en vertikalfräs. Är det en maskin med brett användningsområde, eller ska jag sätta ner den i källaren för att ta upp den vid användning? Det är till 99% jag själv som använder lokalen och jag sysslar med renovering och allmänt bygge till hus. Dock har jag intresse av möbelsnickeri om hoppas kunna ta upp det igen nu när jag avslutat ett större renoveringsarbete. Möbler jag sysslar med då är små till mellanstora. Ex mindre bord, stolar, skohyllor o.dy.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.