Testade HABmin precis. Känns inte tillräckligt för att konfigurera mina Zwave-enheter. Exempelvis saknar den interna ("inkompilerade") databasen över olika enheters konfigurationsparametrar parametrar för Fibaros WallPlug. Dessutom saknar den ID:et för nyare Fibaro-dimrar. Det gör förvisso även databasen OpenZwave men där ligger den i klartext så det är lätt att lägga till en rad i XML-filen. Det samma gäller egentligen för HABmin men jag orkade inte packa upp jar-filen och strula runt.
 
Hörrni, jag behöver lite vägledning - får se om ni kan.

Jag har fått för mig att jag vill verifiera och ev. konfigurera om Parameter 14 i mina Fibaro-puckar. Detta för att de är installerade på brytare som INTE fjädrar tillbaka, och jag vill verifiera att de då står inställda på Bi-stabilt läge - vilket jag tolkat det som att det skall göra i detta läge...?

Men - hur sjutton konfigurerar man parametrar i Linux :)? Jag har fått igång open-zwave-controller webbapplikationen och där ser jag mina noder. Jag lyckas dock inte hitta något sätt att ställa en mängd parametrar (ser bara vissa sker under "Information" som är en nod bredvid "Current values" och "Configuration". Configurationfliken är helt tom...?

Hoppas någon med koll på z-wave i linux kan ge en hjälpande hand eller vägriktning :)

Vänligen,
Patrik
 
Det är väl denna biten jag tycker är tokigt strulig. Normalt brukar openzwave-control-panel (ocp) detektera typ av enhet (typ/id-par) och utifrån detta visa olika parametrar under "Configuration". Grundförutsättningen för att få detta att funka är att konfigurationsfilerna som binder ihop typ/id-par med tillgängliga parametrar finns i underkatalgen "config" i samma katalog som ocp-binären ligger. Tror jag plockade config-katalagen från openzwave-libbet. Ska iaf finnas en manufacturerXXX.xml i roten på config-katalogen samt en massa underkataloger, däribland en "fibaro".

Senaste versionen av Fibaros universaldimmer finns inte med i manufacturerXXX.xml, den får man manuellt lägga in och peka till fibaro/fgd211.xml.

Nu till att få ocp att hitta noderna. Skulle vilja säga att det händer en av tio gånger typ. ocp verkar leva i sin egen värld och påstå att noderna är i massa mystiska tillstånd fast man egentligen kan nå dem på nätverket. Finns ett par sätt att få det att lossna;

- Tryck Close, starta om ocp och anslut igen.
- Välj Controller->Test & heal och däng iväg fem "pingpaket" till noden som du vill ska identifieras.
- Samma som ovan fast kör en "heal"
- Ibland lossnar det genom att man stänger ner ocp, plockar bort Node-entryn i zwcfgXXX.xml i ocp-katalogen för att på något vis flusha inställningarna för den noden för ocp.

Ovanstående har funkat för mig tidigare men de senaste dagarna när jag lagt över alla mina Zwave-enheter till Aeon-stickan så har det gått åt skogen. I stället har jag manuellt redigerat zwcfgXXX.xml och lagt till det som behövs för de olika Fibaroenheterna. Tyvärr kan man inte utläsa det direkt ur någon fil utan jag har klipp-och-klistrat en herrans massa. Om det visar visar sig behövas kan jag nog skicka min zwcfgXXX.xml så du kan klipp-och-klistra ur den.
 
Jösses, efter att jag parat ihop fibaro-puckarna med usb-kontrollen tänkte jag att "detta var ju supersmidigt". Nu börjar jag inse att jag inte hade hela verkligheten klar för mig ;)

När jag försöker med ocp nu så får jag bara "Ready". Händer inget när jag kör test and heal eller när jag klickar på "Current values", "Configuration" eller "Information". Känns relativt dött ;)

Men som sagt - enheterna lirar "i övrigt".

/Patrik
 
Om jag kommer ihåg det i morgon ska jag skicka över min konfiguration till dig. Kanske finns någon annan smidigare lösning men den känner jag i så fall inte till :(
 
Ville bara uppdatera med att jag fick till det genom att ta bort zwcfgxxxx-fien och börja om. Då dök Fibaro-enheterna upp. Nu är fjädrarna på plats och brytarna i mono-läge.

Tack för tips och hjälp!

/Patrik
 
Grattis till en ljusglimt i eländet ;-)
 
Har fått problem med OpenHAB, RFXtrx och Windows XP. Efter ett par dagar slutar det att fungera att kommunicera med rfxtrx-stickan och OpenHAB går inte att stänga ner med mindre än att jag rycker strömsladden ur datorn. Lyckas inte döda processerna eller ens stänga av datorn inifrån Windows. :(

"Error 0x5 at src/windows/termios.c(887): Access is denied."

Jag har börjat köra på en windowsmaskin jag har just och tänker flytta över till ett hallon senare.
Någon som har en idé vad som är problemet.
 
Min spontana tanke är att Windoze på någon vis är inblandat, lite så där indirekt. termios.c tyder på dynga med serieport, inte helt otroligt någon POSIX-wrapper som används för att lätt porta C-kod till Windoze. En gissning är att Win-porten av openHAB inte har i närheten av samma körtid som Linux-porten. Jag hade huttat ut Windoze omedelbums.

Vill du inte börja labba med en RPi direkt kan du ju ladda hem VMWare Player och en färdiginstallerade Appliance med Ubuntu 12.04 eller liknande. Då kan du fortfarade labba på din Windozeburk.
 
Samma här tyvärr. oHAB kör på linux så inte upplevt något sådant fel.
 
Tack för svaren. Då vet jag vad jag måste göra. Få tummen ur och göra klar hallonet för att få på OpenHAB på den.. ;)
 
Lite off-topic, men detta är väl den enda tråden som handlar om openHAB här inne :)

Jag trodde, när jag var inne på spåret att integrera mitt PowerMax Complete-larm i lösningen, att jag skulle överge openHAB och istället gå på en Vera. Nu har jag dock kommit såpass långt på sena kvällar och nätter att jag gjort en egenutvecklad anslutning (mha protokollspecifikationen på Domoticas forum) som istället för att mata Vera/openHAB/HC2 etc skickar ut all information på en MQTT-bus (i mitt fall till en MQTT-del i RabbitMQ) som openHAB prenumererar på. Framförallt är min motivering för MQTT att jag gillar när delar i lösningen är ganska "fristående" och lever, men samtidigt fungerar bra ihop. Tanken var även att göra utvecklingen i Python eller Java, men då mina senaste år av erfarenhet varit tätare knuten till (håll i er nu) Delphi, så föll valet där för att "komma igång snabbt". Får väl se när orken och tiden kommer att portera koden :)

Så nu är jag nog faktiskt i läget att jag kan släppa tanken på att behöva köpa en ny kontroller ;)
 
  • Gilla
hek
  • Laddar…
Lät som en intressant lösning! Var faktiskt nne på att dela lite data mellan olika system här hemma med MQTT men det slutade med att jag drog hem dem över TCP samt HTTP. Nu blev jag ju sugen på MQTT-meckandet igen :)
 
Ja, jag är såld :)

Nu skickar även andra lösningar data på bus'en. T.ex Plex med info om något spelas upp (eller avslutad), samt FreeSWITCH. Där har jag dock (också) en direkt OH-binding som levererar samtalsflash och MWI-signallering.

Hela OH skickas också ut på mqtt'n :)

/Patrik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.