Mitt hus står på en grund av stenar och utbyggnaden med toalett bland annat står på en grund av betongsten. Inte lecasten, tror det heter betongsten. Mellan dessa bägge murar är det en ca 10 cm stor glipa som tidigare ägare hade fyllt med gamla mattor och filtar vilket råttor och möss tackade och tog emot för. Inte helt optimalt i mitt tycke så jag vill gärna lägga något bättre. Vill inte lägga ner sten- eller glasull dels för att jag vill ha något mer råttsäkert och dels för att det är rätt fuktigt där vissa årstider. Finns det något jag kan lägga som tål fukt, hindrar råttor samt isolerar? Priset är tyvärr också en faktor att räkna med. Funderar på antingen fogskum eller lecakulor? Hur skulle det stå sig? Jag vet att möss kan gnaga sig igenom fogskum men det skulle ju bli ganska mycket så de kanske tröttnar? Fogskum klarar väl fukt? Lecakulor klarar ju fukt och de borde ju vara svåra att göra gångar genom men hur är de i övrigt?

Tips och synpunkter mottages gärna!
 
EPS Betong? Kan det vara en god ide?
 
Varför inte bara göra en gjutning i betong? Kanske enklare att förstå varför det inte är bra om man hade en liten bild på anrättningen.
 
Gjuta igen går bort, my bad. Glömde skriva att det kommer gå några elrör i utrymmet så jag vill inte behöva bila ifall det behövs ändras något där.

Skall se om jag kan fixa en begriplig bild.
 
Så, skall se om jag kan förklara begripligt. Det svarta i nedre delen är syllpapp som ligger på den nyare muren. Man skymtar den gamla muren mellan syllpappen och den längsgående regeln i ovankant. Mellan dem är ett tomrum med sågspån, träflisor, elrör och lite annat gott och blandat - här vill jag hälla ner något lämpligt.

Den normalbegåvade inser ju kvickt att det hade varit betydligt mer intelligent att fixa detta innan jag reglat upp men det är ju tråkigt att göra det enkelt för sig...

1389550489755.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Så, inga åsikter om jag bör välja fogskum, leca eller något annat?
 
Jag fattar inte riktigt vad jag ser.....och åt vilket håll källarväggarna går. Är dom parallella?

I vilketfall som helst, det är ett big no-no att ha bio-material i ett sådant utrymme med tanke på risken för mögel. Du bör suga rent där.....
 
Jepp, källarväggarna är parallella, byggda med ca 10 cm mellanrum. Ingen aning om varför men så är det.
Skall allt försöka ta upp allt bös inklusive en och annan död råtta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.