Jag har ett badrum på 2,8x2m med en duschhörna i ena hörnet som avgränsas av en betongvägg som kommer ut 1,2m i rummet.

Jag funderar på att köpa xerolights ledpuck o montera i badrummet med en återfjädrande strömbrytare för att kunna dimra.

Det jag undrar är om man ska välja 2700k eller 3000k?

Sen är frågan om man ska montera 5 eller 6st leds i mitt badrum, ska man ha en led i duschen med o får man ha den där med IP54?

Ska jag bara ha 5st så klarar jag mig med en mindre ledkonverter men ska jag ha 6st så åker jag på en större variant.
Jag har även tänkt att ha separat belysning i skåpet över handfatet.
 
2700k ger ett varmare och skönare ljus enligt de flesta.

Tänk på att om du ska ha en takdusch (vilket det i 100% av fallen jag har varit med har blivit) så kan du inte sätta en spott i mitten av duschen utan för lösa det annorlunda. Kanske två på diagonalen.

Rita upp en bild på badrummet och hur du tänkt placeringar.

//Patrik
 
Ja tak dusch hade jag tänkt att montera :)

Att notera är att i dags läget så kör vi med bara 2st 60w glaskupe lampor o är nöjda med det lyset.
En sitter ovanför handfatet o den andra utanför duschen precis.
Då vi har en badrum till där vi har massor av belysning och stor spegel för det kvinnliga behovet :cool:

Jag har dock tänkt att skaffa ett nytt överskåp över handfatet med inbyggda spotar där för att få bättre belysning just vid handfatet.

Har tänkt mig endera 5 eller 6st spotlights.
Har ritat lite "snygga" snabba ritningar i paint :surprised:
Badrum1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Badrum2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
En liten till fundering, kommer det vara annat kakel alt. mosaik i duschen?

//Patrik
 
Har inte riktigt kommit så långt än så vi valt kakel, tänkte börja med spotarna o montera huntonit tak sen.
Det blir nog 20x40 plattor som är vita med lite mönster i + några mörkgråa kakel ränder strategiskt placerade bakom toastolen samt nån rand i duschen skulle jag tro men har som sagt inte riktigt bestämt mig än på den fronten.
klart är att det blir en mörk grå matta på golvet i alla fall.
 
Okej!

Här är tre förslag från mig!

Alt.1: 3 st spottar i ett zick-zack mönster på vänster sida om skiljeväggen och sedan 4 st spottar jämnt utfödelade över taket på höger sida. Spottarna mot väggen med dörren går i linje. Dock kan det vara lite problematiskt med att få till måtten.

Alt. 1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Alt. 2: 1 st spott i duschdelen och dom andra jämnt fördelat över taket. Dock funkar nog inte detta alternativet eftersom spotten i duschdelen troligtvis kommer krocka med duschdörr/draperistång.
Alt. 2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Alt. 3: Små Power-LED 1,2 W i duschen som ger släpljus på väggen och stora spottar enligt ritning.
Detta alternativ tycker jag är det bästa av mina 3.
Alt. 3.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


//Patrik

Edit: Kan moderator ta bort den sista bilden. Den är felaktig och ska inte vara med.
 
  • Alt. 1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Tack för förslagen :)
hm måste ta mig en funderare, såg i en annan tråd att nån monterat 9st 5w led i sitt badrum.
Funderar på att köpa hem ett gäng o testa o sätta upp provisoriskt i taket för att se vad som blir bäst.
 
Lycka till!
Men det är viktigt att det inte blir för många spottar i ett tak för då ser det för "täskigt" ut! :)

//Patrik
 
Patrik_Hed skrev:
Lycka till!
Men det är viktigt att det inte blir för många spottar i ett tak för då ser det för "täskigt" ut! :)

//Patrik
Jo det var därför jag vart lite fundersam, jag hade ju tänkt mig 5st 5w men i den andra tråden hade han ju satt 9st, känns lite overkill i mitt badrum, därför måste jag testa o se om 5st räcker för mitt ljusbehov.
Har tänkt fräsa ut hål i det befintliga taket som sitter nu o montera apparatdosor/flexdosor från biltema o sätta spotarna i o sen när jag är nöjd med placeringen montera på huntonittaket över det befintliga taket.
Det gäller bara att ta ut måtten ordentligt så jag hittar var jag satt dosorna :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.