Jannez69 skrev:
Helt rätt! Har man rätt dimension på radiator-/golvvärmekretsen, som klarar av låg returtemp, så behöver man inte så jättestor acktank... Jag har 3 kubik till min ETA med 220 L men utnyttjar spannet mellan 100-25 grader..
Grymt sa grisen! 👍
 
Kul att det hakar på fler med liknande eller samma justeringar på g :)

På motsvarande plats som cirkpumpen sitter på matningssidan så sitter en kulventil på returen. Går den att använda som flödesbegränsare?
 
Långt ifrån en ideal lösning. Bästa är att strypa på resp. radiator.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Det kan funka. Det är så jag har det, har bara unionventilen på utgående från cp att strypa. Stryper jag för mycket lägger vissa element av helt. På mina gamla element finns det inte strypning på returen. Det behövdes väl inte förr vid oljeeldning utan ack.

Frågan är om det skulle gå att strypa vid termostaterna, men jag tror inte det.
 
Aha! Jag trodde det behövdes en strypning sist också, men då finns det ju ingen anledning till det.
 
Vad ska man ha för tillvägagångssätt när man ska justera elementen. Kommer inte en justering av ett element att påverka de andra elementen? Även jag har några element utan strypning kommer inte de sabba allt då de får mer flöde om jag stryper något annat? Här borde det vare en fördel att ha en konstanttryckspump. Många frågor och lite rörigt ;).
 
Idag har det varit minus elva grader, och framledningstemperaturen har legat stadigt på 45 grader och returen på 25. Skiktningen är mycket god, och värmen räcker länge. När temperaturen i toppen på ackarna börjat sjunka faller den snabbt.

Frågan är om det räcker med sextio grader när det blir minus tjugo-tjugofem? Vad tror ni som har erfarenhet? @jensaro tex?
 
  • Gilla
Jannez69
  • Laddar…
Om du ligger på 45@-11 så bör det räcka med 60-65@-20-25 tycker jag. Och ja, en tryckstyrd pump är aldrig fel.

25grC i retur är grymt bra, det fixar man sällan med konventionell golvvärme. -17 ute och jag ligger på 37 ut och 30 tillbaka. 120m2 gv och 120m2 rad plus 50m2 gv i garage via kulvert.

Ska dock lägga om garaget så det tar tilloppet från husets retur.

Galet viktigt är att shunt/ar är kopplade utanför tanken. På min tekniktank är shunten monterad som på gamla kombipannor uppe på tanken med retur invändigt vilket är helt förkastligt!! Returen kyler tanktoppen och värms på väg ner så tankbotten ligger 15grC över returtemperaturen... Värdelöst!
 
kulle
jensaro skrev:
Galet viktigt är att shunt/ar är kopplade utanför tanken. På min tekniktank är shunten monterad som på gamla kombipannor uppe på tanken med retur invändigt vilket är helt förkastligt!! Returen kyler tanktoppen och värms på väg ner så tankbotten ligger 15grC över returtemperaturen... Värdelöst!
Går ju å flytta :)
 
Klart d gör, men i även detta fall går skomakarns barn barfota... 😟
 
  • Gilla
kulle
  • Laddar…
Hur justerar jag denna? Den går inte ens rubba, vad är fel månne? (Ursäkta att bilden blev uppochner...)

image.jpg
 
Det är förresten fabrikat TA på kopplet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.