Det är därför man ska försöka stänga värmen ute så att huset inte blir uppvärmt till 30 grader
 
KnockOnWood skrev:
Är det ok med fasta fönster i sovrum?
Skall man inte kunna evakuera åt två håll, genom dörr eller fönster, vid brand?
funderade faktiskt över det när jag ritade huset. men tror inte att det finns ett sånt krav. byggnadsnämnden protesterade inte och kunde inte hitta nån regel som sa att man va tvungen att kunna öppna fönstren.
 
Hur länge letade du egentligen?
När jag läste det du skrev tänkte jag att det kan inte vara möjligt, och ganska riktigt: Efter typ 3 minuter hittade jag det i BBR 5:3.
Läs och lär.
 
haavard skrev:
Hur länge letade du egentligen?
När jag läste det du skrev tänkte jag att det kan inte vara möjligt, och ganska riktigt: Efter typ 3 minuter hittade jag det i BBR 5:3.
Läs och lär.
Vem letade?
Vad hittade du i BBR 5:3?

Berätta!
 
haavard skrev:
Hur länge letade du egentligen?
När jag läste det du skrev tänkte jag att det kan inte vara möjligt, och ganska riktigt: Efter typ 3 minuter hittade jag det i BBR 5:3.
Läs och lär.
jag kollade i bbr igen och jag kan inte se det du ser, hittar inget krav på öppningsbara fönster i sovrum!
kollade mer än 3 minuter nu också. men rätta mig gärna med en länk lr urklipp.
 
daugaard skrev:
jag kollade i bbr igen och jag kan inte se det du ser, hittar inget krav på öppningsbara fönster i sovrum!
kollade mer än 3 minuter nu också. men rätta mig gärna med en länk lr urklipp.
Hur det än är skulle hustrun lustmörda mig om hon inte kund ställa sovrumsfönstret på glänt under sommarhalvåret.
Och hennes vilja går före BBR :)

Myggnätet sitter där året runt.
 
haavard skrev:
Hur länge letade du egentligen?
När jag läste det du skrev tänkte jag att det kan inte vara möjligt, och ganska riktigt: Efter typ 3 minuter hittade jag det i BBR 5:3.
Läs och lär.
Nu har jag letat i ca 5 minuter och är benägen att ge Haavard rätt:

5:321 Allmänt

Om inget annat anges i avsnitt 5:322 ska utrymmen där personer vistas mer än
tillfälligt utformas med tillgång till minst två av varandra oberoende utrymningsvägar.
http://www.boverket.se/Global/Lag_o...BBR-konsoliderad-BFS2011-6-tom-BFS2013-14.pdf sidan 50.

Det finns några undantag i 5:322, men jag kan inte se att de är tillämpbara för småhus. Där står
5:322 En enda utrymningsväg

Dörr direkt till säker plats får vara den enda utrymningsvägen från utrymmen i markplanet för...
Sovrumsdörren leder knappast direkt till "säker plats" när det brinner i köket eller vardagsrummet.
 
KnockOnWood skrev:
Hur det än är skulle hustrun lustmörda mig om hon inte kund ställa sovrumsfönstret på glänt under sommarhalvåret.
Och hennes vilja går före BBR :)

Myggnätet sitter där året runt.
haha, blev bara max 22grader inne på sommaren. har tilluft bredvid fönstret så luften kommer in iaf.
+ om man gillar myggnät så kan man ha ett sånt på ej öppningsbart fönster också! :D
 
KnockOnWood skrev:
Nu har jag letat i ca 5 minuter och är benägen att ge Haavard rätt:



[länk] sidan 50.

Det finns några undantag i 5:322, men jag kan inte se att de är tillämpbara för småhus. Där står

Sovrumsdörren leder knappast direkt till "säker plats" när det brinner i köket eller vardagsrummet.
står även att utrymning får ske genom intilliggande rum, även ok att passera genom hall till nästa rum med utrymningsväg. "så länge inte hallen är öppen till våningen under!"

tycker att det inte står klart o tydligt vad som gäller, för allt verkar inte gälla 1familjshus.

tänk även hotellrum på 74 våningen, där får man knappast ha fönster att hoppa ut igenom, det är ändå ovanligt med 2 utrymningsvägar från hotellrummet.
 
daugaard skrev:
...tänk även hotellrum på 74 våningen, där får man knappast ha fönster att hoppa ut igenom, det är ändå ovanligt med 2 utrymningsvägar från hotellrummet.
Jag kan gissa mig till att hotellkorridorer är extremt brandsäkert byggda, så de kanske klassas som "säker plats".

För övrigt känns den amerikanska motell-varianten väldigt säker.
Alla rum har ingång direkt utifrån, från en loftgång oftast.
Plus att man kan öppna fönstret :)
 
daugaard skrev:
står även att utrymning får ske genom intilliggande rum, även ok att passera genom hall till nästa rum med utrymningsväg. "så länge inte hallen är öppen till våningen under!"
Exakt vilken "paragraf" står det i? (Jag hittar det inte.)
tycker att det inte står klart o tydligt vad som gäller, för allt verkar inte gälla 1familjshus.
Nej, man måste hitta rätt verksamhetsklass.

tänk även hotellrum på 74 våningen, där får man knappast ha fönster att hoppa ut igenom, det är ändå ovanligt med 2 utrymningsvägar från hotellrummet.
Rätt. Men då ställs det krav på trapphuset. De skall vara Tr1 eller Tr2.
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Tr 1 & 2?? Kan det vara br 1 som avses? Det finns inget krav på öppningsbara fönster i sovrum pga brand. Det räcker att ett fönster på övervåningen är öppningsbart alt balkongdörr. Dock är det krav på att sovrum skall kunna vädras, dvs nån form av öppning i fasad.
 
daugaard skrev:
På hotell är varje hotellrum sin egna brandcell, korridorerna är sina egna brandceller och trapphusen är sina egna brandceller. Mellan varje brandcell ska det vara minst EI60 (om jag kommer ihåg rätt), i alla fall är det minst EI60 mellan två hotellrum. Sedan är det även krav på kombinerat brandlarm och utrymningslarm.

Samma sak är det i flerbostadshus, varje lägenhet/bostadsrätt är sin egna brandcell, varje trapphus är sin egna brandcell. Mellan varje lägenhet ska det vara minst EI60, mellan lägenhet och trapphus ska det vara minst EI30.
 
Klassning av brandceller styrs av byggnadens klassning. Br 1 -3. Dock gäller aldrig "riktiga" brandkrav flerbostadshus. Tex lägenhetsdörrar skall normalt vara självstängande för att hålla trapphusets brandcell intakt detta anses inte praktiskt genomförbart.
 
Villa vista skrev:
Tr 1 & 2?? Kan det vara br 1 som avses? Det finns inget krav på öppningsbara fönster i sovrum pga brand. Det räcker att ett fönster på övervåningen är öppningsbart alt balkongdörr. Dock är det krav på att sovrum skall kunna vädras, dvs nån form av öppning i fasad.
kravet på att vädra såg jag också, undrar om min ventil genom väggen räcker för att tillgodose det kravet? det blåser iaf duktigt om man lyfter av kåpan med filter :)

sovrummet med fast fönster är på bottenplan, antar att det inte blir hårdare krav då än på övervåningen.
på övervåningen är alla fönster öppningsbara, men det är pga att det ska gå att tvätta dom.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.