Jag har ett behov av ett extrarum, Jag har också en oinredd vind som kan erbjuda en acceptabel takhöjd om jag isolerar med polyurethan som inte bygger så mkt.
Har lite funderingar på hur man isåfall ska gå till väga.

Huset är från ´65, Innertaket är sett nerifrån:Spännpapp, råspont, plast, 20cm kutterspån

Yttertaket är helt oisolerat, Det sitter en ventil i vardera änden på gavelspetsarna, Råsponten på vinden ser ut som ny, Alltså ingen påväxt eller konstigheter, Så vill jag att det ska förbli.

Jag känner inget behov av att förbättra nuvarande isolering då mina uppvärmningskostnader inte är särskilt höga och huset verkar må bra som det är nu.

Frågan är ju då hur man isolerar detta extrarum på bästa sätt utan att förstöra ngt. Planen är att inreda ungefär halva vinden i längsled. Kommer inte heller inreda hela vägen ut i bredd pga takstolarnas konstruktion, Det finns alltså möjlighet att göra kalla kattvindar.

Jag bifogar här en enkel skiss på hur det skulle kunna se ut.

T7qQ3Cf.jpg

Rött, är nocken
Det gröna är det tilltänkta rummet som ska isoleras.

Hur ska man tänka? Leverantören av isoleringen sprutade gärna hela vinden, är det att föredra?

Min teori är att man kanske skulle isolera rummet och sen ha det kallt runt om och ta upp ventiler i gavelspetsen där kattvindarna mynnar så man får cirkulation.
 
Personligen hade jag antagligen sprutisolerat hela vinden men då också inrett hela vinden.

Ska du bara göra ett begränsat rum blir det ju en relativt liten yta att spruta och resten isolerat på traditionellt vis, inget konstigt med det heller egentligen. Du sparar nog en hel del pengar så också. Lite beroende på hur det ser ut hade jag nog sprutisolerat gavlarna också, eller i ditt fall då den gaveln där rummet är.
 
Tack för svaret, Min plan var nog att regla upp innerväggen mot kallvinden så får han spruta den också isåfall när han ändå sprutar.

Efter att ha gått runt där uppe idag mded ett måttband så kom jag fram till att jag nog vill fälla in hyllor i väggarna till kattvindarna samt att jag nog måste öppna upp hela vägen till yttertaket där trappan kommer att komma upp.

Alltså så finns det inget utrymme för kalla kattvindar vid sidan av rummet utan det skulle isåfall bli en del kallvind och en del isolerad vind.

Det är väl framförallt av ekonomiska skäl jag väljer att inte isolera hela vinden. Tänkte försöka lösa detta projektet med så lite utgifter som möjligt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.