Bakom min diskbänk sitter två gamla gipsskivor, ca 40 cm breda.
Ligger helt öppet och synligt mellan diskbänk och fönsterbräda.
Alltså inte inklädda bakom något annat material, ex väggskiva.
Det är först nu jag lagt märke till dessa eftersom jag är inne i en asbestnoja.

Jag är inte i behov av att prata om asbest och min oro, det har vi betat av i samband med frågor jag ställt i andra trådar, utan jag vill helt enkelt bara fråga:

Känner någon till om det kan finnas asbest i gamla gipsskivor?
Mitt hus är från slutet av 1800-talet och renoverat många ggr under årens lopp.
Alltså ingen aning om åldern på skivorna.

Gipsskivan ser ut att på båda sidor ha någon form av ljusbeige tunn "papp".

Bilden är otydligt och tyvärr ligger det en hel del damm, gamla flugor, blomblad och annat trevligt uppepå, som jag inte kommer åt att ta bort.. :)

Någon som vet?
 
  • image.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det går inte att se aom det innehåller asbest, knacka loss en bit och skicka på annalys så får du ett korrekt svar.
 
Nu vet jag inte hur länge det tillverkats gipsskivor i Sverige, men det gjordes inte på artonhundratalet i alla fall.
Gipsskivor började användas här på 1950-talet, så det som ligger bakom din spis har tillkommit vid någon renovering.
Det har väl fräschats upp då och då, t.ex. när den rostfria diskbänken lades in.

Men gipsskivor innehåller inga fibrer alls, varken asbest, glasfiber eller något annat.
(Det är därför den är så ömtålig och lätt knäcks)
Förutom i vissa specialfall, då gipsen armerats.
Så när det gäller dina gipsskivor bakom diskbänken kan du vara helt lugn.

Lite gipsskivehistoria:
http://www.gyproc.se/om+gyproc/aktuellt/news+(cdf)/show+news?id=22538
 
  • Gilla
Stina71
  • Laddar…
Tack!

KnockOnWood, i vilka sammanhang användes armerade gipsskivor innehållande asbest?
Ser dessa ut på något särskilt sätt?

Och när jag ändå är igång igen, hur är det med asbest i spånskivor, masonitskivor, andra träfiberskivor, Tretex osv?
Jag har läst och hört att asbest kan finnas i ex tak- och väggskivor, men ingenstans finns en beskrivning av vad man menar för tak-/väggskivor. Någon som vet?
Tycker detta känns väldigt "luddigt".
Vad ska man gå på?
Vad för skivor ska man reagera på/vara försiktig med i tak och väggar?
Är det ytskivan man syftar på eller oftast nån skiva med isolerande funktion inuti väggen?
 
Asbesthaltiga väggskivor är framför allt Eternit, en grå asbestcementskiva för utvändig väggbeklädnad.
Som alternativ utvecklades på 1960-talet Malmex, en ljusare asbestcementskiva med lägre asbesthalt än Eternit. Den kunde fås i pastellfärger.
För vindspärr på regelväggars utsida, under panelen, fanns Internit, en astbestcellulosaskiva, vanligen ljust gulvitgrå.
Asbest har bara använts när man vill ha värmetåligt skyddsmaterial. Det förekommer sällan eller aldrig i invändiga ytskikt, åtminstone inte i bostäder.
Träfiberskivor med asbest har jag aldrig stött på.
 
  • Gilla
Stina71
  • Laddar…
Din noja om asbest kommer att driva dig till vansinne.........sluta tänk så negativt och börja lev istället.

Annars kan du börja fundera på allt annat också såsom att:
Spånplattor kan innehålla formaldehyd
Marken ditt hus står på Radon
Betong av olika sort Radon
Singel och makadam har damm av kvarts som är lika farligt som asbest avseende cancer
Gammal oljefärg innehåller bly och zink
Gamla läckande kylar/frysar freon
Gamla tryckimpregnerade trä bitar kreosot
Tätningsmedel PCB
etc etc etc
allt är farligt i för stora mängder, men det gäller ju normalt bara de som utsätts för det på ett sådant sätt att doserna blir höga. Dvs människor som jobbar med det dagligen.

Bo, renovera och lev istället för att dra ner dig i något påhittat asbestträsk

Varken spånplattor, tretex eller masonit innehåller asbest. Spånplattor kan dock innehålla formaldehyd.
 
  • Gilla
b8q och 4 till
  • Laddar…
Stina71 skrev:
Tack!

KnockOnWood, i vilka sammanhang användes armerade gipsskivor innehållande asbest?
Ser dessa ut på något särskilt sätt? ...
Armerade, men absolut inte med asbest, utan med glasfiber.
http://www.norgips.se/produkter/gipsskivor/hard-13/index1,67.htm


Precis som alla båtar byggda i glasfiberarmerad plast :)
 
  • Gilla
Stina71
  • Laddar…
Ok! Tack igen!
Läste det som att du skrev att de var armerade med asbest.
Har även läst nån annanstans, där byggare resonerade om asbest, och där de skrev att vissa gipsskivor kunde innehålla detta. Därav min fråga från början.
Men, nu har jag fått lära mig att gips aldrig innehåller asbest. Tack!
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Jag tycker det var bra att du väckte frågan om dessa äldre gipsskivor! Jag har precis såna lite här och där i mitt hus och kunde nu snabbt få ett glädjande besked. Din asbestnoja blir på så vis till nytta för oss andra, så jag är mycket tacksam.
För din egen skull så kan du ju försöka tänka att de allra flesta som jobbat med eländet faktiskt överlevt till hög ålder. Om man som privatperson vidtar rimliga skyddsåtgärder det enda tillfälle man exponeras torde riskerna vara obefintliga. Men återigen, mycket bra att du vill ställa dina frågor för om ingen gjorde det så svävade många av oss i ovisshet.
 
  • Gilla
SvartÅsa61
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.