Vet inte om detta är rätt plats...?

Jag skall bygga en innervägg i vårat hus och undrar hur man går tillväga med dörrfoder och regelverket. Jag vet lixom hur väggen skall byggas, men hur beräknar man vilka reglar som passar vilket dörrfoder?
Hittade dörrfoder på coop som var 70cm, men tar man 70 reglar här så kommer ju spånskiva + gipsskiva på = cirka 4cm till.
Det innebär ju att väggen blir tjockare än fodret. bygger man på fodret då eller?

/Mvh micke
 
Du menar kanske dörrkarmsbredd och inte själva fodret, finns ju olika bredder på karmar.

Har själv byggt en ny innervägg nyligen av 45x70 reglar, kommer nog välja 95mm karm som jag lägger i liv på insidan eller utsidan, resten får man väl fylla ut med en list så att fodret runt om livar med väggen.

Finns ju lite hjälp att få i form av vägledning hur man går till väga, kommer inte på någon länk att förmedla för stunden men pröva och sök dels här på forumet samt någon sökmotor så hittar du nog nått.
 
Hmm, menar du "karm" istf "foder"? Annars så förstår jag inte frågan. (Fodret är listerna som täcker springan mellan dörrkarmen och väggen, eller fönstret och väggen, och de är alltså parallella med dörrbladet). Idén är att dörrkarmen skall vara lika tjock som väggen färdig. Då kommer fodren plant utanpå både vägg och dörrkarm. Annars så kan man väl bygga på karmen (helst då på insidan), men det blir inte lika snyggt. Att bygga på den på utsidan (dvs åt det hållet dörren öppnas) kan leda till krångel med gångjärnen, och en "insjunken dörr," så kolla det. Annars så brukar det passa, om du skall bygga en dubbel innervägg (dubbel gips) så ta tunnare reglar. Det finns karmar som passar till de vanliga väggtjocklekarna så kolla runt, eller ännu bättre svälj stoltheten och fråga personalen... ;-)
 
Jag menar karmen :)
Det är ju fodret som skall ligga dikt mot vägg och karm och det var här jag insåg att köper jag reglar på 70 och en karm på 70 så kommer ju spån och gips sticka ut.
Det är en dubbelvägg ja!

Sökte lite här, men trodde att det fanns någon regel på detta hur man går tillväga. Är ju generella mått dock.

Låt säga att man tar en 90 karm till 70 reglar. Vet inte vad spån och gips kan vara ,men max 10mm/skiva. Det innebär ju 40mm på 70 reglar som blir 110mm. Då är karmen för tunn och en på 120 för tjock med 5mm på varje sida, men det kanske finns karmar som passar dessa mått?

/Mvh Micke
 
Gipsskivor är typiskt 13mm så som du ser så stämmer det bra med enkelgips på båda sidorna om en 70-regel till en 90+ karm. Och samma sak med dubbel: 13x4+70 = 122 alltså ung. 120. Du kan utgå från att den vanligaste karmtjocklekarna passar till enkel resp. dubbelgips på 70 regel, något annat hade inte varit smart ur försäljningssynpunkt. ;-)
 
Ja om det skiljer 2mm är ju ingen katastrof, men 5mm är lite för mycket.
Gott då vet jag hur det ser ut med detta. Tack!

En följdfråga dök nu upp i skallen.

Har för mig att man alltid gör dörrhålet lite större än karmen? Iaf gör man så med fönster. Finns det någon gyllene regel på detta i mått?

/Mvh Micke
 
+15 mm!

En dörr som är 900*2100 är alltså egentligen 15 mm mindre åt alla håll så att själva hålet skall vara just 900*2100mm
 
Självklart är det så...Tack å bock :)
 
men regla upp på 91 cm......
gör man alltid.

mvh
snickar estwing
 
Ytterligare ett tips om det är första gången. Köp dörren innan du bygger väggen. Känn på den, kläm på den. Mät den... ;-)

Själv skulle jag vid ombyggnad av vägg ta den gamla dörren, ställde undan den, orkade senare inte gå och hämta den utan mätte på en annan; "för de är ju likadana i hela källaren". Nej, de var de ju inte, den undanställda var 10cm högre. Fram med sågen... ;-)
 
Hur ska man lämpligast göra med en 122 mm vägg då? 118 karm plus 4 mm list?
Är ju plywooden i badrummet somlägger till de 4 extra mm...
 
Sala på list funkar. Man kan väl även måttbeställa eller göra en själv, det håller jag på med för att få en som passar till konstig vägg. Lite pill för att få en snygg fog mellan karmsidor och överstycke dock.
 
Så då kan man lika gärna köpa en 95 karm, som är mycket billigare, om man ändå måste bygga ut? Eller blir det fult?
 
Senaste vägg använde jag 45x70 reglar, 13mm gips på båda sidor. (Nöjde mig med enkelgips).
Använt 95mm karm.
 
Fast i detta fall, badrum, blir det ju lite annorlunda, det blir ju gips,osb,regel,plywood, gips och kakel...så blir ju rejält tjockt!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.