Hej,

vi är i byggtankarna och letar husleverantör. Vi har 3 småbarn och behöver således minst 4 sovrum helst 5 eller 6. Kvm bör väl vara minst 160-180 då vi är bortskämda med yta.

Vilka leverantörer tror ni fixar detta bäst? Har kollat på Movehome och tycker de verkar prisvärda men skulle vilja höra era rekommendationer. Vi vill inte bygga med Älvsby eller Smålands då vi hört så pass dåligt om dem. (pålning kan nog uppskattas till ca 150 000)

Tacksam för ideér!

/Niclas
 
Hur mycket kan ni göra själva?
Antar att tomten står utanför dessa 2,5 miljoner.
 
Övervåning skulle vi kunna fixa själva eller åtminstone leja bort vissa delar.

Japp, tomten samt alla andra kostnader är utanför priset.

Jag har kollat lite på mälarvillan samt skidstahus men tycker det är svårt att få en uppfattning om de är bättre än movehomes alternativ.
 
Myresjöhus 98+, med inreningsbar övervåning är ett schysst hus. Tycker du att det är för litet så har jag hört att det går att förlänga till en hyfsad peng. Kan vara värt att kolla upp i varje fall.

Tänk på att om du ska påla, så blir det extra dyrt om du har mycket vinklar på huset. En rektangulär platta kräver minst pålar, om man jämför. Det kan räcka med en simpel farstukvist för att du behöver två pålar till.

Jag skulle skulle ha byggt ett Eksjöhus eller ett Myresjöhus. Känns tryggast.
 
Det var en ganska trevlig planlösning, saknar dock groventre som uppskattas med 3 småbarn.
Har du några siffror på vad den kostar?

sohlen skrev:
Myresjöhus 98+, med inreningsbar övervåning är ett schysst hus. Tycker du att det är för litet så har jag hört att det går att förlänga till en hyfsad peng. Kan vara värt att kolla upp i varje fall.

Tänk på att om du ska påla, så blir det extra dyrt om du har mycket vinklar på huset. En rektangulär platta kräver minst pålar, om man jämför. Det kan räcka med en simpel farstukvist för att du behöver två pålar till.

Jag skulle skulle ha byggt ett Eksjöhus eller ett Myresjöhus. Känns tryggast.
 
Vet inte. Skulle tippa på runt 1,7 - 1,8 milj med oinredd övervåning.

Vart i Uppsala ska ni bygga?
 
Nu ska vi bygga mad Villa Varm.
Men om jag skulle vara tvungen att bygga med någon annan hustillverkare så skulle jag nog välja Eksjöhus.

Om ni ska komma undan billigt så är nog ett 1 ½-planshus billigast för er.
Då kan ni göra mycket själv med övervåningen. Sedan inbillar jag mig att påla en 200kvm platta är ganska kostsamt.
Men kolla även på 2-planshus med oinredd övervåning.
 
Vi funderar på att bygga i Örsundsbro, Salnecke Park.

sohlen skrev:
Vet inte. Skulle tippa på runt 1,7 - 1,8 milj med oinredd övervåning.

Vart i Uppsala ska ni bygga?
 
Vi har kollat på eksjöhus, men jag gillar inte deras hus av någon anledning.

Det stämmer, 1,5 eller 2 planshus är vad som gäller för oss pga kostnaden för pålningen.

Villa varm verkar riktigt trevliga, men svårt att få uppskattning på totala kostnaden. Har ni någon uppfattning om detta?

Östlund skrev:
Nu ska vi bygga mad Villa Varm.
Men om jag skulle vara tvungen att bygga med någon annan hustillverkare så skulle jag nog välja Eksjöhus.

Om ni ska komma undan billigt så är nog ett 1 ½-planshus billigast för er.
Då kan ni göra mycket själv med övervåningen. Sedan inbillar jag mig att påla en 200kvm platta är ganska kostsamt.
Men kolla även på 2-planshus med oinredd övervåning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.