S
men då är det lättbetong.
alla limmar ju inte lättbetongenblock förr.
nu sätter vi ju dom ett typ fixbruk istället.
 
S
är det lite små bucklor i hela källaren . ungefär som din nedersta bild?
då kan det va så att mycke fukt står still i väggen.
vet du vad för färg som användes?
 
Nej är nästan inga "bubblor". Endast ett rum där det är lite pgr av dålig avrinning av regnvatten. Men det är åtgärdat, färgen är då iaf ingen modell som andas...

där det finns bubblor bör jag knacka bort det och låta det luftas & mäta fukt
 
S
yes, ta gärna bort så mycket färg som möjligt och se till så att det blir torrt överallt,
jag skulle börja med murbruk där det saknas mycket sten. dra några bra skruv som armering(några som inte rostar)
 
  • Gilla
twester
  • Laddar…
Hur har förre ägaren åtgärdat läckaget?

Monterat platonmatta eller annat fuktskydd på utsidan?

Eller har du tjärad utsida? Isåfall är det nog dax att förbättra utsidan innan du åtgärdar insidan
 
Som redan sagts i #3, lättbetongblock är det och tunnfogsbruk funkar fint för fogen. Vanligt mur- och putsbruk riskerar att inte fästa särskilt bra på lättbetong. Jag gissar på att det är tunnfogsbruk i fogarna som blivit lite tjockare än normalt (typ 2-6 mm) på bilden.

Kvasta med vatten och grunda/slamma med grundningsbruk (t ex Finjas lågalkaliska grundningsbruk A) först innan du putsar för bättre fäste.

Lättbetongblock är egentligen bättre ur fuktsynpunkt i källarvägg eftersom blocken är tjockare och mer isolerande än betong/betonghålsten så att man får ut kondenspunkten längre ut i väggkonstruktionen. Men eftersom LB suger vatten som en svamp förutsätter det att det utvändiga skyddet är intakt. Annars finns risken att putsen på insidan ramlar av igen i framtiden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.