Hur är det om man har en helt öppen besiktningsklausul, kan man avbryta köpet hur som helst då?

Antag att jag skriver på och har 2 veckor på mig att besikta. När jag går till banken tycker dom att jag köpt för dyrt, huset är inte värt så mycket och jag får inte låna. Alternativt jag ångrar mig, frun blir arbetslös eller vad som helst. Kan jag då avbryta köpet? Är det helt öppet behöver man ju inte ange någon speciell anledning. En typisk öppen klausul kan se ut som:

"Köparen har också rätt att genom sakkunnig person låta besikiga fastigheten. Köpet ska återgå om köparen efter genomförd besiktning inte längre vill stå fast vid köpet och köparen senast 2014-xx-xx begär att köpet ska återgå. Begäran om återgång ska inom ovan angiven tid framställas skriftligen till motparten. Återgår köpet, ska betald handpenning återbetalas till köparen utan skadeståndsskyldighet för någon av parterna."

Vad jag kan förstå kan jag alltså som köpare avbryta köpet utan någon särskild anledning?
 
Redigerat:
  • Gilla
Frelli2
  • Laddar…
Mikael_L
Om man vill vara djävulens advokat så står det ju att man åtminstone ska besiktiga huset innan man har rätt att avstå köpet.
Vidare verkar det kunna åsyftas att besiktningen även ska skett med en sakkunnig person.
 
  • Gilla
oceanis
  • Laddar…
Detta kallas besiktningsklausul.En friskrivningsklausul innebär att säljaren friskriver sig för ansvar för eventuella dolda fel.
Om det finns en friskrivningsklausul i kontraktet får du ta en funderare varför säljaren vill ha detta. Av vilken anledning.
Det kan finnas skäl att betala mindre för en fastighet med friskrivningsklausul än utan. (allt annat lika)

TS ändrade rubrik under tiden detta inlägg skrevs.
 
Redigerat:
Håller med "Mikael_L"
Jag skulle som säljare kräva att du gjorde en besiktning med besiktningsman och om du inte gör det så skulle jag hävda att kontraktet gäller.
Man kan tycka att det låter gnälligt men det ligger lika mycket på köparen att veta vad man vill och se till att man har klarat ut finansiering etc innan man går in i ett kontrakt.
Du riskerar att hamna i en konflikt och ev förlora hela eller delar av din handpenning om du bara struntar i besiktningen och anger något annat skäl, så som det är skrivet enl ditt inlägg..
 
Redigerat:
Då kan alltså en kompis som är rörmokare (jobbar i byggsvängen=sakkunnig) gå in i huset, säga att det ser bra ut och sedan hoppar jag av köpet (på grund av att frun blivit arbetslös eller vad det nu är). Alternativ tar jag in en besiktningsman som inte hittar något fel, sen hoppar jag av. Eller?

Roland, jag såg mitt misstag, men du han svara innan. Friskrivningsklausul är om säljaren t.ex. inte tar något ansvar för att taket är helt eller liknande.
 
I princip ja !
 
Borde heta ångerklausul då.
Surt för säljaren, men det är väl så det fungerar?
 
För mig låter det som en väldigt konstruerad situation.

Varför skulle man skaffat lånelöfte hos banken, läst annonser, gått på visning, budat på huset och skrivit kontrakt för att plötsligt ångra sig?
Det har väl varit gott om tid under denna process att tänka efter vad man verkligen vill?
Det är kan naturligtvis hända plötsliga katastrofer, men hur vanligt är det?

Annars är det väl inte orimligt att man får betala några loppor för att slingra sig ur det hela.
 
  • Gilla
HenrikP och 3 till
  • Laddar…
Jag vet inget om det juridiska, men det låter konstigt att det skulle vara möjligt att gå ur ett kontrakt på grund av något annat. Det handlar ju om fastighetsaffären, inte om arbetslöshet eller att man inte kan, så det borde rimligtvis kosta en del att enbart hoppa av.
 
peternicklas
Du kan väl inte skriva ett kontrakt utan att ha finansieringen klar? Handpenningen ska ju regleras vid kontraktskrivning. Du får nog lägga till något om finansieringen i kontraktet för att du ska klara dig.
Med den klausulen kan du bara avbryta kontraktet om besiktningen ger en orsak till detta.
 
Kan och kan... ja, juridiskt sett har du rätt att avbryta köpet om du inte önskar stå fast efter besiktningen. Det finns ingen formulering som antyder att det måste upptäckas ett fel. Dock kan man ju undra varför man skriver ett kontrakt på ett hus om man inte avser att fullfölja. Tycker personligen det är otroligt elakt att göra så som ovan beskrivet...Tänk på att det är en säljare (en människa med känslor) på andra sidan bordet..
Dessutom är det ju så att sådana rykten går ganska snabbt bland mäklare.. "Den och den bröt köpet utan anledning, skriv inte avtal med denna."
 
Sedan är det väl så att (i princip) varje besiktning av ett hus upptäcker något fel eller någon risk-konstruktion, så man kan nog mer eller mindre alltid hitta något att skylla på med en öppen besiktningsklausul. Men, det är inte speciellt trevligt att ljuga och luras.
 
Detta är en helt öppet köp klausul som antagligen är skriven lite luddig för att säljaren inte skall förstå att köpare har rätt att begära åtgång utan anledning.
 
Tycker nog det är väldigt tydligt - "om köparen inte vill".
 
Jag tycker att om man vill vara tydlig så kallar man det en öppet köp klausul där det står att köparen har två veckors betänketid. Sedan kan man i separat stycke eller en egen paragraf lägga till att köparen under denna ångerperiod har rätt att låta utföra den besiktning köparen vill.
Som det är nu så står detta i anslutning till besiktningsvillkoret vilket gör så att det känns som de hör ihop, precis som i vanliga besiktningsklausuler där resultatet av besiktningen ofta avgör huruvida köparen kan begära återgång eller inte.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.