Hej,
Efter vad jag förstått (rätta mig annars) så får man inte nyttja rot om man får ersättning från försäkringsbolag. Men jag undrar om man gör tillägg till arbetet, kan man ta rot på det?

Säg tex att ett badrum skall renoveras. Då vill man ju kanske passa på att montera nya möbler, byta takfönster, dra mer el.... och så vidare. Detta ingår ju då inte i "försäkringsärendet" eftersom det handlar om rena förbättringar. Kan företaget som används dela upp saken och dra rot på detta?

Mvh,
Byggis
 
Det dem utför utöver försäkringsarbetet får dem fakturera separat.
 
Hej,
låter rimligt. Det är alltså ok att ta rot på den fakturan i så fall? Försäkringen täcker ju kanske inte heller ytskick...det kan ju bli en del arbetskostnad, och material också men där finns ju inte rot möjlighet.
 
Kravet är att arbetet inte är för att återställa (oavsett om det är standardhöjning)

Ingen ROT för att jobba med sådant som ej ersatts pga aktsamhetskrav, åldersavdrag etc. Ingdn ROT för att byta från plastmatta till kakel.

Däremot om man bygger bastu, installerar bubbelpool eller liknande extra arbete som inte har med försäkringsärendet kan ROT medges för.

Då ska det faktureras separat precis som Jens säger.
 
Ok. Så i praktiken kan det bli så att det lönar sig mer att använda rot än att acceptera försäkringsbolagets erbjudande?
 
Ja.

Jag har uppfattat (Lolle får rätta mig) att man kan avstå från förs. ersättning för återställande av badrummet, men få ersättning för rivning och torkning, sanering osv (punkter som oftast ersätts helt utan åldersavdrag). Och änd få ROT för återuppbyggnaden.
 
Kan man inte få en klumpsumma av FB och sedan lösa allt själv?
 
Enk Projektet skrev:
Kan man inte få en klumpsumma av FB och sedan lösa allt själv?
Jo, det kan man. Men kan man då ta summan, anlita annat företag med rot?
 
.....önskar jag var tillräckligt praktiskt begåvad för att göra jobbet själv, men tyvärr. Dock vill jag nu passa på att dra in mer el, montera takfönster etc.
 
Byggis1976 skrev:
Jo, det kan man. Men kan man då ta summan, anlita annat företag med rot?
Ja, man kan tydligen acceptera försäkringsersättning för endast materialkostnaden, och få det specat på utbetlaningen från förs. bolaget. Men summan lär ju bli därefter.
 
Hej,
Det verkar som att skadan kan åtgärdas utan att riva. Skönt. FB har öppnat golvet från undervåningen och tittat. Hoppas vi slipper badrymsrenovering nu.....silkon, silikon, silikoooooon (y)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.