MathiasS skrev:
Kvaliteten på glasfiber varierera med tillverkningsmetoden och det är där problemet uppstår......Du och jag saknar kvalifikationer för att avgöra vad som funkar och inte...... Bra glasfiber håller lika länge som en plastbåt, dvs hur länge som helst....

Thermopool: Ser jag till min egen kalkyl så utgör väggarna bara cirka 15% av totalkostnaden. Dvs, det är andra saker som kostar pengar. Se till att du har hela kalkylen klar för dig. Du kan börja med att dubbla paketpriserna du ser hos återförsäljaren för att få en fingervisning om budget....

Saltklorinator vs Klor: Detta är bara olika sätt att tillverka klor.....

Och näe, en frånluftsvp lär inte blir någon billig poolvärmare...
Det såg verkligen trevligt ut!!

Skulle du inte kunna posta en ungefärlig kostnad för de olika momenten, så man ser vad som kostade vad..? Är faktiskt lite intresserad av att göra något sådant här. :)
 
En tanke var gäller isolering.. Att det mesta av värmen försvinner uppåt är väl alla överens om?
Men! Är det inte så att utan isolering så KYLS poolen underifrån och från sidorna, och att det är därför man isolerar?
 
Liemannen skrev:
En tanke var gäller isolering.. Att det mesta av värmen försvinner uppåt är väl alla överens om?
Men! Är det inte så att utan isolering så KYLS poolen underifrån och från sidorna, och att det är därför man isolerar?

Ja så är det! Därför viktigt med bra täckning över poolen kalla sommarkvällar!
Ja det stämmer, och det är därför det är viktigt att göra en bra dränering under poolen så inte grundvattnet kyler ner poolen!


Jag själv isolerade inget nu när vi byggde i somras!
 
Grundvattnet och avdunstningen är det som tar energi från poolen. Alla har väl lärt sig sedan man var ett litet barn att man ska vara torr om fötterna och ha mössa på sig för att inte frysa.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Ja, men få barn springer runt nakna med enbart kängor och mössa.
Därför jag undrar om inte isoleringen i sidled och nedåt är viktigare än man tror.
Känns definitivt värt att lägga ett par tusen extra för att isolera väggar och botten när man bygger pool för 100k+.
 
Nimajneb skrev:
Grundvattnet och avdunstningen är det som tar energi från poolen. Alla har väl lärt sig sedan man var ett litet barn att man ska vara torr om fötterna och ha mössa på sig för att inte frysa.
Att man ska ha skor på sig för att inte frysa om fötterna och mössa för att inte frysa om huvudet är klart, men att hela kroppens värme försvinner ut genom toppen på huvudet när man inte har mössa, det är väl ändå vad vi kan kalla en myt?

För poolen håller jag dock med dig. Fungerande dränering och en bra täckning är viktigast. Men, förlänger man säsongen med pooltak känns det ju rätt bra att ha isolering även på väggarna för tidigt i maj är det inte så varmt i backen...
 
Mogg skrev:
Det såg verkligen trevligt ut!!

Skulle du inte kunna posta en ungefärlig kostnad för de olika momenten, så man ser vad som kostade vad..? Är faktiskt lite intresserad av att göra något sådant här. :)
kostnadsfördelning.JPG
 
MathiasS skrev:
Att man ska ha skor på sig för att inte frysa om fötterna och mössa för att inte frysa om huvudet är klart, men att hela kroppens värme försvinner ut genom toppen på huvudet när man inte har mössa, det är väl ändå vad vi kan kalla en myt?

För poolen håller jag dock med dig. Fungerande dränering och en bra täckning är viktigast. Men, förlänger man säsongen med pooltak känns det ju rätt bra att ha isolering även på väggarna för tidigt i maj är det inte så varmt i backen...
Vet inte om det är en myt, men det tycks ha fungerat på massor med generationer barn för att do ska ta på sig mössa och ha varma torra skor när dom är ute. Men strunt i det här pratar vi ju pool.

Köper tänket med väggisolering om man kör pooltak eller generellt vill köra lång säsong (apr-Okt).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.